Van de site van NedTrain:
"Afwikkeling calamiteiten
Bij calamiteiten telt iedere seconde. Zeker bij incidenten met gevaarlijke stoffen. De mobiele ploegen van NedTrain zijn snel ter plekke. Om de baan vrij te maken. Ontspoorde treinen te hersporen. Of om ze af te voeren voor schadeherstel.
De inzet van NedTrain beperkt eventuele vervolgschade. Dat is mogelijk door onze kennis van materieel, schadeherstel en het vervoersproces. Zo weet NedTrain op welke plek het best gesneden of gelast kan worden. Onderzoeken we de oorzaak van het ongeval om herhaling te voorkomen. En de veiligheid te waarborgen.
Hulpdiensten
Bij iedere calamiteit onderhoudt NedTrain intensief contact met verkeersleiding, vervoerder, eigenaar, hulpdiensten van de overheid en de verzekering. Zodat alle betrokkenen snel en effici ënt kunnen doen wat de situatie vergt. De kosten beperken we zo tot een minimum. Het reguliere treinverkeer hervat op die manier weer zo snel mogelijk.
Alarmnummer
De Ongevallendienst is in Nederland bereikbaar via het alarmnummer van de centrale meldkamer: <knip>"
Ik dacht eigenlijk altijd (vanwege die blauwe zwaailichten en vrachtwagens met afzetcontainers, waarvan ik dacht dat er hulpverleningsmateriaal in zat) dat ze ook meehielpen bij de hulpverlening bij (zware) treinongevallen. Weer wat geleerd.
vr.gr.
Mars