Auteur Topic: shipplotter  (gelezen 80074 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Joop

• Gast
AIS
« Reactie #75 Gepost op: 14 april 2007, 05:53:24 »
Fijn een aantal sugesties te hebben gehad,allemaal bedankt en ik ga ze eens op het gemak uit proberen,ik zend zelf nog niet uit ik heb het hele spul pas een week draaien en heb nog niet alle functies uitgeprobeerd.
Ik liep alleen vast op het share gedeelte en vroeg me af of dit normaal was,verder is het een bijzonder leuk programma wat ik gebruik tussen de omlopen door van de weer sattelieten om wat anders te bekijken.
En ja het is hier met 200mtr water voor de deur ( Hoek van Holland - Waterweg)heel erg druk soms en loopt het plaatje wel eens erg vol zodat namen e.d niet leesbaar zijn op de kaart.
Hier zit ook geloof ik een optie voor om alleen de varende schepen te registreren iets wat ik nog moet uitzoeken, vanmiddag met de labtop in de tuin.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
Re: shipplotter
« Reactie #76 Gepost op: 17 april 2007, 15:34:37 »
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
vandaag weer problemen met
de share modus van SP(ShipPlotter).

Re: SP Server not responding

Hi David

Well, yes and no. It has been OK during the morning.

At the moment, the site is under a sustained malicious attack from an
IP address in the USA. All the domains hosted by my hosting company
are operating at a snails pace because of the this attack. If you
ping our site enough times, it does eventually give a repsonse so it
is not strictly dead.

The engineers are tracing the perpetator and no doubt it will be
stopped shortly.

There is a lot of this about at the moment but it does take the fun
out of somewhat.

Regards
Bev
COAA

Gr.: j.d.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #77 Gepost op: 17 april 2007, 16:26:20 »
Even een geintje!!!
Sharing is leuk maar je zit tegen een plaatje op je scherm aan
te kijken en vraagt je af welke data komt bij mij vandaan?
Kan je natuurlijk zien in shiplist(org.) maar dat is geen plaatje.

Nu komt het.......
Start SP op en verklein dat zodanig dat het op je linkergedeelte van scherm
te zien is en selecteer in input/output de audio-input voor je scanner met discr. out.
Start SP met de groene button op de taakbalk.
Effe wachten en dan moet je wat boten zien.

Start weer SP op en verklein dat naar de rechterkant van het scherm en
selecteer in input/output  serieel input NMEA 1 zonder deze ook maar werkelijk te gebruiken.
Start deze SP ook op en aktiveer de share modus.
Effe wachte en dan moet je wat boten zien welke data van andere SP-ers afkomstig zijn.

Helemaal leuk natuurlijk als je twee schermen hebt.....kan dat eigenlijk wel???

Heb dit, geloof ik, al eerder naar voren gebracht......

Toch is het leuk om te zien als aan het einde van een werkdag SP-ers gaan sharen
en dan zien wanneer je hier iets aan kan toevoegen.
Bijvoorbeeld nu bij de Moerdijk zie ik in sharing modus(rechterhelft van het scherm) twee schepen en
op het linker gedeelte van het scherm(eigen ontvangst) vijf schepen.
Ga om 17.30 uur ook in de share modus als m1.

Hoop dat het voorgaande bijdraagt aan het shipplotter genoegen.

Gr.; j.d.

Joop

• Gast
AIS
« Reactie #78 Gepost op: 18 april 2007, 14:06:20 »
Op het verkeerde been gezet,
Even dacht ik mijn kaart niet goed gecallibreerd te hebben, wat gebeurd er ter hoogte van Ter Heide... zie ik een bootje richting het strand varen en vervolgens het strand bereiken (boot had een nummer maar de naam was geregistreerd als unknow).
De boot was op het plaatje gestrand zo leek het althans om vervolgens na ca 15 min over de duinen heen te varen richting Monster.
Hier heb ik even over na moeten denken hoe dat nou zat,andere posities van boten bleven gelijk waar ze lagen dus er was wat anders aan de hand.....het antwoord was eigenlijk simpel.
Ter heide is een landingsplaats voor  sportvisbootjes van de plaatselijke visvereniging en kennelijk had de sportvisser zijn spullen niet uitgezet tijdens het vervoer naar naast gelegen dorp.
Wel een gek gezicht moet ik zeggen als je dit ziet. :)

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #79 Gepost op: 18 april 2007, 14:22:31 »
Leuk Joop!!!
Het was toch niet de reddingsboot van Ter Heide?( is het niet Heyde?)
Als het een sportvisser was dan kunnen zijn collega's daar een voorbeeld aan nemen.
Goede en de juiste apparatuur kunnen bijdragen aan veiligheid.

