Niet zonder slag of stoot, maar wel een product waar we achter staan!
04 augustus 2025
De komende maanden gaan alle operationele collega’s werken met een nieuwe portofoon. Hier is een intensief aanbestedingstraject aan voorafgegaan. “De portofoons komen later dan gepland, maar dat heeft een goede reden. We hebben extra testen uitgevoerd om alle verstoringen en onzekerheden op te lossen. Het resultaat is dat we nu portofoons van topkwaliteit krijgen”, aldus Bas, portefeuillehouder verbindings- en alarmeringsmiddelen.
Een paar jaar geleden stonden de portofoons en spreeksleutels (de externe microfoon van de portofoon) op de rol om vervangen te worden. Eerst werden de spreeksleutels vervangen. Nu volgt de vervanging van de portofoons.
Dezelfde leverancier, nieuwe portofoon
Na het openzetten van de opdracht, kunnen potentiële leveranciers zich inschrijven. In dit geval was dat uiteindelijk maar één partij. Dat maakt de keuze niet per se makkelijk. “Je hoopt op meerdere inschrijvingen, zodat je kunt vergelijken en partijen meer kunt uitdagen”, licht Bas toe. “De inschrijving was van Abiom, die ook onze oude portofoons leverde. Ze boden twee portofoons aan uit de lijn ‘Sepura’. We hebben nu ook portofoons uit deze lijn, maar dit zijn nieuwe varianten.”
Testfase
Na het besluit om opnieuw in zee te gaan met Abiom, startte de testfase. “Voor ons een belangrijk moment dat we uitvoerig en zorgvuldig hebben aangepakt. We voerden een aantal praktijktesten uit in de containerpanden op de Maasvlakte, in een parkeergarage en in hoogbouw. Hier testten we onder meer op het bereik en gebruik op hoogte en afstand en de belastbaarheid van de portofoons in combinatie met water (tijdens blussingen).
Daarnaast werkten de kazernes Loosduinen en Wateringen een aantal weken met de portofoons in de praktijk. Ook de officieren van dienst en adviseurs gevaarlijke stoffen testten mee”, zegt Bas. “In deze testronde liepen we tegen enkele zaken aan. We hadden regelmatig ruis en verstoringen op de lijn en soms een slechte of wegvallende verbinding. Het was direct duidelijk dat we op deze manier niet goed konden werken met deze portofoons. We leveren niet in op de veiligheid van onze collega’s.”
Tot in de puntjes (extra) getest
Bas vervolgt: “We hebben intensief contact gehad met Abiom over onze ervaringen. Zij leveren in het hele land portofoons aan hulpverleners. Hoe kwam het dat wij niet tevreden waren met het product en andere partijen wel?” Er volgde een extra periode van testen in verschillende situaties. In die periode probeerden we verschillende instellingen om een beter resultaat te bereiken. En dat is uiteindelijk gelukt! De verstoringen en onzekerheden die we ervaarden in de eerste testperiode zijn verholpen. We hebben nu een portofoon in handen waar we erg blij mee zijn. Het ging allemaal niet zonder slag of stoot en het leverde vertraging op, maar we hebben nu wel een product waar we achter staan.”
Gefaseerde uitrol
De 680 portofoons zijn binnen en worden de komende periode ingeregeld. Denk aan de juiste (veiligheids)instellingen, autorisaties en de inbouw. Vervolgens worden ze gefaseerd uitgerold, wat betekent dat niet alle collega’s tegelijk met de nieuwe portofoon gaan werken. De komende maanden worden collega’s opgeleid om met de nieuwe portofoons te kunnen werken.
https://www.vrh.nl/nieuws-verhalen/nieuws/nieuwe-portofoons-voor-alle-operationele-collegas