Auteur Topic: koninginnedag tragedie  (gelezen 5870 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline luistervink

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
koninginnedag tragedie
« Gepost op: 30 april 2009, 16:00:50 »
Beste luisteraars. op dit moment hoor ik op 146.570 fm iets over opvangteams uit brummen en zutphen
hoor dit fragment:      http://uppit.com/v/FVDVNYHR
heeft dit met de tragedie in apeldoorn te maken ? Ik hoor dit op 70 km afstand van Apeldoorn.

update 1:het is al weer een tijdje stil op deze freq.
Icom pcr1500;2 Kenwood R5000;RFT EGD01,RFT EKD300,EZ111,Yupiteru7100;Rfsystems 20mlongw,avv01k,Sp-3,Log per milsat;code3;;inmarsat std-c decoder 80cm dish op 15,5 w;radarbox,ubc800xlt

Offline Snader

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2009, 22:03:30 »
Deze frequentie is de hele dag gebruikt door het Rode Kruis, dus dit gaat inderdaad over de gebeurtenissen in Apeldoorn.

Offline luistervink

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2009, 23:30:55 »
Bedankt Snader en pageboy2 voor de bevestiging.De ontvangst van deze frequentie was eerder deze middag trouwens wel iets beter.

groet uit oldenzaal
Icom pcr1500;2 Kenwood R5000;RFT EGD01,RFT EKD300,EZ111,Yupiteru7100;Rfsystems 20mlongw,avv01k,Sp-3,Log per milsat;code3;;inmarsat std-c decoder 80cm dish op 15,5 w;radarbox,ubc800xlt

MarcoP2000

  • Gast
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2009, 17:28:02 »
Wat ik me eigenlijk afvraag,

Op een forum over hulpverlening is het topic over het drama inmiddels 27 pagina's nu.
Ik lees daarin niks over communicatie van het moment ervoor.
De dader schijnt door 2 afzettingen heen gereden te zijn voordat hij door de mensenmassa vloog.

Kort voor het drama was de man al bij een andere afzetting gesignaleerd en tegen gehouden.
Tijdens het drama was werkelijk iedereen verbaasd waaronder ook de hulpdiensten en beveiliging.

Is dit allemaal dan met zo'n dusdanige snelheid gegaan dat niemand uberhaupt de kans heeft gehad om de rode knop in te drukken of heeft er een systeem vreselijk gefaald..?

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2009, 17:49:30 »
Met een dergelijke snelheid die de bestuurder met deze auto heeft opgebouwd, had deze auto helaas nooit gestopt kunnen worden.
Alleen betonblokken van groot gewicht had geholpen.
Dan nog hadden er wellicht slachtoffers gevallen door zijn crash.
Geen blaam voor diegenen die daar bij die afzetting alles moesten tegenhouden.
Verdrietig dat dit moest gebeuren.

MarcoP2000

  • Gast
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2009, 18:59:44 »
Citaat van: "Willem D."
Met een dergelijke snelheid die de bestuurder met deze auto heeft opgebouwd, had deze auto helaas nooit gestopt kunnen worden.
Alleen betonblokken van groot gewicht had geholpen.
Dan nog hadden er wellicht slachtoffers gevallen door zijn crash.
Geen blaam voor diegenen die daar bij die afzetting alles moesten tegenhouden.
Verdrietig dat dit moest gebeuren.

Begrijp mij niet verkeerd wbt blaam.
Maar het viel bij na een 100-tal keren het moment gezien te hebben niet 1 hulpverlener omkijkt toen hij door de eerste veiligheidszone duikt.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1315
  • Qua Patet Orbis
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2009, 19:59:12 »
@MarcoP2000, ik denk dat iedereen als een papagaai heeft staan te kijken toen dit gebeurde.
Niemand die op dat moment er erg in heeft wat er gebeurde.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2009, 22:25:36 »
Citaat
Is dit allemaal dan met zo'n dusdanige snelheid gegaan dat niemand uberhaupt de kans heeft gehad om de rode knop in te drukken of heeft er een systeem vreselijk gefaald..?

Watvoor rode knop indrukken????
Wat had men moeten doen dan?

Mars

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2009, 02:38:49 »
Citaat van: "Mars"
Citaat
Is dit allemaal dan met zo'n dusdanige snelheid gegaan dat niemand uberhaupt de kans heeft gehad om de rode knop in te drukken of heeft er een systeem vreselijk gefaald..?

Watvoor rode knop indrukken????
Wat had men moeten doen dan?

