Enige tijd geleden verkocht ik een Yupiteru MVT-7100 aan een dame. Toen ik haar vroeg waar ze deze scanner voor ging gebruiken bleek dat ze deel uitmaakte van een organisatie die huisdieren voorzag van een zender zodat ze bij vermissing eenvoudig konden worden opgespoord. De MVT-7100 was daarbij de standaard ontvanger.
Toen ik infomeerde naar de frequenties van deze zendertjes kwamen we op een "James Bond niveau", er kwam geen duidelijk antwoord maar wel een folder met allerlei info behalve wat ik had gevraagd.
Deze week zag ik op een advertentiesite een aanbieding van bovengenoemde zenders, geïnteresseerd als ik ben heb ik deze man benaderd via een persoonlijk mailtje.
De petfinders werken volgens hem van van 433 mhz tot 434,729 mhz en geven om de 3 seconden een bliep af, deze zou in de LSB mode (vandaar een scanner als de MVT-7100) tot zo'n 2000 meter traceerbaar zijn.
Deze vraag geeft een antwoord maar cre ëert vragen tegelijkertijd, de LPD band wordt namelijk overspoeld met bliepjes e.d., ik kan me dan ook goed voorstellen dat als je op zoek bent naar de Chineesharige vulvaris van een klant, je niet gek moet opkijken te stranden bij de afstandbediening van een vuilniswagen (heb ik het nog even niet over voorbarige conclusies).
Groeten,
Peter