Auteur Topic: Brandweer afluisteren (Geel, mol, ...)  (gelezen 14238 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
Brandweer afluisteren (Geel, mol, ...)
« Gepost op: 21 augustus 2008, 11:16:50 »
Beste forumleden,

Als beginned scannerlid heb ik me een tijdje geleden een scanner aangeschaft. Een commwell 202. Ik had hiermee gehoopt de spraakoverdracht van de brandweer te onderscheppen. Ik weet dat het grootste deel op Astrid zit maar bv brandweer Mol zou dit nog niet hebben. Op deze site en op andere heb ik de frequenties van de brandweerkazernes gevonden die ik wou horen. Tot mijn grote spijt hoor ik buiten de 100 centrale van hasselt en antwerpen totaal niets. Mijn teleurstelling werd nog groter nu een vriend beweerd dat hij de bw van Geel, mol, ... wel op zijn scanner kan beluisteren!!! kan dit en zo ja wat doe ik dan fout???

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Alvast bedankt!!

Offline Asterix900

• Top Lid
Re: Brandweer afluisteren (Geel, mol, ...)
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2008, 11:56:00 »
Wat voor antenne, waar geplaatst, afstand tussen jou en zendmast brandweerkorpsen, etc...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2008, 12:39:04 »
De normale antenne op de handscanner, gewoon in de hand vasthouden, +- 4,5 km van de antenne van de brandweer....
Die vriend van me woont dichter bij de kazerne, maar als hij beweert dat hij Geel enzo ook kan horen, dat is +-10 km van zijn woonplaats! Hij heeft bovendien ook een gewone hand scanner!! :|

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2008, 16:13:18 »
Als het een vriend is, vraag je toch aan hem hoe hij dat doet?
Hoef je dat toch niet hier te vragen?  :?

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2008, 16:26:13 »
Citaat van: "Mars"

"Vriend" is veel gezegd, ik ken hem amper. Ik had mssh moeten zeggen 'iemand die ik hééél vaag ken'... sorry

Maar ik wou gewoon eens horen of het in Belgie nu nog kan of niet dat je bw kan afluisteren? Dat is eigenlijk mijn vraag. En eens horen of hier mensen van regio Geel en Mol bijzijn... :)

Offline swfjvh

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2008, 16:53:24 »
Citaat van: "nielske"
Citaat van: "Mars"

"Vriend" is veel gezegd, ik ken hem amper. Ik had mssh moeten zeggen 'iemand die ik hééél vaag ken'... sorry

Maar ik wou gewoon eens horen of het in Belgie nu nog kan of niet dat je bw kan afluisteren? Dat is eigenlijk mijn vraag. En eens horen of hier mensen van regio Geel en Mol bijzijn... :)

het kan nog, zoland de bw niet overgeschakeld is op ASTRID, maar dat zal zo lang niet meer duren.

btw: als ik m'n scanner voorzie van een discriminator, kan ik dan ook de ASTRID-paging meebekijken?
Eigenaar van een Uniden Bearcat USC 230XLT

Grtz,
Jonas

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2008, 19:01:10 »
Als je dan een blackbox erbij koopt kan je atsrid berichten meekijken!! Kost iets van een 80€

Offline swfjvh

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2008, 19:11:33 »
Citaat van: "nielske"
Als je dan een blackbox erbij koopt kan je atsrid berichten meekijken!! Kost iets van een 80€

mja had gehoopt dat je met een scanner + discriminator toch zou kunnen meekijken, het geld groeit niet echt op m'n rug hé :(

Grtz,
Jonas

Offline Barbados

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2008, 19:49:26 »
Hola, hola,
Opletten jongens!! Dat klopt niet.
 Als je je handscanner van een discriminatoruitgang voorziet, hoef je geen blackbox te kopen. Je werkt dan via de geluidskaart van je computer. Je kan deze discriminatoruitgang laten inbouwen bij bvb "Discriminator" oftewel René te Nederland. Op zijn site kan je ook alle gegevens vinden als je het zelf wil en kan doen.
Als je die wijzigingen niet wil aanbrengen aan je handscanner, kan je een blackbox kopen bij bvb Van Dijken Electronica. Zie info op de site van Van Dijken. Die kan je dan aansluiten op de poort van je computer en na het installeren van PDW kan je dan de paging berichten meelezen. Als je wil zien van welke kazerne deze berichten komen, dan moet je de RIC codes invoeren in het programma.
Klaar?

