Die Satcom antenne's zijn inderdaad prijzig, kijk hier maar:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ILF:NL:104
Onbegrijpelijk dat mensen zoveel geld uitgeven voor zo'n antenne en waarschijnlijk alleen voor ontvangst van milsatcoms

.
Het is gewoon de onwetendheid dat deze mensen geld kost. Ze denken dat deze antenne het meeste/beste zal ontvangen. Onzin.
De prijs wordt bepaald door de militaire uitvoering, de inklapbaarheid, de opstellingsmogelijkheid d.m.v. de 3-poot. De rest van de prijs wordt bepaald door de onwetendheid wat nu toch wel erg veel geld gaat kosten (totaal ca. 1300 dollar is hij nu verkocht)
De antennes worden vaak van domeinen gekocht voor oudijzerprijzen!
De antenne is gewoon een ordinaire breedbandige kruisyagi die ook voor ontvangst voor een paar tientjes aan materiaal zelf gemaakt kan worden.
De refelector, welke nu van gaas is, kan ook gewoon gemaakt worden van 2 staven. Via aanpassingsstubs op beide dipolen bepaal je of hij links- of rechtscirculerend moet zijn (polarisatie).
Voor 148 Euro heb je bij WiMo al een 2m kruisyagi (
http://www.wimo.de/framesetp_e.html) Dit om indruk te geven wat zoiets in de handel kost.
Antenne is dan voor 145 MHz maar voor 260 MHz zal dat niet veel uitmaken.
Ikzelf heb dit soort antennes al regelmatig zelf gebouwd. Reden is dat ik als radiozendamateur bijna dagelijks over amateursatellieten werk en het leuk vind met eigenbouw spullen verbindingen te maken. Neem van mij maar aan dat er bepaalde satellieten zijn die moeilijker (5 watt) te bereiken/te ontvangen zijn dan de gemiddelde milsatcoms van 50 - 100 -

Watt.
Neem b.v. Oscar AO-7. De moeilijkste van alle amateursatellieten. Hierover heb ik met een simpele home-made 5 elem. VHF-Yagi de afgelopen 2 jaar meer dan 2000 verbindingen gemaakt.
Uplink doe ik met een simpele 9 elem. 435MHz Yagi. RX (downlink) met de VHF-Yagi.
Met andere woorden, het hoeft niet duur te zijn.
De LogPer van Peter, de 4 en 6 elem Yagi's van Maik en de Helical van Nils zijn uitstekende eigenbouw RX antennes die hun mannetje kunnen staan.