Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 150828 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline FSVisions

• Beginnend Lid
  • **
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #210 Gepost op: 17 juli 2009, 18:38:43 »
Citaat van: "Mainstay"
De pers wil de meldingen ook niet graag "open" op p2000
Dan moet je je als persfotograaf weer een weg banen door alle hobby fotograven
Dus van mij mag het "gesloten" blijven.

Eigenlijk "eist" de pers dus om het "alleen recht" om bij incidenten aanwezig te mogen zijn als ik het goed begrijp???

Offline michel

• Gevorderd Lid
« Reactie #211 Gepost op: 17 juli 2009, 19:06:04 »
Dat lijkt me heel erg moeilijk worden,dan mag je heel p2000 in de vuilnisbak gooien.
Als ze het alleen recht willen hebben.

Offline Bennieboy

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.112-dokkum.tk
« Reactie #212 Gepost op: 18 juli 2009, 12:50:10 »
Citaat van: "michel"
Dat lijkt me heel erg moeilijk worden,dan mag je heel p2000 in de vuilnisbak gooien.
Als ze het alleen recht willen hebben.

Inderdaad, ga dan als je recht wilt krijgen naar de rechter....
Helemaal gelijk michel!
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #213 Gepost op: 18 juli 2009, 13:25:34 »
Citaat van: "Bennieboy"

Waarvoor zou men naar de rechter moeten gaan? Om P2000 pagers te verbieden? De ontvangst van zo'n systeem is erg lastig strafbaar te stellen. De (her)publicatie op internet is van een geheel andere orde. Men heeft destijds bewust gekozen voor dit systeem en BZK heeft enkele jaren toe open en bloot toegegeven geen problemen te hebben met de openheid van het systeem. Wat wil je dan, een totaal nieuw systeem, heel brandweer Nederland over op andere piepers?

Offline Bennieboy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #214 Gepost op: 18 juli 2009, 14:07:21 »
Citaat van: "hunter"

Waarvoor zou men naar de rechter moeten gaan? Om P2000 pagers te verbieden? De ontvangst van zo'n systeem is erg lastig strafbaar te stellen. De (her)publicatie op internet is van een geheel andere orde. Men heeft destijds bewust gekozen voor dit systeem en BZK heeft enkele jaren toe open en bloot toegegeven geen problemen te hebben met de openheid van het systeem. Wat wil je dan, een totaal nieuw systeem, heel brandweer Nederland over op andere piepers?

Het gaat mij om het eisen, verder heb je gelijk.
Brandweer & Ambulance Dokkum, http://www.112-dokkum.tk [size=150]Jupiter Pro (v9.1)[/size]

Offline FSVisions

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #215 Gepost op: 18 juli 2009, 19:38:38 »
We hebben in Nederland (en volgens mij zelfs Europees) de vrijheid van nieuwsgaring. Het ontvangen van P2000 signalen valt daar ook onder, net als het ontvangen van signalen op je radio en je scanner. Het weer online zetten is bij mijn weten bij wet verboden, zoals ook al in dit topic is aangegeven. Er wordt echter weinig tot niet op deze wet gehandhaafd. Ik denk dat heel veel mensen gebruik maken van het weer online zetten van de P2000 meldingen, zonder daar verkeerde bedoelingen mee te hebben. (incl ik zelf). Wil de verzender niet dat een ander het bericht ook krijgt, dan moet de verzender zorgen dat het signaal gecodeerd verzonden wordt. De techniek daarvoor is er wel.

Wanneer je dus de wetten letterlijk zou volgen, mag je de P2000 signalen gewoon ontvangen en detecteren, maar niet linearecta weer online zetten.

De professionele persfotografen hebben al een Pré boven de hier soms wat negatief neergezette "hobby fotografen": Ze kunnen een perskaart aanvragen. Voldoen ze aan de eisen die aan die beroepsgroep gesteld worden, dan krijgen ze een dergelijke politie perskaart en daarmee kunnen ze gemakkelijker toegang krijgen tot afgesloten gebieden. Naar mijn idee is dat volkomen terecht (ze verdienen hun geld met de foto's die ze maken), maar moeten ze zich niet meteen opstellen als de enige groep die foto's zou mogen maken bij incidenten naar aanleiding van een P2000 bericht, door hier te stellen dat P2000 pagers verboden zouden moeten worden omdat ze zich een weg door de hobby fotografen moeten banen.
Ik realiseer me dat de meningen die hier gegeven worden, persoonlijke meningen zijn. Op de meeste plaatsen in ons land kunnen de persfotografen en hobby fotografen prima metelkaar overweg. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Offline Bennieboy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #216 Gepost op: 19 juli 2009, 07:36:46 »
Citaat van: "FSVisions"
We hebben in Nederland (en volgens mij zelfs Europees) de vrijheid van nieuwsgaring. Het ontvangen van P2000 signalen valt daar ook onder, net als het ontvangen van signalen op je radio en je scanner. Het weer online zetten is bij mijn weten bij wet verboden, zoals ook al in dit topic is aangegeven. Er wordt echter weinig tot niet op deze wet gehandhaafd. Ik denk dat heel veel mensen gebruik maken van het weer online zetten van de P2000 meldingen, zonder daar verkeerde bedoelingen mee te hebben. (incl ik zelf). Wil de verzender niet dat een ander het bericht ook krijgt, dan moet de verzender zorgen dat het signaal gecodeerd verzonden wordt. De techniek daarvoor is er wel.

