Auteur Topic: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014  (gelezen 76728 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Gepost op: 16 april 2010, 10:49:38 »
Het p2000 pagernetwerk is in het jaar 2014 aan vernieuwing toe. Een onderdeel van het NVBR heeft daarom een Programma van Eisen samengesteld. Dit is te vinden op de volgende website: http://www.brandweerkennisnet.nl/@8782/ ... van_eisen/

Drie opvallende punten uit het PvE:

Citaat
1- Ontvangst- en opkomstbevestiging. Met een toenemende druk op de vrijwilliger is een doelmatiger alarmering gewenst. Een ontvangstbevestiging draagt hieraan bij. De terugkoppeling van de opkomstbevestiging dient te worden gekoppeld aan een applicatie die indien nodig automatisch bijalarmeert
2- Encryptie. Bij alle diensten bestaat in meer of mindere mate de behoefte aan de versleuteling van berichten.
3- Positiebepaling. Voor het bewaken van de inzetbaarheid van een kazerne kan positiebepaling van de pagerdrager bijdragen aan een snellere opkomst. De alarmering dient plaats te vinden op basis van beschikbaarheid.

bronnen: http://www.brandweerkennisnet.nl en brandweerforum.nl

Encryptie, natuurlijk vervelend voor de hobby'ist. En positiebepaling... hoevaak zal dit gebruikt worden?
We hebben in ieder geval nog vier jaar voor het zover is ;)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2010, 11:46:11 »
Op het geciteerde punt 1: er komt inderdaad een pager op de markt die 2 knoppen bezit en je kan aangeven of je voor de melding beschikbaar bent of niet.
Punt 2: encryptie voor sommige zaken is inderdaad een wens bij bepaalde groepen gebruikers.
Punt 3: locatie van een pagerdrager. Als je alle gegevens daarvan op een scherm wilt plotten  zal dat vol staan en het is de vraag of een hulpverlener dat zelf wel goed vindt. Volgens mij een nutteloos voorstel. Wat ik wel nuttig zou vinden als er bij een hele grote inzet manschappen een GPS meegegeven wordt, zodat in geval van nacht/ dikke rook een hulpverlener te traceren is. Een extra persoonlijke beveiliging dus.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2010, 12:22:08 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Op het geciteerde punt 1: er komt inderdaad een pager op de markt die 2 knoppen bezit en je kan aangeven of je voor de melding beschikbaar bent of niet.
Punt 2: encryptie voor sommige zaken is inderdaad een wens bij bepaalde groepen gebruikers.
Punt 3: locatie van een pagerdrager. Als je alle gegevens daarvan op een scherm wilt plotten  zal dat vol staan en het is de vraag of een hulpverlener dat zelf wel goed vindt. Volgens mij een nutteloos voorstel. Wat ik wel nuttig zou vinden als er bij een hele grote inzet manschappen een GPS meegegeven wordt, zodat in geval van nacht/ dikke rook een hulpverlener te traceren is. Een extra persoonlijke beveiliging dus.

Leen, heb je iets meer info over die nieuwe pager? Komt die bij Apollo vandaan? Of van een andere fabrikant?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2010, 12:43:22 »
Citaat van: "IkWilbert"
Citaat van: "Leen Ansems"
Op het geciteerde punt 1: er komt inderdaad een pager op de markt die 2 knoppen bezit en je kan aangeven of je voor de melding beschikbaar bent of niet.
Punt 2: encryptie voor sommige zaken is inderdaad een wens bij bepaalde groepen gebruikers.
Punt 3: locatie van een pagerdrager. Als je alle gegevens daarvan op een scherm wilt plotten  zal dat vol staan en het is de vraag of een hulpverlener dat zelf wel goed vindt. Volgens mij een nutteloos voorstel. Wat ik wel nuttig zou vinden als er bij een hele grote inzet manschappen een GPS meegegeven wordt, zodat in geval van nacht/ dikke rook een hulpverlener te traceren is. Een extra persoonlijke beveiliging dus.

Leen, heb je iets meer info over die nieuwe pager? Komt die bij Apollo vandaan? Of van een andere fabrikant?

Sorry, maar daar ga ik niet verder op in.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2000
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2010, 14:10:33 »
Punt 1 kan bewerkstelligd worden met ReFLEX.

