Landelijk dekkend niet, maar er zal her en der wel wat overlap zijn van bepaalde zenders. Ik heb een soort simplex-trunking ontworpen, waarbij de MAN centrale weet in welke cel een voertuig zich bevind. Verkeer gericht aan dat voertuig gaat dan via die cel. Alle cellen zitten via VOIP (voor spraak) en TCP/IP (voor data) aan de MAN centrale gekoppeld.
Ik zou zelfs co-channeling toe kunnen passen, zodat bepaalde data of spraak synchroon landelijk uitgezonden kan worden. Maar dat is stap 3. En ik ben nu net bij stap 1, het opzetten van een aantal antenne lokaties, en koppelen met de MAN centrale. Vooralsnog zenden de lokaties enkel tijd uit (elke 125 seconden) en zijn ze met de hand te bedienen op lokatie en via internet.
Onderling kort verkeer tussen voertuigen gaat ook via de zelfde frequentie, en op dat moment vind er geen data uitwisseling plaats.
Is het een dag heel druk met kortverkeer, dan zal mijn simplex-trunking ook minder goed werken, want dan is er weinig data.
De tijd zal het leren, het is vooral leuk om ermee bezig te zijn. Veel programmeer werk in Assembly (radio delen), C++ (lokale centrales), VB6 (MAN centrale) en PHP (webinterface). Plus het nodige soldeerwerk aan apparatuur, het installeren van antennes op mooie hoge lokaties, en spelen met oude bussen maakt dit wel een heel leuk stukje speeltuin voor mij

.