Wanneer je dus de wetten letterlijk zou volgen, mag je de P2000 signalen gewoon ontvangen en detecteren, maar niet linearecta weer online zetten.

De professionele persfotografen hebben al een Pré boven de hier soms wat negatief neergezette "hobby fotografen": Ze kunnen een perskaart aanvragen. Voldoen ze aan de eisen die aan die beroepsgroep gesteld worden, dan krijgen ze een dergelijke politie perskaart en daarmee kunnen ze gemakkelijker toegang krijgen tot afgesloten gebieden. Naar mijn idee is dat volkomen terecht (ze verdienen hun geld met de foto's die ze maken), maar moeten ze zich niet meteen opstellen als de enige groep die foto's zou mogen maken bij incidenten naar aanleiding van een P2000 bericht, door hier te stellen dat P2000 pagers verboden zouden moeten worden omdat ze zich een weg door de hobby fotografen moeten banen.
Ik realiseer me dat de meningen die hier gegeven worden, persoonlijke meningen zijn. Op de meeste plaatsen in ons land kunnen de persfotografen en hobby fotografen prima metelkaar overweg. Uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Bij ons in Dokkum e.o. kunnen inderdaad de hobby fotografen en persfotografen heel goed met elkaar overweg, bij ons is er eingenlijk ook nooit een probleem van:'Mogen we er komen of niet?'. De fotografen(M.u.v sommigen) blijven altijd keurig achter de linten (als die geplaatst zijn).

Gr, Ben

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #217 Gepost op: 19 juli 2009, 12:36:06 »
Ook hier hebben we goeie samenwerking met de professionele fotografen, en tevens goede afspraken met de politie/brw/ambulance diensten zodat wij een bepaalde privilege hebben bij incidenten.
Uiteraard beperkt en altijd afstand houden en wachten tot slachtoffers in ambulance liggen en onderweg zijn, zo houden wij onze relaties met de diensten op goede orde. Zo mogen wij vaak op relatief korte afstand komen van wrakken en gebouwen.

Werkt prima hier in Drachten en omstreken.

Offline Bennieboy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #218 Gepost op: 19 juli 2009, 15:08:57 »
Citaat van: "Michel-nl"
Ook hier hebben we goeie samenwerking met de professionele fotografen, en tevens goede afspraken met de politie/brw/ambulance diensten zodat wij een bepaalde privilege hebben bij incidenten.
Uiteraard beperkt en altijd afstand houden en wachten tot slachtoffers in ambulance liggen en onderweg zijn, zo houden wij onze relaties met de diensten op goede orde. Zo mogen wij vaak op relatief korte afstand komen van wrakken en gebouwen.

Werkt prima hier in Drachten en omstreken.

Dit is dus ook zo in Dokkum e.o.;)!

Gr!

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #219 Gepost op: 19 juli 2009, 16:32:54 »
Dan moet je je als persfotograaf weer een weg banen door alle hobby fotograven

Ach, mensen van adel hebben natuurlijk een streepje voor, dus daar zul je altijd even voor moeten wachten.
Bij het gewone volk zijn het slechts fotografen.  ;)

Offline Mainstay

• Gevorderd Lid
    • http://www.mainstay.nl
« Reactie #220 Gepost op: 19 juli 2009, 16:53:46 »
Wat zo'n kleine opmerking allemaal los kan maken he   :?

het onderwerp wordt compleet de verkeerde kant uit getrokken.
Ik heb niets tegen het p2000 systeem in tegendeel ik maak er volop gebruik van.
het gaat nu alleen om info die voor de pers bedoeld is. Moet die wel of niet via p2000 ?

