Nu ben ik nieuw (ja nog steeds) op dit gebied en ben me dus aan het ori ënteren. Ik heb een UBC 9000XLT met een standaard antenne. Wat zou het bereik zijn van deze standaard antenne?
Ik luister nog niet specifiek naar een bepaalde band maar van 25 tot 1300mhz.
MTH rade me de Diamond D220 aan, wat is het bereik van deze antenne dan?
Hoi Paultje,
Ik denk dat deze vraag heel moeilijk te beantwoorden valt. Het bereik van een antenne, of beter: wat je er mee ontvangt, hangt van heel veel factoren af. Je kunt een geweldige antenne kopen, maar als je hem niet op een gunstige plek hangt/neerzet zal hij nog slecht ontvangen. Ook storingen van buitenaf kunnen je ontvangst verstoren. Ik denk dat iedereen op dit forum ook wel eens de ervaring heeft gehad dat je op de ene plek een frequentie goed ontvangt, maar 10 cm ernaast ineens veel slechter.
Kortom, mijn advies zou zijn: experimenteer wat met een antenne (wat een goeie antenne is kun je op het forum wel vinden). Probeer wat posities uit. Houd de afstand van je antenne naar je scanner zo kort mogelijk (maar zoek wel een goede plek). Anders heb je weer meer verlies door je kabel.
Ik heb zelf wat antennes in de nok van de zolder hangen. Mocht je in de gelegenheid zijn de antenne buiten te kunnen opstellen is dat nog weer beter.
Gewoon maar wat proberen dus.
Succes.
Mars