Auteur Topic: Kan een scanner doof worden ?  (gelezen 4114 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PD8MJW

• Beginnend Lid
  • **
Kan een scanner doof worden ?
« Gepost op: 13 oktober 2011, 17:08:30 »
Ik heb al zo'n 15 jaar een Commtel 205 staan en wil deze weer eens wat gaan gebruiken. Wat mij opvalt, is dat het apparaat vrijwel niets meer ontvangt behalve de nationale radio station tussen 88 en 108 MHz  en de 11mtr band mits lokaal.

Ook gekoppeld aan de Diamond X-300N pakt ie geen 2mtr/70cm. De luchtvaartbanden geven ook geen reaktie meer.
Gr,
Marcel

Offline PD8MJW

• Beginnend Lid
  • **
Re: Kan een scanner doof worden ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:34:50 »
Helaas ben ik nog niets wijzer geworden dus ik ga er maar even vanuit dat ie doof is geworden en stervende is.
Gr,
Marcel

hamsatman

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2011, 10:49:39 »
Hoi Marcel,

Het kan zomaar zijn dat de front-end in de scanner is opgeblazen.
Dit komt door sterke signalen van uit de buurt.
Aangezien je zelf ook met zenders speelt is dat niet geheel ondenkbaar.

Zo heb ik zelf een tijdje geleden de frontend in mijn digitenne ontvanger opgeblazen.  ;D

Offline PD8MJW

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:21:54 »
Aha, dat kan ook natuurlijk. Ik zal later nog even kijken wat ie doet als de nieuw aangeschafte Diamond D-130NJ geinstalleerd is buiten. Dit zal echter nog even op zich laten wachten.

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik een antenne buiten had. Ook bijna zolang is het geleden dat ik nog fatsoenlijks kon ontvangen.
Gr,
Marcel

hamsatman

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2011, 12:07:42 »
Aha, dat kan ook natuurlijk. Ik zal later nog even kijken wat ie doet als de nieuw aangeschafte Diamond D-130NJ geinstalleerd is buiten. Dit zal echter nog even op zich laten wachten.
Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat ik een antenne buiten had. Ook bijna zolang is het geleden dat ik nog fatsoenlijks kon ontvangen.

Het is op de scanner een heel stuk minder geworden.
Toch kun je nog genoeg ontvangen, als je niet al te kritisch bent naar hetgene dat je wilt ontvangen.
Het OV (NS / Bus / Taxi) kun je volgen. Ook loonwerkersbedrijven ed. maken nog gebruik van de mobilofoon.
Dan heb je nog de luchtvaart en de radiozendamateurs.

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:46:19 »

Het is op de scanner een heel stuk minder geworden.
Toch kun je nog genoeg ontvangen, als je niet al te kritisch bent naar hetgene dat je wilt ontvangen.
Het OV (NS / Bus / Taxi) kun je volgen. Ook loonwerkersbedrijven ed. maken nog gebruik van de mobilofoon.
Dan heb je nog de luchtvaart en de radiozendamateurs.

Verder zitten er nog diverse beveiliging bedrijven anoloog en tijdens evenementen worden vaak TGN frequenties gebruikt, en nog zolang het duurt is er het één en ander te horen op de Landelijke Entropia anologe kanalen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2011, 17:25:36 »
Als ik zo de plaatjes op de site van Discriminator bekijk, is het een met discrete componenten opgebouwde scanner, het zou dus niet zo'n probleem moeten zijn om een mogelijk defecte FET in het frontend te vervangen.
73 es gud dx de eric pe7eb k