Verder blijft het natuurlijk gokken en gissen wat er met de plannen gedaan wordt. Als er bij bepaalde mensen meer bekend is, zijn de belangen veel te groot om dit ook maar op enige manier kenbaar te maken op fora als deze.

exLid057

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2010, 15:39:18 »
Citaat van: "Remon"
Punt 1 kan bewerkstelligd worden met ReFLEX.

Verder blijft het natuurlijk gokken en gissen wat er met de plannen gedaan wordt. Als er bij bepaalde mensen meer bekend is, zijn de belangen veel te groot om dit ook maar op enige manier kenbaar te maken op fora als deze.

Kom ik via via wat te horen, ben ik zo vrij in die democratie Nederland om het hier te plaatsen :P

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7570
  • PE1RFR
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2010, 19:09:34 »
Citaat van: "Remon"
Punt 1 kan bewerkstelligd worden met ReFLEX.

De reden waarom het vervangen moet worden is dat Motorola stopt met Flex. En dus ook met ReFlex.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2152
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2010, 19:52:23 »
Citaat van: "hunter"
De reden waarom het vervangen moet worden is dat Motorola stopt met Flex. En dus ook met ReFlex.

Peter, heb jij enig idee welk andere pagingsystemen mogelijk daarvoor in de plaats kunnen komen? Of is er wellicht iets in ontwikkeling?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7570
  • PE1RFR
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2010, 19:57:15 »
Citaat van: "Daaf"
Peter, heb jij enig idee welk andere pagingsystemen mogelijk daarvoor in de plaats kunnen komen? Of is er wellicht iets in ontwikkeling?

Geen flauw idee. Van alle semafoonsystemen is FLEX met kop en schouders het meest ideale systeem voor P2000, gezien de vele (dynamische) groepsoproepen.
Er is geen enkel netwerk wat daar aan kan tippen. Misschien ERMES, de snelheid van dat netwerk compenseert misschien het ontbreken van groepsoproepen.
Verder kan ik zo 1,2,3 niets bedenken en het lijkt me erg sterk dat ze een nieuw systeem gaan bedenken, speciaal voor P2000. Of encryptie via ERMES mogelijk is weet ik niet, de terugkoppeling kan natuurlijk via een ander netwerk, dat hoeft echt niet perse via hetzelfde netwerk. Denk bijvoorbeeld aan internet via de satelliet. Je ontvangt via de satelliet en de uplink gaat via een vaste lijn, of GPRS/UMTS/etc.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 362
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2010, 20:44:37 »
http://www.oelmann-elektronik.de/produk ... pager.html

Zal alleen erg problematisch worden binnenshuis...

Offline RAD Hollands-midden

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 18
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2010, 21:40:36 »
In onze regio (HM) wordt er met smart uitgeken naar de ontwikkeling van een eventueel nieuw p2000 systeem,wat voor derde niet meer mee te lezen is!
Sinds de invoering van p2000 is de overlast van ramptoeristme beduidend toegenomen in deze regio. Was het vroeger nog op een hand te tellen wat bij een incident stond te fotograveren,echter hedendaag staan er gewoon een man of 8 a'10 bij een simpele onwelwording of aanrijding. Vaak gaat het dan nog om erg jonge gasten! Die als gekken op de fiets achter de hulpverleningvoertuigen aan rijden om maar als eerste de mooiste plaatjes te kunnen schieten,daarbij zijn ze gevaar voor hun zelf en andere in het verkeer. Bij een flinke aanrijding staan er vaak meer fotograven dan hulpverleners,dat lijkt me geen goede zaak!

Verder speelt ook mee dat alles gelijk op internet word gezet (melding via de diverse monitoren/en foto's via de diverse 112 site's).
De meeste hulpverleners hebben de buik vol van al de 112 site's,met namen de foto's die hierop worden geplaats van verkeersslachtoffers!
Dit allemaal voor de meeste hits op de site te krijgen! Een goed voorbeeld daarbij zijn de foto's die geplaats zijn van een dodelijk slachtoffer van een
verkeersongeval in Hazerswoude/ en van een ernstig gewonde slachtoffer wat nog bekneld in een voertuig in Leimuiden. Wij zien dit steeds vaker voorkomen,men fotografeerd maar raak zonder na te denken en respect te hebben voor de slachtoffers!

