Om op die bliksembeveiliging even in te haken Frits,hoe heb je die exact uitgevoerd als ik vragen mag ?
Je bent één van de weinigen die hier dus werk van heeft gemaakt en ben daar erg benieuwd naar.
Ed.
Voor de bliksembeveiliging maak ik gebruik van een Diamond CA 35 RS, een z.g. Coaxial Lightning Surge Protector. Dit is een overspanningsbeveiliging via de coaxkabel
De Surge Protector dient zo dicht mogelijk bij de grond geplaats te worden tussen de antennekabel d.m.v. 2 connectoren. Aan de Surge protector dient vervolgens ook nog een dikke massieve koperen kabel naar een aardpen gelegd te worden. Ik heb hiervoor een 2 meter lange 15mm koperen waterleidingbuis gebruikt en deze heb ik ruim 2 meter de grond in gebracht. De pen moet zo diep zijn dat deze min of meer permanent in het grondwater staat. De grondwaterstanden bij jouw in de buurt kun je bij het waterschap opvragen.
Dit biedt een goede bescherming als er een inslag tot zelfs dicht nabij de antenne plaatsvind. De restspanning die dan op de antenne slaat gaat dan niet je dure apparatuur in, maar wordt door de Surge Protector keurig de grond in geleid. Let wel, dit biedt geen bescherming tegen een direct inslag op de antenne, maar daar is geen kruid tegen gewassen.
Ik heb de antenne van het politiebureau bij ons gezien na een directe inslag en de brokstukken van de antenne lagen tientallen meters ver in de omgeving, ondanks de zware bliksembeveiliging die deze antenne had.
Op deze manier heb je toch een behoorlijke bescherming bij bliksem.