Auteur Topic: Comet 2/70 Antenne in combinatie met JIM M 75  (gelezen 14478 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
Re: Comet 2/70 Antenne in combinatie met JIM M 75
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2008, 09:04:01 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Citaat van: "Ben-scan"
Hallo Mede hobbyisten ,

Ik zit sterk te overwegen om een JIM M75 ontvangst versterker  aan te schaffen , ik heb momenteel een andere antenne om hoog gezet , namelijk een Comet 2/70 zend/ontvangst antenne , en hij werkt perfect als scanner antenne , hij staat op ongeveer 12 meter hoogte,

Nu was ik van plan een JIM M75 ontvangstversterker aan te schaffen voor de luchtvaartband (civiel en millitair) want schiphol tower,etc. komen heel erg zacht binnen met een lichte ruis eroverheen , kan iemand mij vertellen hoeveel baat ik in deze situatie bij een Jim 75 heb?

Bij voorbaat dank ,

Met vriendelijke groeten , Ben-scan;)

Hoi Ben, ik heb je een PB gestuurd maar die blijft in mijn uitbox staan, weet dus niet of je hem ontvangen hebt. Graag ff bericht, bvd.

Ik heb er eentje terug gestuurd , ik hoor het wel van je.

In ieder geval wil ik iedereen even bedanken voor de informatie , en persoonlijke ervaringen met de JIM versterkers , ik ga het even laten bezinken.

Mvg , Ben-Scan ;)

Offline Frits

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2009, 17:55:11 »
Ik gebruik al ruim een jaar een JIM M 75 in combinatie met een Diamond 777 Airband antenne. Ik woon in Zwolle luister eigenlijk uitsluitend naar de luchtvaartband. Voordat ik de JIM gebruikte, kon ik de verkeerstoren vaak alleen heel zwak tussen de ruis horen. Met de JIM gaat het een stuk beter en hoor de toren en Amsterdam Radar (op Schiphol Oost) ook
beter. Helaas niet altijd, maar dat heeft te maken met de afstand en de atmosferische omstandigheden.
Voor mij een hele verbetering dus. Tip: gebruik wel goede kabel, ik heb Ecoflex 10. Mijn antenne staat op 12 meter hoogte en ik heb ca. 25 meter kabel.
De JIM staat direct achter de scanner, want de Ecoflex 10 is zo goed afgeschermd dat er onderweg nagenoeg niets wordt opgepikt. Ook is bij 25 meter van deze kabel het verlies te verwaarlozen. De reden dat de JIM achteraan de kabel zit is dat ik deze achter de bliksembeveiliging wilde plaatsen, en die zit dicht bij de grond op de buitengevel.
UBC785XLT - UBC3500XLT - UBC33XLT - Diamond D777 - Diamond D103

PD1EU

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2009, 12:56:58 »
Om op die bliksembeveiliging even in te haken Frits,hoe heb je die exact uitgevoerd als ik vragen mag ?
Je bent één van de weinigen die hier dus werk van heeft gemaakt en ben daar erg benieuwd naar.

Ed.

Offline Frits

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2009, 18:01:56 »
Citaat van: "pd1eu"
Om op die bliksembeveiliging even in te haken Frits,hoe heb je die exact uitgevoerd als ik vragen mag ?
Je bent één van de weinigen die hier dus werk van heeft gemaakt en ben daar erg benieuwd naar.

Ed.

Voor de bliksembeveiliging maak ik gebruik van een Diamond CA 35 RS, een z.g. Coaxial Lightning Surge Protector. Dit is een overspanningsbeveiliging via de coaxkabel
De Surge Protector dient zo dicht mogelijk bij de grond geplaats te worden tussen de antennekabel d.m.v. 2 connectoren. Aan de Surge protector dient vervolgens ook nog een dikke massieve koperen kabel naar een aardpen gelegd te worden. Ik heb hiervoor een 2 meter lange 15mm koperen waterleidingbuis gebruikt en deze heb ik ruim 2 meter de grond in gebracht. De pen moet zo diep zijn dat deze min of meer permanent in het grondwater staat. De grondwaterstanden bij jouw in de buurt kun je bij het waterschap opvragen.

