Auteur Topic: PDW en Windows 7  (gelezen 76683 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW en Windows 7
« Reactie #75 Gepost op: 7 september 2010, 11:38:06 »
Citaat van: "kvl"
Phoe, dat wordt een hele kerstboom ;-)

Ja hè! Het mooiste zou een Flexbox met USB-uitgang zijn  :wink:

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #76 Gepost op: 7 september 2010, 15:57:46 »
Citaat van: "Discriminator"
Dus, als ik het goede begrijp: Flexbox -> Interface -> Kabeltje -> PC-geluidskaart

Nee, Flexbox - verloopkabel - interface - serieel naar USB converter - USB-poort op PC

Citaat
En dat werkt met PDW 2.16?

Nee, daar heb je PDW3.0 voor nodig. Met PDW 2.16 kun je het volgende doen: Flexbox - verloopkabel - PC-geluidskaart. Maar dan zul je het kabeltje zelf moeten maken.

Phoe, dat wordt een hele kerstboom ;-)
Maar goed, ik ga de interface met kabel wel bestellen. Dan kijk ik nog wel welke configuratie ik ga gebruiken.

Of los het op zoals ik heb gedaan als je een pc/laptop met bluetooth mogelijkheid hebt: Hang een RS232 Bluetooth module aan de rs232 interface.
Mijn scanner met die "kerstboom" staat uit zicht en overal in huis kan ik draadloos met mijn laptop het Bluetooth signaal oppikken  :idea:

René van Zon

Offline franky

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #77 Gepost op: 28 december 2010, 23:34:42 »
Beste vrienden,

Zouden jullie me willen helpen?

Pdw geinstalleerd op laptop met windows 7. Meter slaagt niet uit en krijg geen foutmelding.
Ik werk als volgt: Scanner met discriminator uitgang via kabeltje van scanner naar de line in/ microfooningang geluidskaart van laptop.
Ik zou echt niet weten wat het zou kunnen zijn. Kunnen jullie een oplossing aanbieden?

Hartelijk dank voor jullie medewerking,

Franky

Offline franky

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 30 december 2010, 20:54:10 »
Zijn er forumleden die me op weg kunnen helpen.

In verband met het goed werken van PDW op laptop met windows 7.

Ik wacht op jullie goede tips.

Alvast bedankt

Offline K-Ray

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 31 december 2010, 07:25:51 »
Citaat van: "franky"
Pdw geinstalleerd op laptop met windows 7. Meter slaagt niet uit en krijg geen foutmelding.
Ik werk als volgt: Scanner met discriminator uitgang via kabeltje van scanner naar de line in/ microfooningang geluidskaart van laptop.
Ik zou echt niet weten wat het zou kunnen zijn. Kunnen jullie een oplossing aanbieden?

Werken via de geluidskaart is nooit de ideale oplossing en biedt geen zekerheid.
oplossing: Schaf je de nieuwe interface aan. die geeft je tig meer kans op slagen.

Offline bramo.

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 1 januari 2011, 19:47:14 »
Dat heb ik ook gedaan de nieuwe interface aangeschaft en dan zijn alle problemen opgestart, sinds ik die nieuwe interface heb is niet 1 maal pdw uitgevallen of moeten herstarten.

Offline franky

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #81 Gepost op: 2 januari 2011, 10:23:05 »
Beste leden,

Volgens Rene van discriminator zou PDW WEL moeten werken met windows 7 via de geluidskaart.

Kan er iemand van jullie mij de juiste instellingen doorgeven of screenschots bezorgen?

Hartelijk dank,

Franky

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #82 Gepost op: 2 januari 2011, 10:46:48 »
Ik vind dat een gevaarlijke uitspraak, ik zou eerder zeggen "het is niet onmogelijk". De ideale instellingen bestaan niet, anders waren ze niet configurabel geweest :) Voor elke scanner of geluidskaart kan dat weer verschillen, daarom zijn er instellingen. Daarnaast kunnen de geluidsinstellingen van Windows ook een rol spelen.

Gisteren heb ik zelf een poging gedaan om Mobitex onder Windows-7 te draaien, maar ik kreeg het niet werkend. Had ook niet veel zin om er lang mee te stoeien omdat ik een ander systeem heb waarop ik het wel werkend kreeg. Windows-7 heb ik zelf nog te weinig ervaring mee om voldoende support te kunnen bieden, ik heb al gemerkt dat de geluidsinstellingen (de mixer, zegmaar) er al wat anders uit ziet en misschien heb ik ergens een instelling over het hoofd gezien. Ook merkte ik dat het geluid tegenwoordig per applicatie te regelen is, dat is ook weer nieuw geloof ik.

Dus "moeten"... Het zou mogelijk moeten zijn, maar dat hoeft niet perse het geval te zijn met andermans instellingen...

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #83 Gepost op: 2 januari 2011, 11:06:11 »
Citaat van: "Hunter"
Ik vind dat een gevaarlijke uitspraak, ik zou eerder zeggen "het is niet onmogelijk".

