Auteur Topic: Drager op 8831 kHz?  (gelezen 2641 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

midway

• Gast
Drager op 8831 kHz?
« Gepost op: 8 november 2009, 16:39:41 »
Dag allemaal,

Heb al geruime tijd een draaggolf op 8831kHz.
De signalen van oproepers en antwoorden komen wel goed door.
Nog iemand die daar last van heeft of ligt het aan mijn R5000?
Op andere freqs heb ik er geen last van, dus....?? :?
Mijn locatie aan de Noordzeekust in Belgiê.

Offline BvR

• Beginnend Lid
  • **
Re: Drager op 8831 kHz?
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2009, 17:23:58 »
Aan de Noordzeekust in Zuid Holland geen draaggolf om 18:20. Wel Gander die luid en duidelijk doorkomt.

midway

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2009, 12:51:42 »
Bedankt voor het antwoord om.

Moet dus ergens in het toestel zelf zitten zeker of een storing van één van de buren.

Is het u ook al opgevallen dat er de laatste tijd zo veel te horen is op de kg?
Onder andere de robotstem van de uscg op 8764 kHz om 0940utc en op 8502 kHz.
Gisteren nog een KLM flight op 4675Khz met Iceland radio op positie 8730n en 0000e en bestemming LA.
Echt weer de moeite om eens te luisteren, na al die jaren inactief. :)

Beste groeten, en nogmaals bedankt.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2009, 14:23:27 »
Citaat van: "midway"
Moet dus ergens in het toestel zelf zitten zeker of een storing van één van de buren.

Of bij jezelf. PC's en beeldschermen (ook LCD) zijn beruchte storingsbronnen.

midway

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2009, 16:14:37 »
Aan Discriminator,

Ook bedankt voor de reactie, maar heb géén computer of ander storing spul aan staan, heb zelfs de termostaat van de cv eens afgelegd.
Ik slaag er wel in met het notchfilter op de r5000 van de storing weg te werken, wat niet zo goed lukt met de if shift.
Al bij al is de storing geen drama, ik ga het toestel eens op verplaatsing proberen en zien of er dan nog storing is.
Alhoewel  tv en internet  is hier méér en méér verdeeld door telenet (bekend om zijn niet afgeschermd netwerk) en die storen over heel het vlaamse landgedeelte.

Groeten en 73

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2009, 18:50:19 »
Storing op je kortegolf radio hoeft niet perse bij jezelf vandaan te komen, maar kan ook door je buren worden veroorzaakt. Als je een goede antenne en ontvanger hebt en je hebt nog steeds storing, dan is het raadzaam om eens 'op jacht' te gaan naar die stoorbron. Op internet is over ontstoren de nodige informatie te vinden.

Een goede antenne is zondermeer van belang voor kortegolf ontvangst. De ALA-1530 antenne die in dit forum al meerdere keren besproken is, wordt door velen wereldwijd gebruikt en geprezen. Opgesteld op enige afstand van je woning levert deze antenne prima ontvangst en zijn prijs is alleszins redelijk.

Bubo bubo

midway

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2009, 14:22:02 »
Aan Bubo Bubo,

Ja man volledig akkoord met je redenering over de antenne.
Het ligt   hier niet aan de mgl om zwakke signalen te ontvangen, de antenne doet het héél goed.
Maar bij de ARA is er natuurlijk de mogelijkheid om storingen te vermijden door te beamen in een andere richting en zo de QRM uit te nullen als het ware.
Ik heb bewust mijn draad op ongeveer 10m van elke woning gehangen en onder de grond  ingevoerd met rg58 over een "magnetic balun".
Mocht het mogelijk zijn dan bouwde ik zelf iets wat op een ALA trekt, want het origineel is te zwaar voor mijn portemonee.
Maar nog eens het is enkel op 8831Khz dat die pieper er zit en volgende week neem ik de R5000 eens mee naar mijn ouders en test daar eens.
Allemaal bedankt voor de leuke reacties :)