Voor kleinere boten is AIS ook een andere klasse(B) en is het vermogen 2 watt.
Moet dat allemaal nog eens een keer uitzoeken.

Gr.; j.d.

Joop

• Gast
AIS
« Reactie #80 Gepost op: 19 april 2007, 09:50:54 »
J.D
Nee , ik denk zelf niet dat het de reddingsboot was er was namelijk geen scheepsnaam maar alleen een MMSS nummer.
Ik weet ook dat de reddingsboot net achter de duinen is gestationeerd op een groot soort trekker die de zee in wordt ingereden.
In deze situatie die ik zag werd de afstand tussen zee en de positie van het schip wat over land ging wel 4 km landinwaarts, navraag bij een collega (die ook de reddings boot bemand in Hoek van Holland )  kan dit wel kloppen .
Volgens hem zijn er al heel wat sportvissers die AIS aan boord hebben zeker de mannen die wat verder de zee op gaan om b.v bij de wrakken te vissen men spreekt dan over 10 a 20 mijl uit de kust dus lijkt mij het best wel verstandig om dergelijke apparatuur aan boord te hebben hetgeen steeds meer volgens insiders wordt aangeschafd.

De wat grotere sportvisboten worden niet gestald bij de vereniging maar mee naar huis genomen om gestald te worden,vergeet men de apparatuur uit te zetten dan is dat wat ik gezien heb mogelijk.

Zo vertelde hij ook van een geval waar een monteur een mobile sign emergie call die kapot was meenam naar de werkplaats in Rotterdam die kennelijk nog aanstond en een noodoproep per ongeluk had geplaatst en door uitpeiling van het signaal de peiling liet lopen van Hoek van Holland tot aan Rotterdam toe .
Ook hier begrepen betreffende instanties niet wat er aan de hand was, er is dus wel zaak om met dergelijke apparatuur verstandig om te gaan voor zowel AIS als bovenstaande apparatuur.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS
« Reactie #81 Gepost op: 19 april 2007, 14:25:30 »
Citaat van: "Joop"
Nee , ik denk zelf niet dat het de reddingsboot was er was namelijk geen scheepsnaam maar alleen een MMSS nummer.

Ja, en?

uitkijk

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 19 april 2007, 22:24:34 »
Tot op heden nog geen kleine trailerbare (niet beroepsmatige) sportvisboot gezien met AIS en ik kijk er beroepshalve vrijwel dagelijks op, wat waarschijnlijker is (en mogelijk kun je je eigen log afspelen en het MMSI nummer noteren), is dat in shipplotter "predict positions"  aan staat, het vaartuig mogelijk de AIS om bepaalde reden uitzet en shipplotter nog even in de toekomst voortplot waarna je het vaartuig niet meer ziet.

Kees

Joop

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 20 april 2007, 20:50:09 »
Citaat van: "uitkijk"
Tot op heden nog geen kleine trailerbare (niet beroepsmatige) sportvisboot gezien met AIS en ik kijk er beroepshalve vrijwel dagelijks op, wat waarschijnlijker is (en mogelijk kun je je eigen log afspelen en het MMSI nummer noteren), is dat in shipplotter "predict positions"  aan staat, het vaartuig mogelijk de AIS om bepaalde reden uitzet en shipplotter nog even in de toekomst voortplot waarna je het vaartuig niet meer ziet.