Mijn letterlijke tekst was 'zou moeten kunnen werken'  :wink:

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #84 Gepost op: 2 januari 2011, 11:08:15 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Hunter"
Ik vind dat een gevaarlijke uitspraak, ik zou eerder zeggen "het is niet onmogelijk".

Mijn letterlijke tekst was 'zou moeten kunnen werken'  :wink:

Ik vermoedde al zoiets ;)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 2 januari 2011, 11:42:04 »
De grote onbekende variable is hier de PC waar het op komt te draaien en de eigenschappen daarvan. Bij het melden van een probleem is het misschien goed om het merk en typenummer van de PC erbij te vermelden. Zelfs grote bedrijven als Motorola hebben wel eens een probleem gehad dat een programmeerprogramma overal op getest is en werkte, behalve als de gebruiker werkte met een Dell Pc van een bepaald type. Dat hebben ze met medewerking van Dell ook kunnen oplossen.Windows 7 is zelf ook in diverse varianten aanwezig. Het vermelden daarvan kan ook van nut zijn om een beeld te krijgen waar het fout loopt.

Offline franky

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 2 januari 2011, 11:45:49 »
Inderdaad Rene,

Zou moeten kunnen werken.
Die WEL was een foutje van mij.

Sorry Rene en Hunter :D

Offline dirkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #87 Gepost op: 2 januari 2011, 12:19:07 »
Tja en dan komt het er ook nog bij dat de heren het voor de hobby doen en niet voor het geld.
En dat lijken sommige mensen weleens te vergeten.

Offline franky

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #88 Gepost op: 5 januari 2011, 11:24:38 »
na wat gepuzzeld te hebben een stand van zaken aangaande pdw en windows 7. Werkt nog steeds niet via geluidskaart.
Meter slaagt wel volledig uit bij mobitex en ermes en 2 streepjes bij acars. Maar geen beweging bij pocsag/ flex. Op mijn andere pc met xp slaagt pocsag/flex meter ook niet uit maar van zodra ik fiche in micro ingang steek slaagt hij wel uit.

Conclusie. niets komt binnen.

Icoontje op buraublad rechts klikken/ eigenschappen/ compatibiliteit dan windows xp ( service pack 3) kiezen. Gevonden via google maar geen garantie dat het werkt.

Een klein overzicht van mijn instellingen:

Soudcard: discriminator 1, 44100
Soundcard: heb 2 mogelijkheden, heb eerste gekozen.
1: internal mircophone via high d
2: stereo mix via high defenition

Menu filters file output aangevinkt  
menu monitor pocsag/ flex aangevinkt

Ik denk dat ik er bijna ben, maar een of andere instelling ben vergeten of fout heb aangevinkt.
Zou het iets met geluid te maken kunnen hebben?

