Auteur Topic: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal  (gelezen 3369 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Gepost op: 1 mei 2021, 21:17:47 »
Hallo alle,

Volgende week gaat mijn oude scanner antenne (die helaas kapot gewaaid is) van het dak en vervangen worden door een Scan King SE1500. Deze krijg ook een vers nieuwe aircell-5 kabel. Antenne staat op dak op 10mtr hoogte. Ik heb geen hoge gebouwen of obstakels in de buurt (woon in Zeeuws-Vlaanderen dus vrij zicht) met ADSB antenne heb ik 525km ontvangst

Nu heb ik een UBC125xlt en ook een Kinetic SBS-3 (met SDR+ACARS ontvangst).

Nu wil ik de BNC die ik aan kabel maak splitten met een BNC female t-splitter en dan 1 bnc-bnc pigtail naar mijn UBC125XLT en een bnc-sma pigtail naar mijn Kinetic SBS03 door voeren.

Is deze verbinding mogelijk en zo ja ga ik veel kwaliteit verlies krijgen? De SBS-3 gaat alleen maar de ACARS frequentie ontvangen, de ubc125xlt het radio verkeer. Iemand zei dat ik die t-splitter in een plastic doosje moet bouwen die binnenkant met alufolie is bedekt zodat er geen zwerf signaal (pc etc) erbij kan komen.

Alvast bedankt voor jullie advies

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2021, 08:12:57 »
Mijn advies:

- Overweeg een Diamond X30 of X50 in plaats van deze antenne. Daar is al veel over geschreven
- Overweeg Aircell-7 of Ecoflex-10
- Neem een echte splitter. Een BNC t-stukje gaat voor extra verlies zorgen.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2021, 14:12:14 »
Mijn advies:

- Overweeg een Diamond X30 of X50 in plaats van deze antenne. Daar is al veel over geschreven
- Overweeg Aircell-7 of Ecoflex-10
- Neem een echte splitter. Een BNC t-stukje gaat voor extra verlies zorgen.

Renee , kun je een paar goede splitters noemen ? ik zag hier op het forum stridsberg voorbij komen .

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2021, 14:44:19 »
Mijn advies:

- Overweeg een Diamond X30 of X50 in plaats van deze antenne. Daar is al veel over geschreven
- Overweeg Aircell-7 of Ecoflex-10
- Neem een echte splitter. Een BNC t-stukje gaat voor extra verlies zorgen.

Renee , kun je een paar goede splitters noemen ? ik zag hier op het forum stridsberg voorbij komen .

Ik heb een http://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm Crosscoutry Wireless VHF/UHF waar ik ook erg tevreden over ben.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2021, 14:53:37 »
Mijn advies:

- Overweeg een Diamond X30 of X50 in plaats van deze antenne. Daar is al veel over geschreven
- Overweeg Aircell-7 of Ecoflex-10
- Neem een echte splitter. Een BNC t-stukje gaat voor extra verlies zorgen.

Wat is dan nadeel op de scan king se1500? aircell-7 gebruik ik hier voor ads-b, aircell-5 is handiger voor de doorvoer in muur.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2021, 18:44:46 »
Wat is dan nadeel op de scan king se1500? aircell-7 gebruik ik hier voor ads-b, aircell-5 is handiger voor de doorvoer in muur.

Een scanking is een breinaald in een plastic behuizing, de Diamond antennes zijn goed ontwikkelde antennes.
Aircel7 heeft minder verlies maar dat wist je al door je ADS-B avonturen.

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2021, 20:59:06 »
Wat is dan nadeel op de scan king se1500? aircell-7 gebruik ik hier voor ads-b, aircell-5 is handiger voor de doorvoer in muur.

Je vroeg naar signaal kwaliteit en niet naar handig, maar ok buiten dat.
Zowel de Aircell-7 als de Diamond antenne hebben zich bij velen al bewezen en daarom wordt dat als advies gegeven.

Wat betreft de BNC T splitter, voor de eenvoud van het verhaal, er gaat maar de helft van het antenne signaal naar elke ontvanger.
Of dat voldoende is, dat moet jezelf uittesten.

O.a. de Stridsberg en de Multicoupler zijn speciaal gemaakt om de signalen te verdelen met behoud van signaal sterkte.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2021, 21:37:47 »
Scan king se1500 heb ik zelf ook op me balkon staan en is idd niet veel bijzonders het is meer een low budget antenne.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2021, 07:04:40 »
Wat betreft de BNC T splitter, voor de eenvoud van het verhaal, er gaat maar de helft van het antenne signaal naar elke ontvanger.
Of dat voldoende is, dat moet jezelf uittesten.

Minder dan de helft, vanwege misaanpassing. Je kunt dan beter een goede TV-splitter (bijvoorbeeld van Hirschmann of Kathrein) gebruiken.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2021, 09:48:43 »
Ik heb een http://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm Crosscoutry Wireless VHF/UHF waar ik ook erg tevreden over ben.

Dank voor je info Alwin.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scan King SE1500 + splitter en mogelijk verlies signaal
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2021, 10:01:00 »
Ik heb een http://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm Crosscoutry Wireless VHF/UHF waar ik ook erg tevreden over ben.

Zo te zien heeft die betere specificaties dan de Stridsberg MCA204: reflectiedemping, poortisolatie en grootsignaalgedrag.