Auteur Topic: Icom IC-RX7  (gelezen 14148 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

PD1EU

• Gast
Icom IC-RX7
« Gepost op: 27 september 2008, 22:01:51 »
Heeft iemand al ervaring met deze jongste telg van Icom ?
Ben erg benieuwd hoe deze handmatig te programmeren is,in vergelijking met de IC-R5.
Ed.

Offline Elmer

• Gevorderd Lid
    • http://rigreference.com
Re: Icom IC-RX7
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2008, 12:20:18 »
Ik ken alleen de R5 (heb ik zelf) en alhoewel er prima mee te werken is, zal het volledige toetsenbord van de RX7 een hele verbetering zijn. Ben ook benieuwd naar gebruikerservaringen.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2009, 20:21:19 »
Ik heb gister de RX-7 opgehaald.
Het is nog even wachten op de software maar tot nu toe bevalt ie prima.
Mijn gevoel zegt dat je het makkelijkst via de pc kunt proggen gezien de functies die er op zit.

Alleen een beetje jammer dat ie wit is.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2009, 22:25:27 »
Visueel gezien vind ik dat Icom mooiere receivers gemaakt heeft, maar ben benieuwd naar de ervaringen:

Hier alvast een revieuw: http://www.eham.net/reviews/detail/8104

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2009, 22:21:26 »
Even een kort verslagje over mijn ervaringen tot nu toe.
Ik heb de scanner 2 dagen geleden binnen gekregen en kon er eigenlijk zo mee aan de slag.
Alle menus spreken eigenlijk voor zich.
Doordat er vooraf al bepaalde frequentiebanden geprogrammeerd zijn kun je al vrij vlot vrij specifiek deze afscannen en hoef je niet van 0 tot 1300.
Verder is de scanner vrij makkelijk te vullen met alles wat je opvangt aan signaal door de auto-write functie.
Ik heb in Nijmegen mee zitten luisteren met het Rode Kruis bij de Vierdaagsefeesten op 146.57.
Om te vergelijken heb ik een Icom-F31 en de RX-7 naast elkaar gezet. Hoewel dit niet helemaal hetzelfde is is toch de RX-7 enorm veel beter in ontvangst.
Voorbeeld, op de porto hoorde ik niks meer en op de RX-7 had is nog 50% op de meter.

Vanavond heb ik de software binnen gekregen en ik moet zeggen dat deze ook vrij eenvoudig is. Nu moet ik zeggen dat ik al een aantal jaar Icom portofoons programmeer. De software lijkt enorm op die van de F3G van Icom.
Ik moet zeggen dat ik er binnen afzienbare tijd 9 categorien met in totaal 23 groepen en een kleine 500 frequenties in had zitten.
De help functie is erg duidelijk, zoals ik eigenlijk wel van Icom gewend ben.
Het is mogelijk om de scanner met een DB-9 kabel, ik ben even het typenummer kwijt, te programmeren maar omdat je dan maar 9600 Baud snelheid hebt duurt het 3 tot 5 minuten voor je de gegevens in en uit de portofoon hebt. Mijn vermoeden is dat met de USB kabel dit wel sneller moet zijn maar ik kan het niet testen.

Tot zover mijn begin ervaringen. De komende weken en dagen gaan we een hoop leuke dingen samen doen zoals de Vierdaagsefeesten, vliegtuigen spotten en naar Lowlands.
Na Lowlands zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

tot zover ben ik behoorlijk positief.

Rood

Gert Jan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2009, 23:20:55 »
Klinkt goed rood, hoe is het geluid wat eruit komt in vergelijking met die Icom-F31?

PD1EU

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2009, 22:43:35 »
Citaat
Het is mogelijk om de scanner met een DB-9 kabel, ik ben even het typenummer kwijt, te programmeren maar omdat je dan maar 9600 Baud snelheid hebt duurt het 3 tot 5 minuten voor je de gegevens in en uit de portofoon hebt.