Dit biedt een goede bescherming als er een inslag tot zelfs dicht nabij de antenne plaatsvind. De restspanning die dan op de antenne slaat gaat dan niet je dure apparatuur in, maar wordt door de Surge Protector keurig de grond in geleid. Let wel, dit biedt geen bescherming tegen een direct inslag op de antenne, maar daar is geen kruid tegen gewassen.
Ik heb de antenne van het politiebureau bij ons gezien na een directe inslag en de brokstukken van de antenne lagen tientallen meters ver in de omgeving, ondanks de zware bliksembeveiliging die deze antenne had.

Op deze manier heb je toch een behoorlijke bescherming bij bliksem.

PD1EU

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2009, 22:19:39 »
Prima Frits,je slaat inderdaad de spijker op z'n kop dat tegen een directe blikseminslag absoluut
niets is opgewassen.Maar je hebt je antenneinstallatie wel dusdanig beveiligd dat het risico op
beschadiging een heel stuk is verminderd.
Indirecte ontladingen kunnen zonder beveiliging ook behoorlijk wat schade aanrichten.
Of het grondwaterniveau een referentie is om safe te zijn,daar heb ik zo m'n twijfels over bij het
slaan van een aardelektrode,maar goed dat is een andere discussie en hoort ook niet thuis in dit topic.
Dank voor je uitleg en ik hoop dat meer lezers hier eens bij stil blijven staan en zich verder willen verdiepen
in deze materie.
Maar trek je bij een dreigend onweer toch nog wel je stekkers eruit vroeg ik me toch nog even af ?

Ed,

Offline Frits

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2009, 12:42:21 »
Citaat van: "pd1eu"
Prima Frits,je slaat inderdaad de spijker op z'n kop dat tegen een directe blikseminslag absoluut
niets is opgewassen.Maar je hebt je antenneinstallatie wel dusdanig beveiligd dat het risico op
beschadiging een heel stuk is verminderd.
Indirecte ontladingen kunnen zonder beveiliging ook behoorlijk wat schade aanrichten.
Of het grondwaterniveau een referentie is om safe te zijn,daar heb ik zo m'n twijfels over bij het
slaan van een aardelektrode,maar goed dat is een andere discussie en hoort ook niet thuis in dit topic.
Dank voor je uitleg en ik hoop dat meer lezers hier eens bij stil blijven staan en zich verder willen verdiepen
in deze materie.
Maar trek je bij een dreigend onweer toch nog wel je stekkers eruit vroeg ik me toch nog even af ?

Ed,

Ed,

Ik heb mij door deskundigen op het gebied van bliksembeveiliging laten adviseren en zij zeiden dat grondwater de beste manier is om spanning af te voeren.
Gewoon in de grond kan ook, maar water is nou eenmaal een veel betere geleider dan grond en op deze mannier is de spanning het snelst en meest veilig weg, zeker als het een zwaardere indirecte ontlading betreft. Normaal gesproken trek ik geen stekkers uit de apparatuur, alle 220V aansluitingen zitten ook achter overspanningsbeveiligers.

Ik haal eigenlijk nooit mijn antennestekkers eruit. De kans op een direct inslag in de antenne is zo klein, dat ik daarvoor niet alles loshaal. Als je tenslotte een keer weg bent en er breekt onweer los, dan blijven de stekkers er ook in, of je moet in de zomer iedere keer als je weg gaat en er is en kleine onweersdreiging op voorhand de stekkers er al uithalen.
Voor de rest vertrouw ik op de Diamond Surge Protector.

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2009, 14:23:14 »
Wel opletten met de antenne versterkers, deze kunnen al defect raken door alleen al de statische electriciteit die bij naderd onweer in de lucht hangt.

groeten...   John R