Inderdaad dus geen stomme vraag, maar ik hoor duidelijk dat de controller (?) vertrek clearance geeft aan kisten. Daarvoor krijgen ze door waar ze daarna naartoe moeten overschakelen (meestal 123.975 of 123.725).
Hoewel het hier niet altijd goed doorkomt lijkt het mij dus duidelijk een relay van alles wat op de tower freq wordt uitgezonden.
Ik bedoel dus: Grondverkeer, zoals Apron voertuigen, birdcontrol, maintanance, etc zullen ook klaring moeten vragen net zoals dat voor Schiphol op 447.1750 gebeurd. Dus Geilenkirchen zou er bewust voor gekozen kunnen hebben een FM radio in die voertuigen in te bouwen voor contact met de toren. Het verkeer is daar niet zo druk als op Schiphol dus je zou kunnen zeggen dat die frequentie dus gekoppeld staat aan, inderdaad, te toren frequentie AM.
In Manchester (UK) werken de gronddiensten ook op zo'n manier maar dan direct op de AM torenfrequentie.
Maar ik denk dat je daar snel genoeg achterkomt als je allebei de frequenties bijzet en op de torenfrequentie AM iets hoort wat je op 143.575 dus niet hoort.