We hebben in Nederland (en volgens mij zelfs Europees) de vrijheid van nieuwsgaring. Het ontvangen van P2000 signalen valt daar ook onder, net als het ontvangen van signalen op je radio en je scanner. Het weer online zetten is bij mijn weten bij wet verboden, zoals ook al in dit topic is aangegeven. Er wordt echter weinig tot niet op deze wet gehandhaafd. Ik denk dat heel veel mensen gebruik maken van het weer online zetten van de P2000 meldingen, zonder daar verkeerde bedoelingen mee te hebben. (incl ik zelf). Wil de verzender niet dat een ander het bericht ook krijgt, dan moet de verzender zorgen dat het signaal gecodeerd verzonden wordt. De techniek daarvoor is er wel.
Wanneer je dus de wetten letterlijk zou volgen, mag je de P2000 signalen gewoon ontvangen en detecteren, maar niet linearecta weer online zetten.
De professionele persfotografen hebben al een Pré boven de hier soms wat negatief neergezette "hobby fotografen": Ze kunnen een perskaart aanvragen. Voldoen ze aan de eisen die aan die beroepsgroep gesteld worden, dan krijgen ze een dergelijke politie perskaart en daarmee kunnen ze gemakkelijker toegang krijgen tot afgesloten gebieden. Naar mijn idee is dat volkomen terecht (ze verdienen hun geld met de foto's die ze maken), maar moeten ze zich niet meteen opstellen als de enige groep die foto's zou mogen maken bij incidenten naar aanleiding van een P2000 bericht, door hier te stellen dat P2000 pagers verboden zouden moeten worden omdat ze zich een weg door de hobby fotografen moeten banen.
Ik realiseer me dat de meningen die hier gegeven worden, persoonlijke meningen zijn. Op de meeste plaatsen in ons land kunnen de persfotografen en hobby fotografen prima metelkaar overweg. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.