Mars

Met de rode knop wordt de noodknop op de C2000-portofoon bedoeld. Die zal vast gebruikt zijn, maar als er 1 iemand een noodknop indrukt is de verbinding in die gespreksgroep open en kan een ander dus niet meer reageren. Daarnaast, denk je even in; jij staat daar als hulpverlener. Je ziet ineens een auto aan komen vliegen met 90 km/u. Elk mens heeft een aantal seconde nodig om te reageren. Vervolgens pak je je c2000-porto en drukt de noodknop in (weer enkele seconden voorbij). De noodknop komt binnen op de meldkamer en de centralist reageert, maar ook dat kost enkele seconden... Vervolgens vraag je om hulp. Laten we zeggen dat bovenstaande een minuut duurt (en dat is best rap).
De auto reed behoorlijk hard, gezien de berichten in de media en de schade die de auto had voordat hij tegen de Naald aan reed. laten we zeggen 90 km/u. Dat is 1,5 km/minuut, ff snel uitgerekend.... Dus binnen de tijd dat jij kan reageren is de auto al een eind verder.... Hoe het precies is gegaan bij de eerste wegversperring zal best uitgezocht worden, maar aangezien niemand hier daar iets van / over gehoord heeft, is dat maar gissen.  :?

En inderdaad; dit was simpelweg niet te voorkomen. Een koninginnendag met betonnen roadblocks langs de weg, gepantserde voertuigen en zwaar bewapende militairen is ook niet gezellig en daarnaast... Hoe lang is het al goed gegaan? Het is alleen niet te hopen dat je van die sukkels krijgt die het na gaan apen, want dan kunnen we koninginnendag, prinsjesdag e.d. wel afschaffen.

Citaat van: "Mars"
of heeft er een systeem vreselijk gefaald..?

En welk systeem bedoel je daarmee?? Als ik je vraag lees, denk ik C2000. Tja, elk antwoord hier op is toch alleen maar speculeren en laten we dat hier niet doen. Mocht het zo zijn, dan komt dat vast wel in één of de ander rapport te staan.

Dus kortom: laten we hier niet gaan speculeren!
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2174
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2009, 08:32:00 »
Citaat van: "MarcoP2000"
of heeft er een systeem vreselijk gefaald..?

Jammer dat we dan meteen weer gaan denken dat "het systeem" gefaald heeft. Laten we er nou eens over ophouden dat "het systeem" nagenoeg fail-proof is en dat het gewoon 100% goed werkt. Basta, klaar! Ook ik vind het jammer dat analoog verleden tijd is, maar om nou steeds C2000 negatief in elk forum te gaan bestempelen, dat moet nou eens stoppen.

Aan de beelden op tv is duidelijk te zien dat iedereen die niet had verwacht en met stomheid geslagen was dat het gebeurde; Kijk maar naar het moment dat hij door de laatste menigte schiet en tegen de Naald botst, dan zie je heel wat mensen (lees KMar, politie e.a) gewoon doorgaan met hun taken en niet eens omkijken. En dan komt er nog het moment dat iedereen zich de gebeurtenis tot zich moest nemen en zich te realiseren wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Is het jullie dan ook niet opgevallen dat desondanks de verbazing de primaire hulpverlening waanzinnig snel op gang gekomen is? Binnen een mum van tijd stond er Rode Kruis, ambulances, brandweer en zelfs het EOC.
Let wel, dat "de rode knop" voor persoonlijke levensbedreiging is en ikzelf dus van mening ben dat de spreeksleutel indrukken en je zegje doen sneller is dan de noodknop (waarbij je de hele groep, en de meldkamer "lam" legt en je microfoon een X aantal seconden open blijft staan).

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4974
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2009, 10:03:50 »
Ik heb de communicatie een beetje gevolgd rond dit gebeuren (ik was in Apeldoorn, alhoewel gelukkig niet direct bij het incident in de buurt) en de communicatie die ik kon volgen (Rode Kruis, organisatie) was best wel netjes en effectief. Daar waar dingen bijgestuurd moesten worden (opvang getraumatiseerde omstanders door het NRK bijvoorbeeld) ging dat netjes en begrijpelijk.

Het meest chaotisch was de verslaggeving door de omroepen (goed te volgen via de regieverbindingen)...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

MarcoP2000

  • Gast
Re: koninginnedag tragedie
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2009, 14:38:13 »
Dat C2000 faald is niet mijn intentie.
Ook mijn dure balastingcentjes zitten in dat potje dus ik hoop dat ze er een hoop plezier van hebben.

Maar zoals Arle het uitlegd is dit idd secondenwerk...dat realiseer ik me nu ook best wel omdat ik 2 jaar geleden getuigen ben geweest van een ernstig ongeval en ook dat was secondenwerk.
Maar ik vroeg het me gewoon af omdat niemand eigenlijk die kant op keek voor zover ik heb kunnen zien.

Maar ik ben maar een simpele burger..
Hopelijk komt er uit alle onderzoeken duidelijkheid.

@Daaf,
Zouden deze diensten niet voorwaarde scheppend al in de buurt geweest zijn..?
Met name de EOD lijkt mij van wel..