Auteur Topic: UHF antennes op stad/gemeentehuizen  (gelezen 4378 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remon

• Top Lid
UHF antennes op stad/gemeentehuizen
« Gepost op: 23 april 2009, 04:15:49 »
Al langere tijd spot ik kleine Kathrein UHF antennes bovenop stad/gemeentehuizen.

Ik dacht altijd dat dit een overblijfsel was van vroegere tijden, dat ze wellicht ergens een (koffertje met) analoge UHF mobilofoon hadden liggen. Echter, het gemeentehuis van Vianen heeft wegens verbouwing een paar jaar in een tijdelijk onderkomen gezeten, waarop óók een UHF antenne was geplaatst! Dat was ruim na de invoering van C2000.

Heeft iemand enig idee waarvoor deze dienen?

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
Re: UHF antennes op stad/gemeentehuizen
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2009, 18:27:59 »
Hallo.
Ook ik heb dit laatst opgemerkt op het gemeentehuis te Woudenberg.
Dacht eerst aan een Wlan maar het lijkt me toch dat ze een vaste verbinding hebben. (backup?)
Ben nog even gaan kijken in de richting waar hij naar toe stond maar kon geen andere antennes ontdekken.
Dus ben ook benieuwd waar deze toe dienen.
Bye.
Sigint.
--
"Monitoring till 12 GHz"

Gert Jan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2009, 19:28:44 »
Wat een slechte foto zeg, je ziet gewoon niets behalve een pijl :oops:
Gelukkig weet ik welke antenne je op de foto gezet hebt, dat is de XXGHz antenne voor de brandweer, op de kazerne staat een zelfde antenne maar dan richting gemeentehuis.
De antenne die Remon bedoeld is meestal (ook in Woudenberg) een 0 of 3db Kathrein rondstraler, die staat een stukje rechts van de pijl op jouw foto ;)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2009, 19:44:25 »
Citaat van: "Gert Jan"
Gelukkig weet ik welke antenne je op de foto gezet hebt, dat is de XXGHz antenne voor de brandweer,

Op een kazerne in Almere heb ik dergelijke antennes ook zien staan.

Offline Scanvia

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2009, 19:50:26 »
In het gemeentehuis van Vianen lopen ze wel met UHF-porto's (GP-3xx serie) voor de BHV. Ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben (wat moet je met zo'n antenne op je dak terwijl de porto's voor inpandig gebruik zijn...).

gr. Michel
UBC 220XLT, Motorola MTS2000 UHF, Motorola MT2100 VHF, Motorola GM380 UHF, ProOne+ pager

Gert Jan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2009, 20:34:03 »
Citaat van: "Scanvia"
In het gemeentehuis van Vianen lopen ze wel met UHF-porto's (GP-3xx serie) voor de BHV. Ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben (wat moet je met zo'n antenne op je dak terwijl de porto's voor inpandig gebruik zijn...).

gr. Michel

Heeft er niets mee te maken, de antennes die Remon bedoeld waren tot voor kort bedoeld voor het 3A of B netwerk op 425MHz.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2009, 21:05:34 »
Heeft er niets mee te maken, de antennes die Remon bedoeld waren tot voor kort bedoeld voor het 3A of B netwerk op 425MHz.

Dus niet meer in gebruik?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2009, 05:51:00 »
Citaat van: "Remon"

Dus niet meer in gebruik?

Zover ik weet is de aansturing van de alarmsirene nog door de lucht. Techniek gaat hard, dus mogelijk is dat intussen ook al verleden tijd.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2009, 06:30:08 »
Een helf jaar of zo geleden heb ik de datariedel op de 1e maandag van de maand om 12:00 nog gehoord in de regio Assen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland