Er zijn inderdaad scanners die een bepaald frequentiebereik missen. Maar is dat zo erg? Meestal gaat het om frequenties waar niks op te horen is of het zijn frequenties die bvb voor data gebruikt worden. Daar ben je, als gewone scannerluisteraar, niks mee.
De vraag beantwoorden van welk toestel voor jou het meest geschikt is, is even moeilijk als antwoorden op de vraag van "welke auto moet ik kopen".
Naar welke zaken wil je luisteren? Luchtvaart, amateurzenders, CB, andere???
Ik zou het volgende aanraden: wil je eerst eens horen wat er nog (helaas maar zeer beperkt) te beluisteren valt: koop een kleine 2de hands Uniden Bearcat of iets dergelijks. Ben je ervan overtuigd dat je lange tijd met deze hobby wil doorgaan en wil je alles scannen van 0 - 1300 MHZ: koop een Yupiteru MVT 7000 of 7100. Dan heb je één van de beste die er bestaan. Let echter op: als je niet thuis bent in deze wereld van communicatie dan ga je de handleiding van dergelijke toestellen gewoonweg niet verstaan en ga je niet weten wat er daar allemaal geschreven staat.
Kijk eens op het forum onder de topic "scanners". Daar werd al meerdere keren de vraag gesteld wat een goede handscanner is voor beginnelingen. Zelf ben ik tevreden van mijn Uniden handscanners. Maar alle scanners hebben zo hun voor - en nadelen. En als je zeer landelijk woont zoals ikzelf, ga je merken dat er niet veel meer te horen valt. Als ik in de streek rond Brussel en Antwerpen kom en ik laat mijn toestel daar scannen, dan hoor je meestal nog wel wat meer.
De meest gebruikte frequenties voor het alledaagse situeren zich grosso modo tussen 140 - 180 mhz, 420 tot 470 mhz, luchtvaart burger rond de 120 Mhz, militaire luchtvaart tussen 200 - 400 Mhz, CB op 27 Mhz. Maar die frequenties kan je allemaal op het forum terugvinden.
Vrgr