Auteur Topic: Probleem met UBC780XLT  (gelezen 9835 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Probleem met UBC780XLT
« Gepost op: 22 juni 2008, 13:01:58 »
Ha allen, ik heb een probleem met mijn UBC780XLT: al een paar keer in korte tijd heb ik hem moeten resetten en opnieuw programmeren. Dit omdat de scanner tijdens het scannen veel ruis en storing gaf, je hoorde hem echt "lopen" zeg maar. De squelch leek helemaal niet te werken, draaien aan de squelch knop had geen effect. Na resetten (d.m.v. aanzetten met 2 + 9 + man ingetoetst) en opnieuw programmeren werkt hij weer gewoon.

Weet iemand wat dit is en wat er aan te doen is? B.v.d.
Luisterspulletjes :)

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
Re: Probleem met UBC780XLT
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2008, 17:07:59 »
Simpele vraag Henri maar het antwoord is wat moeilijker....
Ben niet echt een techneut maar weet wel dat, als ervarings deskundige, er soms een bitje
de verkeerde kant op ligt.
Dat kan door b.v. een back-up batterij in het apparaat die bijna overleden is na 5 jaar of zo.
Het ondeskundig uit schakelen van het apparaat, m.a.w. het niet gebruiken van de uitschakelaar maar domweg de voedingsspanning loskoppelen van het het toestel.
Statische ladingen die worden overgebracht van de eigenaar op het apparaat.....

Geen zinvolle info...maar misschien kan je er wat mee.

Gr.: j.d.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2008, 17:54:00 »
Citaat van: "j.d."
Simpele vraag Henri maar het antwoord is wat moeilijker....
Ben niet echt een techneut maar weet wel dat, als ervarings deskundige, er soms een bitje
de verkeerde kant op ligt.
Dat kan door b.v. een back-up batterij in het apparaat die bijna overleden is na 5 jaar of zo.
Het ondeskundig uit schakelen van het apparaat, m.a.w. het niet gebruiken van de uitschakelaar maar domweg de voedingsspanning loskoppelen van het het toestel.
Statische ladingen die worden overgebracht van de eigenaar op het apparaat.....

Geen zinvolle info...maar misschien kan je er wat mee.

Is toch wel zinvol hoor bedankt voor je reactie. De laatste tijd heb ik veel geup- en download tussen PC en scanner m.b.v. verschillende software pakketten en versies. En ik doe beide scanners uit met een hoofdschakelaar i.p.v. met de volumeknop. Heb 'm nu even helemaal nieuw geprogrammeerd en hem vervolgens netjes uitgezet. Hopen dat het probleem nu langere tijd wegblijft.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2008, 19:32:37 »
Wil niet mijn gelijk krijgen of zo....
Maar als het werkelijk zo is dat het op een nette manier uit schakelen
van het apparaat de problemen zijn verholpen is het zinvol om dit hier
te vermelden.

In het vroege verleden heb ik veelvuldig kunnen bewijzen dat ik geen ezel ben....
de ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfe steen.....ik wel.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2008, 19:48:29 »
te vermelden.

In het vroege verleden heb ik veelvuldig kunnen bewijzen dat ik geen ezel ben....

Ik zal mijn verdere belevenissen met u delen op dit forum :)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2008, 20:02:23 »
te vermelden.

Bij veel toestellen o.a. bij Motorola mobilofoons en portofoons is het gebruikelijk dat bij het uitschakelen de status van het toestel wordt weggeschreven in een EEPROM. Bij plotseling verbreken van de spanning komt het toestel na inschakelen weer terug in de toestand zoals die weggeschreven was. Ik ben geen scannerbezitter, maar vermoed dat het bij een scanner er ook zo aan toegaat.
Mvg,
Leen

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2008, 20:31:16 »
te vermelden.

Ik schakel de 780 al zo'n 4 jaar aan/uit via een externe netschakelaar aan de stekkerdoos en tot nu toe nog nooit problemen gehad...

Citaat van: "Leen Ansems"
Bij veel toestellen o.a. bij Motorola mobilofoons en portofoons is het gebruikelijk dat bij het uitschakelen de status van het toestel wordt weggeschreven in een EEPROM. Bij plotseling verbreken van de spanning komt het toestel na inschakelen weer terug in de toestand zoals die weggeschreven was. Ik ben geen scannerbezitter, maar vermoed dat het bij een scanner er ook zo aan toegaat.
Mvg,
Leen

Sommige scanners onthouden bij uitzetten/stroomonderbreking waar ze mee bezig waren (o.a. IcomR20) en gaan daarmee verder bij het weer aanzetten. De 780xlt begint altijd met scannen nadat hij wordt aangezet, ongeacht in welke mode hij daarvoor stond.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2008, 20:35:20 »
Leuk Henri en Leen!!! & Mark ook...
Goede reakties!!!