Kees

Kees ik heb even in het logbestand gekeken maar daar staan honderden gegevens in ,ik weet me god niet waar ik moet kijken,zolang gebruik ik het ais nog niet ,dus echt bekend waar en hoe ik bepaalde opties moet gebruiken weet ik nog niet maar ik vogel het wel uit
Joop

uitkijk

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 21 april 2007, 01:17:24 »
Joop, middels "process" logfile kun je een bestaande logfile afspelen en kun je zaken herbeleven.
We wachten af.......
En Jomaco, er zijn al verschillende visserschepen uitgerust met AIS die ook keurig aanstaat. Daarnaast ook mossel kotters en beroepsmatige sportvissers. Visserij die in de nabije toekomst in beschermde gebieden (plan Voordelta) mag vissen zal bijv. AIS plichtig worden en zelfs recreatievaart zal op bepaalde binnenwateren AIS plichtig zijn (ook diverse grote jachten hebben het reeds draaiend).

Kees

Joop

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 21 april 2007, 10:23:11 »
Citaat van: "uitkijk"
Joop, middels "process" logfile kun je een bestaande logfile afspelen en kun je zaken herbeleven.
We wachten af.......
En Jomaco, er zijn al verschillende visserschepen uitgerust met AIS die ook keurig aanstaat. Daarnaast ook mossel kotters en beroepsmatige sportvissers. Visserij die in de nabije toekomst in beschermde gebieden (plan Voordelta) mag vissen zal bijv. AIS plichtig worden en zelfs recreatievaart zal op bepaalde binnenwateren AIS plichtig zijn (ook diverse grote jachten hebben het reeds draaiend).

Kees

Kees,
Ik ben er achter het is een SAR boot George Dijkstra uit Ter Heijde mmsi 24424800 en als je nu kijkt komt hij inderdaad uit de duinen. 11.20 uur

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #86 Gepost op: 21 april 2007, 11:55:34 »
Joop het is me toch een mirakel..... de reddingsboot!!!!

Heb, geloof ik, wat betere ontvangst dan voorheen.
Kan natuurlijk door de condities komen.
Heb de Nasa-Engine op een RF systems DX-500 antenne aan gesloten.
Ook nog een oude pro-2023 met een HB9CV antenne, zelfbouw.
Ontvangst van De Westerschelde tot in A'dam/Ijmuiden.
Loopt nu weer wat terug

Denk aan de nieuwe versie van shipplotter met een nieuwe
simpele kaart funktie.

Joop

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 21 april 2007, 12:23:53 »
Is er een nieuwe ship plotter uit ?begin eigenlijk hier een beetje wegwijs uit te worden maar vertel wat is de nieuwe optie met de kaarten?
Je hebt wel een beste ontvangst als je helemaal tot amsterdam kan kijken,welke ontvanger is een engine nasa ken hem niet.
Joop

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #88 Gepost op: 21 april 2007, 12:33:10 »
Citaat van: "Joop"
welke ontvanger is een engine nasa ken hem niet.

De Nasa AIS Engine is een klein kastje met een tweekanaals ontvanger en een microprocessor die het ruwe AIS-signaal decodeert en omzet in een serieel (NMEA) signaal. Voordeel is dat er minder rekenkracht van je PC nodig is, omdat het decoderen in het kastje plaats vindt.

Rene

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #89 Gepost op: 21 april 2007, 13:48:57 »
Precies dat is ook het enige voordeel Rene want verder is deze NASA-Engine
toch aan de prijzige kant vergeleken met een tweedehands scanner.
Aan/op de scanner moet dan nog wel een discr. out worden gemaakt.
Dat is een fluitje van een eurocent want daarin voorziet je voortreffelijke site.

Wat weel leuk is dat data uit de Nasa-Engine via een serie ël-ethernet adaptor
over het internet verstuurd kan worden zonder tussenkomst van de computer.
Of een serie ël-BlueTooth/Wifi adaptor aan de Nasa_engine hangen en deze combinatie
op een hoog gebouw neerzetten en op de begaande grond of anders eens kijken wat er
te "zien" of ontvangen is.
Deze adoptors zijn er in verschillende prijs klassen maar men moet rekening houden
met minimaal 80 €. De Nasa-Engine kost 180€(+/-)