BW Geel hoor ik hier (West Limburg) op mijn scanner met een antenne op zolder. BW Mol heb ik hier vroeger ook niet kunnen ontvangen. Dat is te ver voor mij.
Je hebt toch wel de juiste frequentie?
Vrgr
L.
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline swfjvh

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:00:51 »
Citaat van: "Barbados"
Hola, hola,
Opletten jongens!! Dat klopt niet.
 Als je je handscanner van een discriminatoruitgang voorziet, hoef je geen blackbox te kopen. Je werkt dan via de geluidskaart van je computer. Je kan deze discriminatoruitgang laten inbouwen bij bvb "Discriminator" oftewel René te Nederland. Op zijn site kan je ook alle gegevens vinden als je het zelf wil en kan doen.
Als je die wijzigingen niet wil aanbrengen aan je handscanner, kan je een blackbox kopen bij bvb Van Dijken Electronica. Zie info op de site van Van Dijken. Die kan je dan aansluiten op de poort van je computer en na het installeren van PDW kan je dan de paging berichten meelezen. Als je wil zien van welke kazerne deze berichten komen, dan moet je de RIC codes invoeren in het programma.
Klaar?

BW Geel hoor ik hier (West Limburg) op mijn scanner met een antenne op zolder. BW Mol heb ik hier vroeger ook niet kunnen ontvangen. Dat is te ver voor mij.
Je hebt toch wel de juiste frequentie?
Vrgr
L.

Bedankt voor de uitleg Barbados, dan zal ik, eens ik voldoende in geld heb de uniden bearcat usc 230 kopen en deze (laten) voorzien van een discriminator
(als het zover is, kan er iemand uit belgi ë, liefst regio vlaamse ardennen, die discriminator inbouwen?)

grtz,
Jonas

Grtz,
Jonas

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2008, 20:54:10 »
Sorry,

Je hebt gelijk Barbados! Ik was even te snel geweest en niet te ver nagedacht! Ofwel blackbox ofwel scanner met D-uitgang!

@ Barbados: interessant wat jij daar zegt dat je ze kan horen! Ik dacht dat ze op 166,270 zaten en Mol op 166,210. Ik hoor van beiden niets dus moest jij bevestigen of ik op de juiste frequentie zit of niet... Zou toch raar zijn, wonende in Geel zou ik die toch met men hand scanner moeten horen, toch?? :?

Offline Barbados

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:00:34 »
Hallo,
Geel zit inderdaad op die frequentie. Die knallen hier als het ware binnen. Veel sterker dan bvb Beringen of Heusden die korterbij zitten en die ik ook nog af en toe op de analoge frequentie hoor. Het kan niet dat gij Geel niet hoort als ge daar woont. Ge hebt toch geen CTCSS code ingesteld staan op die frequentie??
De frequentie van Mol had ik eruit gegooid omdat ik die toch niet hoorde. Ik heb de frequentie nu terug in het geheugen gezet. Ik zal eens luisteren of op die frequentie nog iets te horen valt. Maar ik ben de volgende dagen wel niet in het land. Misschien dat anderen uit Limburg of Antwerpen ondertussen ook al eens willen scannen op die frequentie. :)
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2008, 23:19:58 »
Zo een 100-centrale zendt haast permanent overdag, in tegenstelling tot het radiofonisch verkeer van dergelijke kleinere brandweerkorpsen. Die zenden doorgaans enkel bij een interventie. Zeker dat je aan het luisteren was toen je vriend aka zeer verre kennis ze hoorde?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2008, 04:02:52 »
Oké, bedankt voor jullie reacties! Nu weet ik dat ik iets verkeerd doe... Ik ga morgen heel de dag die frequentie laten open staan en dan vroeg of laat zullen we toch iets moeten horen hé... En als jullie Geel horen, is dit dat de communicatie tussen de auto's en de kazerne?

Offline nielske

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2008, 19:50:26 »
YES!!!!!  :):):)  IK heb men scannertje 3 uur laten openstaan op de frequentie van Geel... er gebeurde niets... tot ze ineens op Staf begonnen te roepen over de radio! ZO blij dat ik was/ben! Dus het probleem was (ik krijg al rode wangen) dat al die uren ik al gescand heb op dat moment er geen radioverkeer was bij bw Geel! Nu weten we dat voor volgende keer!! Wachten wordt beloond!

Maar ik heb toch nog een vraag: met het moderne Astrid verloopt dan alle radio verbingen via dit netwerk? Dus vb brandweerwagen die kazerne oproept is dit dan ook via Astrid? Zoja, hoe komt dan dat er kazernes zijn zoals vb Geel die je soms nog wel op analoge hoort? Geel is een hypermoderne kazerne dus zij gebruiken volgens mij toch ook al wel Astrid? Als iemand me dat eens kan uitleggen aub!... Thanks!! :):P