Auteur Topic: vraag luchtvaart  (gelezen 2448 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PA2HP

• Beginnend Lid
  • **
vraag luchtvaart
« Gepost op: 5 september 2009, 16:33:04 »
Ik heb een MEM file vol met freq. voor mijn 780 erin gezet..communicatie vanuit vliegtuigen komt over het algemeen loeihard binnen,maar hoor zelden of nooit wat aan de "andere kant"...
Komt dit doordat het duplex freqs. zijn??...of is dit gewoon simplex,maar zit ik te ver af van een luchthaven om ook deze communicatie op te vangen.

Antenne is een D777.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: vraag luchtvaart
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2009, 16:36:31 »
Luchtvaart is gewoon simplex. Verder zit een vliegtuig (meestal) lekker hoog en die ontvang je dus prima. Het grondstation zit (de naam zegt het al) op de grond. En dan heb je ineens een hoop zooi tussen jou en de zender zitten, waardoor je die veel minder ontvangt.

En de aarde is ook nog eens bol, waardoor je boven een bepaalde afstand al snel helemaal niks meer hoort. Zul je in Nederland niet zoveel last van hebben, waarschijnlijk. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2009, 16:49:18 »
Citaat van: "PD2HP"
Ik heb een MEM file vol met freq. voor mijn 780 erin gezet..communicatie vanuit vliegtuigen komt over het algemeen loeihard binnen,maar hoor zelden of nooit wat aan de "andere kant"...
Komt dit doordat het duplex freqs. zijn??...of is dit gewoon simplex,maar zit ik te ver af van een luchthaven om ook deze communicatie op te vangen.

Antenne is een D777.

Hoi,
Het laatste wat je zegt is correct.
In de luchtvaart worden in de regel alleen simplex freqs gebruikt maar de afstand naar de grondstations is vaak de "bottle neck"  Dit komt omdat de zendvermogens laag gehouden worden voor verkeer in en rond de velden en bij b.v. de radar frequenties is het vermogen groter.
Daarom kan je , afhankelijk van je eigen locatie, de radar verkeersleiders van b.v. Schiphol en Maastricht beter verstaan dan de verkeerstorens in dezelfde regio.
Dezelfde freqs worden daarom ook vaker uitgegeven aan torens die b.v 500 km uit elkaar staan.
Dat stoort elkaar niet en ook de vliegtuigen hebben daar geen last van.
Tot slot, je hoort de vliegtuigen natuurlijk ook beter omdat ze met hun antennes op grotere hoogtes vliegen.
Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

PS Nog even een tip, de D-777 ( ik heb hem ook ) zo hoog mogelijk plaatsen en een goede coax kabel én connectoren eraan "hangen".
Groeten uit Hoogland.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline clif

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2009, 19:13:04 »
Wat betreft de grond freq b.v van Schiphol bij diverse weersomstandigheden ontvang ik hier in Oosterhout N-B met een   dak antenne de grondstations luid en duidelijk.
Dus het weer speelt ook mee.

Nou iedereen nog veel luisterplezier.
Groetjes CLIF