Auteur Topic: Het nut van een juiste antenne en het bereik daarvan.  (gelezen 3708 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

pzz01

• Gast
Het nut van een juiste antenne en het bereik daarvan.
« Gepost op: 7 december 2006, 09:09:52 »
Hallo,
Ik las het volgende onderwerp: gigastick http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=10073&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Daarin zegt leen:

Citaat
Citaat
dennis_fireman schreef:
huh? Een vriend van mij heeft deze antenne ook. Hij kan er mee ontvangen tot 15 à 20 kilometer

Dat ontvangstbereik heb je al met een 1/4L sprietje op een goede opstelplaats.
Als hier nu verschillende personen schrijven dat die antenne helemaal niks is, doe daarmee dan je voordeel. Scheelt je een hoop verdriet en geld.

Nu ben ik nieuw (ja nog steeds) op dit gebied en ben me dus aan het ori ënteren. Ik heb een UBC 9000XLT met een standaard antenne. Wat zou het bereik zijn van deze standaard antenne?

Ik luister nog niet specifiek naar een bepaalde band maar van 25 tot 1300mhz.
MTH rade me de Diamond D220 aan, wat is het bereik van deze antenne dan?

Bestaat er ook zoiets van een antenne in de vorm van een kabel. Dus zonder stok?

Mvg,

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
Re: Het nut van een juiste antenne en het bereik daarvan.
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2006, 12:14:20 »
Citaat
Nu ben ik nieuw (ja nog steeds) op dit gebied en ben me dus aan het ori ënteren. Ik heb een UBC 9000XLT met een standaard antenne. Wat zou het bereik zijn van deze standaard antenne?

Ik luister nog niet specifiek naar een bepaalde band maar van 25 tot 1300mhz.
MTH rade me de Diamond D220 aan, wat is het bereik van deze antenne dan?

Hoi Paultje,

Ik denk dat deze vraag heel moeilijk te beantwoorden valt. Het bereik van een antenne, of beter: wat je er mee ontvangt,  hangt van heel veel factoren af. Je kunt een geweldige antenne kopen, maar als je hem niet op een gunstige plek hangt/neerzet zal hij nog slecht ontvangen. Ook storingen van buitenaf kunnen je ontvangst verstoren. Ik denk dat iedereen op dit forum ook wel eens de ervaring heeft gehad dat je op de ene plek een frequentie goed ontvangt, maar 10 cm ernaast ineens veel slechter.

Kortom, mijn advies zou zijn: experimenteer wat met een antenne (wat een goeie antenne is kun je op het forum wel vinden). Probeer wat posities uit. Houd de afstand van je antenne naar je scanner zo kort mogelijk (maar zoek wel een goede plek). Anders heb je weer meer verlies door je kabel.

Ik heb zelf wat antennes in de nok van de zolder hangen. Mocht je in de gelegenheid zijn de antenne buiten te kunnen opstellen is dat nog weer beter.

Gewoon maar wat proberen dus.
Succes.
Mars

pzz01

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2006, 07:34:23 »
Hè Mars, Bedankt.

Ik was gister in de avond aan het luisteren tussen 144 en 146 naar wat amateurs. Daar hadden ze ook een gesprek over antennes het had wel nut.

Het grappige was dat 1 iemand heel duidelijk te verstaan was en de wat minder, die wat duidelijk te verstaan was bleek ± 15 km van me af te zitten de ander die ik slecht verstond ± 4 (hemelsbreed) Hoe zou dat komen?

Ook kon ik dus het volume de hele tijd op en neer draaien. En als een van de 2 zijn mic los liets kreeg je zo'n lekkere piek. Is hier wat aan te doen?

Mvg,

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2006, 11:55:07 »
Bij zendamateurs is er ook sprake van een overgangsfase naar het 12,5 kHz raster. De wat oudere zenders hebben nog 5 kHz zwaai maximaal en de nieuwste met al 12,5 kHz filters in de ontvanger zijn al afgestemd met 2,5 kHz zwaai (maximaal) volgens het 12,5 kHz raster. Daardoor is ook de ene amateur wat harder te horen in je luidspreker dan de andere. Voor de 2 meterband moet je wel je ontvanger in stand NFM staan.
De amateur die dichter bij woont kan bovendien ook een lager zendvermogen gebruikt hebben.
Mvg,
Leen

pzz01

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2006, 12:05:55 »
heel duidelijk, leen bedankt.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2006, 14:39:06 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De amateur die dichter bij woont kan bovendien ook een lager zendvermogen gebruikt hebben.

Of een richtantenne met de achterkant richting Paultje.

fokkema

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2006, 15:19:44 »
hee Paultje ,
  Ik heb /had de scanner die jij nu hebt en mijn antenne was een zgn spriet antenne of paraplu antenne  en die werkte prima  is bij mij te koop  kijk maar op marktplaats voor info bedankt