Zit de baudrate-beperking in de scanner of is een RS232-poort gewoon niet sneller dan 9600-bps ?
De scanner is toch in te stellen op 19200-bps.
Via USB en met een USB/RS232-converter ertussen moet 19200-bps goed te doen zijn.
Die convertertjes zijn niet zo duur hoor Rood.

-Ed

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2009, 20:50:02 »
Citaat van: "Gert Jan"
Klinkt goed rood, hoe is het geluid wat eruit komt in vergelijking met die Icom-F31?

Vergeleken met de F31 is het geluid prima op de speaker. Ik heb het volume nog niet hoger hoeven zetten dan 50% en dan kwam ik over de tv en mijn vrouw heen qua volume.  :)

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2009, 20:59:53 »
Citaat van: "pd1eu"
Citaat
Het is mogelijk om de scanner met een DB-9 kabel, ik ben even het typenummer kwijt, te programmeren maar omdat je dan maar 9600 Baud snelheid hebt duurt het 3 tot 5 minuten voor je de gegevens in en uit de portofoon hebt.

Zit de baudrate-beperking in de scanner of is een RS232-poort gewoon niet sneller dan 9600-bps ?
De scanner is toch in te stellen op 19200-bps.
Via USB en met een USB/RS232-converter ertussen moet 19200-bps goed te doen zijn.
Die convertertjes zijn niet zo duur hoor Rood.
-Ed

Volgens de manual is
Normal Speed
 9600bps
High Speed
 38400bps
Ook staat er nog de volgende regel
When the using cloning cable is OPC-478, select "Normal Speed".
Aangezien ik deze kabel gebruik betwijfel ik of een converter werkt maar ik moet er nog ergens een hebben liggen dus ik ga het zeker proberen.
Ik heb met programmeren van andere icom speeltjes wel eens problemen gehad als ik die usb nar rs-232 kabel gebruikte.
Theoretisch gezien zou dit 4 keer sneller moeten zijn

/Rood

PD1EU

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2009, 08:13:03 »
Ja Rood,die converters veschillen weleens in goede werking.
Of dat nu in het ontwerp van de schakeling zit of in de driver,ik weet het niet.
Sommige doen het werkelijk overal op.
Probeer maar eens en laat maar weten of het gelukt is.
Die vraag over de audio vond ik ook wel belangrijk,want in de auto heb ik ook weleens een scanner aan (IC-R5 met ext. speakertje)
80mW output lijkt me erg weinig,met of zonder kleppende vrouw naast je... :P
Ook met de RX7 lijkt me een extern speakertje in de auto onontbeerlijk.

-Ed

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2009, 08:32:07 »
Ed,

Dat heb ik inderdaad aan den lijve ondervonden.
Ik had de portofoons vaak in de bekerhouder in de midden console staan en kon dan prima meeluisteren.
Nu heb ik inderdaad een externe speaker nodig om alles goed mee te krijgen.
Misschien komt dat ook doordat het speakertje onderaan zit in tegenstelling tot een porto.

Rood

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2009, 10:02:58 »
Call me stupid, ik had het nog niet eerder gezien maar ben er wel heel erg blij mee.
Je kunt alles exporteren naar .csv bestanden.
En dan ook importeren.
Het duurde even voordat ik het formaat goed had maar binnen een half uurtje had ik alle entropia kanalen er in zitten.
Wel een leuke verrassing moet ik zeggen.

Zover ben ik ook nog zeer te spreken over de ontvangst en de kwaliteit van geluid.

PD1EU

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2009, 11:10:56 »
Citaat
Call me stupid, ik had het nog niet eerder gezien maar ben er wel heel erg blij mee.

Ik zou niet durven Rood... :oops:
Je hebt het over de CS-RX7 software neem ik aan ?

-Ed

Offline Rood

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2009, 14:13:17 »
Yep

Gert Jan

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2009, 14:41:29 »
Tja, het audio is wel erg magertjes aan de specs te zien, jammer maar helaas.