We gaan het meemaken dat ingewikkelde problemen
vaak om eenvoudige oplossing vragen.

Zit nu nog in appartement met weinig mogelijkheden....
antenne's etc.
Aangekocht een appartement met 3 balkons....
Duurt nog even maar laat het weten.

Gr.; j.d.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2008, 20:57:44 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Ik schakel de 780 al zo'n 4 jaar aan/uit via een externe netschakelaar aan de stekkerdoos en tot nu toe nog nooit problemen gehad..

Wat we proberen is om een probleem op te lossen...
Het aangegeven gedrag om via een externe netschakelaar het apparaat
uit te schakelen is niet de juiste weg.

We nemen het mee als geestelijke bagage en werken het uit....

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2008, 13:51:35 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Ik schakel de 780 al zo'n 4 jaar aan/uit via een externe netschakelaar aan de stekkerdoos en tot nu toe nog nooit problemen gehad..

Wat we proberen is om een probleem op te lossen...
Het aangegeven gedrag om via een externe netschakelaar het apparaat
uit te schakelen is niet de juiste weg.

We nemen het mee als geestelijke bagage en werken het uit....

Vanmiddag weer een niet goed werkende 780  :| Ik had 'm gisteren na uploaden netjes uitgezet maar daarna weer aangezet na afloop de hoofdschakelaar toegepast. Na resetten en opnieuw uploaden is 'ie weer OK. Nu laat ik 'm op stroom staan en gebruik de aan/uitknop op de scanner. Kijken wat er gebeurt.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2008, 14:14:25 »
Nou ik vrees dat er toch iets écht mis is met het ding. Ik heb 'm een half uur terug weer gereset en opnieuw geupload waarna hij draaide als nieuw. Vervolgens heb ik hem netjes uitgezet en een half uurtje gewacht. Toen weer aangezet en jawel: alles zit er welliswaar in maar hij scant niet goed. Je hoort na aanzetten heel kort een FM-achtige ruis en daarna hoor je tijdens het scannen allerlei bijgeluiden. De squelch lijkt helemaal niet te werken.

Aangezien hij het na vers uploaden doet zolang hij aanstaat lijkt het erop dat er iets mis is met het geheugen. Hij onthoudt nog wel de ingestelde freqs maar springt toch terug naar een soort van gestoorde modus. Is dat wellicht een kapotte chip?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2008, 14:50:43 »
Dat klinkt toch als een probleem in de "hardware". Of misschien een los contactje?
Het front van de 780 is verbonden met de printboards met diverse flatcables met stekerverbinding. Als je het aandurft het apparaat open te maken, zou je kunnen proberen die eens los te halen en weer vast te zetten.  Anders moet ie toch naar de reparateur vrees ik

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2008, 19:18:21 »
Waar zou ik de scanner kunnen laten onderzoeken en repareren? Ik ken Radio Abé redelijk goed en Jacobs Breda is mij ook niet onbekend. Of weet iemand een beter adres? B.v.d.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2008, 19:58:28 »
Dat heet pech hebben....
Weet niet echt een goede reparateur....
Weet wel dat als je lid wordt van de VERON of de VRZA via een regionale afdeling
er altijd mensen zijn die je willen helpen.
Je moet natuurlijk wel de juiste persoon treffen.
Gaat via een gesloten beurs...jij wast de auto van hem / haar....
en als het meezit krijg je de 780xlt gerepareerd terug.

Gr.: jan

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2008, 10:37:58 »
Ha allen, ik heb net contact gehad met Samlex over m'n defecte UBC780XLT. Het ding is gemaakt en onderweg naar mij via DHL. Probleem was dat er een onderdeel van de processor beschadigd is als gevolg van het te vaak gebruiken van de resetfunctie (man+2+9 bij het aanzetten). Elke keer dat men dat toepast zou de processor een "opdonder" krijgen, uiteindelijk gaan er problemen optreden zoals die van mij.

Nu weet ik dat ik eigenlijk niet zo vaak gebruik gemaakt heb van de reset functie, eigenlijk pas toen de problemen ontstonden. Nu heb ik wel een paar jaar elke dag de hoofdschakelaar van de stekkerdoos gebruikt i.p.v. de aan/uitknop. Wellicht heeft dat er mee te maken? Kom ik denk nooit meer achter.. .hij doet het weer en da's 't voornaamste. En ik gebruik voortaan alleen nog de aan/uitknop.