Auteur Topic: Diamond D-777: welke connectoren?  (gelezen 7085 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

• Top Lid
Re: Diamond D-777: welke connectoren?
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2009, 22:30:57 »
RG213, Aircell 7 in combinatie met BNC, PL en N connectoren, heb het allemaal al gedaan met een 18 Watt boutje van Antex. Brokken? Nee, helemaal gladde solderingen met een perfect resultaat.

Connectoren hergebruiken? Kan met dat boutje de tip van de connector helemaal leegzuigen met litze.

Kwestie van oefening baart kunst. :)

PD1EU

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2009, 23:50:28 »
Wel een mening  geven waar alle leden op dit forum wat aan hebben Remon.
Op deze manier stuur je mensen aan om erg lichte soldeerbouten te kopen waardoor het eindresultaat bedroevend uit zal vallen.
Vooral als men loodvrije tin gaat gebruiken zal het absoluut niet meer lukken om een goede verbinding te krijgen.
Het soldeerverhaal van Marisv ligt nog sterk in m'n geheugen,zij probeerde met een 30W boutje een connector aan een Belden H2000-coax te zetten.
Voor geinteresseerden is het verhaal nog even hier te vinden.
Helaas lukten dat twee personen niet en mocht de verkoper van dat 30W-boutje het met een zwaardere bout afmaken.

-Ed

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #17 Gepost op: 1 september 2009, 00:22:31 »
Daarom moet je loodvrije soldeertin ook mijden als de pest. De verbinding is ook minder betrouwbaar, minder sterk en  minder duurzaam dan loodhoudende soldeertin. Voor cruciale toepassingen (luchtvaart) mag er (naar horen zeggen) zelfs geen loodvrije soldeertin worden gebruikt.

Iedere winkel doe 50 Ohm coax connectoren verkoopt, heeft ook loodhoudende soldeertin!

De 18 Watt Antex bout heb ik al 15 jaar. Ik ben nu 26 dus reken maar uit... Dat ding heeft mij nooit in de steek gelaten. Dat ding geeft meer dan voldoende vermogen om welke coaxkabel te voorzien van welke plug dan ook. Als dat niet lukt lijkt mij dat eerder onkunde dan de schuld aan het vermogen van de soldeerbout te geven.

Een kachelpook van 40 Watt is veel te ruim bemeten en volkomen onbruikbaar om deze ook voor andere toepassingen te gebruiken zoals reparaties aan bedrading en het solderen van componenten op een printplaat.

Ik ben altijd al eigenwijs geweest. In de brugklas moesten we ijzeren staafjes (3mm koper) buigen en solderen. De docent deed voor hoe het moest en al snel gingen de potten S39 de klas rond. Ik heb de pot teruggebracht en het resultaat was zelfs zonder die zooi netter dan de rest van de leerlingen die het wel hadden gebruikt...

PD1EU

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2009, 07:58:16 »
Citaat van: "Remon"
Een kachelpook van 40 Watt is veel te ruim bemeten en volkomen onbruikbaar om deze ook voor andere toepassingen te gebruiken zoals reparaties aan bedrading en het solderen van componenten op een printplaat.

De meeste soldeerstationnetjes tegenwoordig zijn 80W en zijn absoluut geen kachelpoken maar prima toegerust om zowel conventionele als SMD komponenten te solderen.

-Ed