 :x

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2010, 22:02:49 »
Het P2000 systeem gaat niet 1, 2, 3 overboord, maar de ondersteuning door Motorola aan de unit die de berichten inpast binnen het protocol en naar alle zenders stuurt houdt gewoon op. Zodra er een leverancier is gevonden die een gelijkwaardig of betere unit kan leveren is dat ook geen probleem meer.

exLid057

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2010, 22:08:30 »
Citaat van: "RAD Hollands-midden"
In onze regio (HM) wordt er met smart uitgeken naar de ontwikkeling van een eventueel nieuw p2000 systeem,wat voor derde niet meer mee te lezen is!
Sinds de invoering van p2000 is de overlast van ramptoeristme beduidend toegenomen in deze regio. Was het vroeger nog op een hand te tellen wat bij een incident stond te fotograveren,echter hedendaag staan er gewoon een man of 8 a'10 bij een simpele onwelwording of aanrijding. Vaak gaat het dan nog om erg jonge gasten! Die als gekken op de fiets achter de hulpverleningvoertuigen aan rijden om maar als eerste de mooiste plaatjes te kunnen schieten,daarbij zijn ze gevaar voor hun zelf en andere in het verkeer. Bij een flinke aanrijding staan er vaak meer fotograven dan hulpverleners,dat lijkt me geen goede zaak!  :x

slecht beleid bij jullie, gewoon zwaar optreden tegen zulken maffe gekke.

Citaat van: "RAD Hollands-midden"
Verder speelt ook mee dat alles gelijk op internet word gezet (melding via de diverse monitoren/en foto's via de diverse 112 site's).
De meeste hulpverleners hebben de buik vol van al de 112 site's,met namen de foto's die hierop worden geplaats van verkeersslachtoffers!
Dit allemaal voor de meeste hits op de site te krijgen! Een goed voorbeeld daarbij zijn de foto's die geplaats zijn van een dodelijk slachtoffer van een
verkeersongeval in Hazerswoude/ en van een ernstig gewonde slachtoffer wat nog bekneld in een voertuig in Leimuiden. Wij zien dit steeds vaker voorkomen,men fotografeerd maar raak zonder na te denken en respect te hebben voor de slachtoffers!

Deze foto's kan je laten verwijderen, maar wat ik net al zij het beleid bij jullie klopt ook niet, er word niet tegen opgetreden maar wel lekker lopen klagen.

 en dat P2000 online staat is een zaak van overheid, die laten dit zo dingen toeg toe.

arjan

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2010, 08:19:50 »
Het hoeft ook allemaal niet zoals het nu gaat. Neem b.v. de ambu. In veel regio's werkt men met een portofoon met alarm oproep en inmelden voor adres. Daar zie je geen ene melding op de monitor site staan. Dus zo kan het ook.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2010, 08:32:14 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Deze foto's kan je laten verwijderen, maar wat ik net al zij het beleid bij jullie klopt ook niet, er word niet tegen opgetreden maar wel lekker lopen klagen.

 en dat P2000 online staat is een zaak van overheid, die laten dit zo dingen toeg toe.

Sorry LPZ, maar dat vind ik weer een beetje kortzichtig. Aan de ene kant willen de "gepiepte" hulpverleners zo snel mogelijk zo veel mogelijk informatie. Dit kan je bijvoorbeeld bij de ambulance bewerkstellen door via MDT of porto alle info te geven, maar bij de vrijwilligers van de brandweer ligt dat anders. Nu is het een afweging van wat wil men weten en wat kunnen we laten zien. Dat de meldkamers hun informatie moeten aanpassen i.v.m. privacy e.d. doordat de alarmeringen tegenwoordig wereldwijd mee te lezen zijn, is volgens mij ook niet de bedoeling. Het probleem is inderdaad dat BZK (overheid) er niets tegen doet, terwijl diegene die er mee moeten werken met de gebakken peren zitten (waar hoor je dat vaker??) In dit geval door opdringerige, jeugdige amateurfotografen. Daarnaast nemen de discussie op internet na een inzet ook toe. Vaak wordt bij een afwijkende alarmering gelijk geroepen dat dit "een fout van de centralist" is. Dit door mensen die totaal geen verstand hebben van de meldkamersystemen en -technieken.
Hobby-matig vind ik het ook erg jammer als we dadelijk niet meer mee kunnen lezen, maar beroepsmatig zie ik het liever morgen in dienst, dan overmorgen...   :(
Met vriendelijke groet,
Arlé