Mvg,

Franky

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #89 Gepost op: 5 januari 2011, 17:00:21 »
Ik ben zelf ook op diverse manieren bezig om uit te zoeken hoe het gebruik van de geluidskaart functioneert onder XP en Vista. Windows 7 ben ik nog niet in thuis, maar lees wel dat het daar nog complexer is geworden. Mijn ervaringen tot nu wil ik graag delen.
Door een steeds betere ondersteuning van in- en externe geluidskaarten (en interfaces zoals bluetooth), maar ook de structuur van nieuwere Microsoft operating systemen is het ook noodzakelijk de methode van aanspreken van de geluidskaart/interface te wijzigen.
Niet alleen PDW loopt daar tegenop. Ook zendamateur softwaremakers zoals voor het programma AGWPE (pro) en Hamradio hebben problemen die hier op het forum ook worden aangehaald. Bij de een werkt het bij de ander absoluut niet.
In grote lijnen heeft het ermee te maken dat "vroeger" een geluidsopname of weergavebron kon worden aangesproken als nummer 0, 1 enz... maar dan wel in de volgorde waarop deze laad tijdens het opstarten. Bij vaste geluidskaarten was dat geen probleem, dan bleef die volgorde (als je daar bij veelal één kaart al van kunt spreken) wel bestaan. 0 of 1 in een ini file was dus altijd dezelfde kaart.
Nieuwe besturingssystemen gaan uit van de omschrijving van de geluidskaart dus " Mic via frontpaneel", "Mic via Usb kaart x" of "Mic via BT headset x". Doordat ze tijdens het gebruik losgenomen kunnen worden en er weer andere aangesloten kunnen worden is de volgorde helemaal onbelangrijk geworden. Terwijl programma's daar dan soms wel weer naar kijken. De kwaliteit van de geluidskaart of de mixer bepaald dan ook nog eens of de signalen via de mixer lopen of alleen direct aan te spreken zijn. Zo kan het gebeuren dat je met Hamradio de Luxe wel via een bluetooth A2DP verbinding signaal vanuit je radio naar bv de CW of RTTY decoder kunt sturen, maar dit niet via de mixer kunt monitoren via je PC luidspreker.
Dit is soms niet eens vast te stellen! Ik heb situaties gevonden waarbij de geluidsinstellingen duidelijk de kaart weergeven, het luidspreker/microfoon icoon niet aangeeft dat hij gedempt is, maar er echt geen verbinding bestaat tussen de geluidsweergave/ingang en de applicaties.
Sommige geluidskaarten hebben een automatische gain control (AGC). Staat die aan, dan heb ik al gemerkt dat die iedere start van een signaal plots zo onderdrukt en dan weer nivelleert dat je steeds een belangrijk stuk data kwijt bent. Als bv P2000 op constant zenden staat heb je dan nauwelijks fouten, maar gaat de draaggolf weer uit wordt het bagger. Bij APRS (positiebepalings systeem) merk ik dat ook.
En dan de instellingen die de geluidskaarten geven om bepaalde weergave vormen te kiezen. Zoals zaal, echo, rock enz...
Staan die aan dan wordt er ook vaak helemaal niets van gebrouwen.
Vooral bij USB soundkaarten zie ik wel eens dat de samplefrequentie afwijkend is van de door een programma standaard gekozen of in te stellen samplefrequentie. Als die samplerate (bv 48.000) niet in de lijst voorkomt is de goede werking ook niet gegarandeerd.
Een ander fenomeen waar ik recent nog weer tegen aanliep was dat ook het aanspreken van geluidskaarten met de softwarematige naam (dus bv. "Geluidskaart x") ook geen garantie is als deze langer dan een bepaald aantal karakters is.
De overdracht is dan bv. 10 tekens vanuit de applicatie, maar het operating system verwacht de volledige naam van de kaart.
Verder heb ik (nog onbevestigd) het vermoeden dat de geluidsinstelling die per applicatie dynamisch kunnen zijn ook door een andere applicatie kunnen worden verstoord. Als het om dezelfde applicatie gaat heb ik al wel vastgesteld dat vooraf gekozen systeeminstellingen geheel aangepast kunnen zijn als je die applicatie bijvoorbeeld op proef eens met een andere geluidskaart hebt opgestart. Bijvoorbeeld die instelling van de AGC staat dan standaard weer aan.
Naast de geluidskaart is er ook nog het hele circus van rechten op het gebruik van een bestand. Vroeger maakte het niet uit waar een bestand stond. Bij XP was de map "Program Files" in grote lijnen voorbehouden aan de Administrator voor data was er de map "Program Data" en meer specifiek de applicatie data map in het "Gebruikers" deel.
Ook dat probleem werkt door in het instellen en teruglezen van gegevens welke door een programma als bv PDW worden gebruikt. Zijn je rechten niet correct ingesteld en/of staat PDW niet in de correcte map t.o.v. de root dan worden wijzigingen gewoon niet opgeslagen en herstart je weer met precies dezelfde instellingen als waarmee je de eerste installatie hebt doorgevoerd.
Specifiek voor PDW is er dan nog de terechte mededeling van o.a. Peter dat je zelf een correct instelling moet vinden. Een instelling die afhankelijk is van zowel de geluidskaart, als het signaal dat uit de ontvanger komt. Een gevonden instelling werkt dan alleen in die combinatie.
Al deze zaken tezamen maken het voor een programmeur moeilijk om een universeel programma te schijven en voor de gebruiker blijft het lastig om het onder alle omstandigheden aan het werk te krijgen.

Daarom een paar tips, waarvan je er enkele ook al op andere plaatsen tegenkomt:
- Gebruik in eerste instantie altijd de origineel meegeleverde (interne) geluidskaart en verwijder alle andere kaarten. (ook USB of Bluetooth interfaces)
- Installeer PDW altijd direct in de root, dus in C:PDW.
- Log in met Admin rechten.
- Laat zo mogelijk geen andere programma's meedraaien die een geluidskaart zouden kunnen aanspreken.  (Skype!)
- Zoek bij geluidsinstellingen naar Geavanceerde instellingen en zet alle geluidseffecten uit (ook ruisonderdrukking, DC verschuiving, akoestische echo onderdrukking en wat dies meer zij)
- Zoek bij geluidsinstellingen naar Aangepaste instellingen en zet daar het meestal aanwezige AGC (Automatische Gain Control) uit.
- Zoek bij geluidsinstellingen naar Niveau instellingen. Dit is veelal niet de Volume of Wave mixer instelling maar nog weer een aparte regelaar om audio door te geven. Een ingestelde Volume én Wave kan werken met een Niveau op 0 (nul) of bv 10% of 50%.
- Let erop dat de gebruikte ingang niet gedempt staat.
- Gebruik altijd dezelfde combinatie van ontvanger en kabel.
- Kies gestructureerd verschillende instellingen in het interface setup scherm van PDW en spring niet van de hak op de tak.
Heb je een begin van resultaat zoek dan voorzichtig rondom die instelling verder.
Als dit dan uiteindelijk tot een werkende decodering komt, kun je andere geluidskaarten en toepassingen gaan uitproberen tesamen met PDW. Komt er dan een moment waar PDW stopt dan kun je de oorzaak proberen op te lossen.

Commentaar en aanvullingen zijn welkom!

René van Zon