je kan het vergelijken met de ambulance info in mijn regio. Hierbij is duidelijk gekozen om dit niet via p2000 te laten lopen.
Maar dan ga ik toch ook niet roepen dat ik hier ivm de vrije nieuwsgaring ook RECHT op heb. Het is niet voor mij bedoeld dus kan ik het niet zien. kan ik het wel zien dan is dat mooi meegenomen.

waarschijnlijk gaat het in den lande grotendeels goed met de "hobbyfotograven" (sorry voor de door sommige negatief opgevatte bewoording)
Hier in Midden- en West brabant gaat het dus niet goed en worden de "persfotograven" belemmerd in hun werk doordat anderen zich in het verleden niet aan de regels gehouden hebben. Hierdoor worden wij bijv. op grotere afstand gehouden zodat we maar geen slachtoffers in beeld kunnen brengen.

De keuze voor sms/communicator/p2000 is echter gewoon een geld en personeels kwestie dus we waten maar af waar de keuze op zal vallen.

Rob

Offline Bennieboy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #221 Gepost op: 20 juli 2009, 07:31:46 »
Wat zo'n kleine opmerking allemaal los kan maken he   :?

het onderwerp wordt compleet de verkeerde kant uit getrokken.
Ik heb niets tegen het p2000 systeem in tegendeel ik maak er volop gebruik van.
het gaat nu alleen om info die voor de pers bedoeld is. Moet die wel of niet via p2000 ?

je kan het vergelijken met de ambulance info in mijn regio. Hierbij is duidelijk gekozen om dit niet via p2000 te laten lopen.
Maar dan ga ik toch ook niet roepen dat ik hier ivm de vrije nieuwsgaring ook RECHT op heb. Het is niet voor mij bedoeld dus kan ik het niet zien. kan ik het wel zien dan is dat mooi meegenomen.

waarschijnlijk gaat het in den lande grotendeels goed met de "hobbyfotograven" (sorry voor de door sommige negatief opgevatte bewoording)
Hier in Midden- en West brabant gaat het dus niet goed en worden de "persfotograven" belemmerd in hun werk doordat anderen zich in het verleden niet aan de regels gehouden hebben. Hierdoor worden wij bijv. op grotere afstand gehouden zodat we maar geen slachtoffers in beeld kunnen brengen.

De keuze voor sms/communicator/p2000 is echter gewoon een geld en personeels kwestie dus we waten maar af waar de keuze op zal vallen.

Rob

Heey,

Zetten jullie dan vroeger slachtoffers op de foto? Of denkt de politie dat?

gr.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #222 Gepost op: 20 juli 2009, 11:19:01 »

Zetten jullie dan vroeger slachtoffers op de foto? Of denkt de politie dat?

Nee, er staat ANDEREN.

Niets moet via P2000, het zijn keuzes die men maakt. Er is gekozen om de ambu's NIET via P2000 te alarmeren en misschien valt de keus om de pers WEL via P2000 te alarmeren (lees: informeren). Jij wilt niet roepen dat je ergens recht op hebt, maar aan de andere kant roep je wel dat niet-persfotografen er GEEN recht op hebben (omdat ze je anders in de weg lopen). Kortom, je wilt niets roepen, tenzij het in jouw voordeel is...

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #223 Gepost op: 17 november 2009, 11:42:49 »
‘Uitleg over C2000 teleurstellend’

donderdag 12 november 2009

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) vindt het schriftelijke antwoord van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) inzake problemen met het communicatiesysteem C2000 en het beleid rond de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) ondermaats. “We zijn door de minister van het kastje naar de muur gestuurd”, stelt algemeen secretaris Thomas Bruning. Toen hulpdiensten vijf jaar geleden overstapten op het besloten communicatiesysteem C2000, verdween een informatiebron voor fotografen en journalisten. In de regio Rijnmond kwam een pagersysteem P2000 beschikbaar, waarmee meldingen over incidenten worden verspreid. Een landelijk systeem voor persalarmeringen is, ondanks regelmatige toezeggingen, niet beschikbaar. De NVJ wil daarom dat de minister persoonlijk ingrijpt. Ter Horst stelt echter dat klachten over het ontbreken of niet-functioneren van regionale persalarmeringen regionaal moeten worden opgelost. Haar antwoord op de verdubbeling van WOB-termijnen valt eveneens slecht; de NVJ wil daarom via de rechter meer openheid afdwingen.

Bron: NVJ
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/uitleg-over-c2000-teleurstellend/42125/
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline IkWilbert

• Gevorderd Lid
« Reactie #224 Gepost op: 17 november 2009, 20:56:45 »
Ah, de never ending story...