Auteur Topic: Petfinders  (gelezen 7786 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
Petfinders
« Gepost op: 24 augustus 2008, 00:11:36 »
Enige tijd geleden verkocht ik een Yupiteru MVT-7100 aan een dame. Toen ik haar vroeg waar ze deze scanner voor ging gebruiken bleek dat ze deel uitmaakte van een organisatie die huisdieren voorzag van een zender zodat ze bij vermissing eenvoudig konden worden opgespoord. De MVT-7100 was daarbij de standaard ontvanger.

Toen ik infomeerde naar de frequenties van deze zendertjes kwamen we op een "James Bond niveau", er kwam geen duidelijk antwoord maar wel een folder met allerlei info behalve wat ik had gevraagd.

Deze week zag ik op een advertentiesite een aanbieding van bovengenoemde zenders, geïnteresseerd als ik ben heb ik deze man benaderd via een persoonlijk mailtje.

De petfinders werken volgens hem van van 433 mhz tot 434,729 mhz en geven om de 3 seconden een bliep af, deze zou in de LSB mode (vandaar een scanner als de MVT-7100) tot zo'n 2000 meter traceerbaar zijn.

Deze vraag geeft een antwoord maar cre ëert vragen tegelijkertijd, de LPD band wordt namelijk overspoeld met bliepjes e.d., ik kan me dan ook goed voorstellen dat als je op zoek bent naar de Chineesharige vulvaris van een klant, je niet gek moet opkijken te stranden bij de afstandbediening van een vuilniswagen (heb ik het nog even niet over voorbarige conclusies).

Groeten,
Peter

Leen Ansems

• Gast
Re: Petfinders
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2008, 08:08:20 »
Dan kan het wel eens zijn dat je die scanner aan iemand in Papendrecht verkocht hebt. Ik heb er zo'n 1 1/2 jaar terug 2 stuks opnieuw afgesteld. Echt stabiel in frekwentie zijn die toestellen niet. Bij 1 zat er 2,5 kHz afwijking in. Die zendertjes gaan in kokertjes samen met een batterij om de nek van het dier. Ik heb ook meegemaakt dat ze rond 450 MHz de signalen stonden uit te braken en heb mijn twijfels gehad of dat dit wel legaal was. Het gebruik van de LPD band is legaal. Ik ben als amateur nooit blij geweest dat dit stuk van onze 70 cm band is weggegeven.
Leen

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2008, 09:16:58 »

Ik vraag me wel af hoe je met een MVT-7100, het onderscheid maakt tussen jouw Chinese vulvaris en de Duitse Stoepeschijter van de buurman....

Overige info

Output: < 10 mW ERP
Pulse verhouding: 1:19
Pulse tijd: 1/s
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2008, 09:26:03 »
Citaat van: "BlackBox"

Ik vraag me wel af hoe je met een MVT-7100, het onderscheid maakt tussen jouw Chinese vulvaris en de Duitse Stoepeschijter van de buurman....

Die man die ik ken maakt gebruik van een MVT-7100 en een handrichtantenne. Per dier blijkt een frekwentie en code vastgelegd te zijn. Aan de hand van die gegevens kan je het dier terugvinden. De uitzendingen zijn heel kort. De zenderprintjes zien er uit als van een afstandbediening van een auto. Zeker niet de luxe uitvoering zoals op de foto ;)
Leen

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2008, 09:49:46 »
Aha Leen,

Je bedoeld denk ik DST Systems uit Hilversum:

Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2008, 10:23:43 »
Aha Leen,

Je bedoeld denk ik DST Systems uit Hilversum:

Nee die man ken ik niet. In Papendrecht zit iemand (gebruiker en geen leverancier) die dat werk doet.
Leen

Offline Charles

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2008, 13:06:06 »
Dit kunnen we beter voor ons houden; straks kopen onze partners nog zo'n ding voor ons :)
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:14:33 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Dan kan het wel eens zijn dat je die scanner aan iemand in Papendrecht verkocht hebt. Ik heb er zo'n 1 1/2 jaar terug 2 stuks opnieuw afgesteld. Echt stabiel in frekwentie zijn die toestellen niet. Bij 1 zat er 2,5 kHz afwijking in. Die zendertjes gaan in kokertjes samen met een batterij om de nek van het dier. Ik heb ook meegemaakt dat ze rond 450 MHz de signalen stonden uit te braken en heb mijn twijfels gehad of dat dit wel legaal was. Het gebruik van de LPD band is legaal. Ik ben als amateur nooit blij geweest dat dit stuk van onze 70 cm band is weggegeven.
Leen

Hallo Leen,

De persoon waar ik de scanner aan verkocht hebt was woonachtig in Amsterdam.

Groeten,
Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2008, 19:22:56 »

Overige info

Output: < 10 mW ERP
Pulse verhouding: 1:19
Pulse tijd: 1/s

Hoi Huub,

Zoals Leen al aangaf worden ze op verschillende frequenties afgegeven en geregistreerd. Ik weet niet hoe populair dit systeem is, maar ik acht de kans dat er twee viervoeters met een petfinder op exact dezelfde frequentie rondlopen in een straal van 2000 meter in de praktijk niet erg groot. Theoretisch blijft het natuurlijk mogelijk.

Groeten,
Peter

Offline Charles

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2008, 23:25:57 »
Uiteraard moet het dan ook net toevallig zijn dat deze 2 honden gezocht worden.
Yaesu FT-11R, Yaesu FT-70D, UBC 3500XLT, Icom IC-R6

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2008, 07:49:46 »
Dat hoeft natuurlijk niet, zo'n zender staat nl. altijd aan, dus is er altijd een kans dat je het verkeerde signaal peilt.....
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2008, 01:55:08 »
En zo ziet z'on zendertje er uit. ;)
Zelf gebruik ik ze om Spectrum-analyzers en RF-detectors te testen.
Bye,
Sigint.
"Monitoring till 12 GHz"

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2008, 06:35:33 »
Hi Sigint,

Heb je hier ook afmetingen bij? Ik zit namelijk nog steeds met het raadsel rond een papegaai met een ingebouwde zender....Click
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2008, 07:13:18 »
Hi Sigint,

Heb je hier ook afmetingen bij? Ik zit namelijk nog steeds met het raadsel rond een papegaai met een ingebouwde zender....Click

De antenne is groter dan de printplaat en daarom moet het geheel in een kokertje. Printje is (zover ik me kan herinneren) zo'n 1,5x 2,5 cm. De draadjes zaten er nog niet aan en die heb ik er nog aan moeten zetten. Daaraan wordt de accucel verbonden. Het printje heeft het formaat van je afstandbediening van de auto. De zender staat ook niet altijd in de lucht, maar periodiek zie je een signaal in de lucht komen.
Leen

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2008, 16:12:10 »
Het printje meet 1.9x1 cm.
Op de achterzijde 17 componenten in SMD uitvoering waaronder drie transistoren.
Het IC is een HEF40106BT. (pulser)
Het is een oud ontwerp van iemand uit Almere.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"