Auteur Topic: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan  (gelezen 3093 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Gepost op: 17 februari 2021, 13:44:32 »
Dag beste mensen,

ik was van plan om een buiten antenne te nemen op mijn dakkapel maar daar zie ik even van af. Komt er uiteindelijk wel denk ik, maar nu nog even niet.

Nu heb ik dus een vliering waar ik een antenne in kan plaatsen. Weet alleen niet welke ik moet nemen.
De antenne kan tegen het nok aan geplaatst worden maar ook gewoon op de vloer (in de vliering) geplaatst worden. Hiermee staat mijn antenne bijna 10 meter hoog.
De isolatie is van mijn schuine dak is van glaswol. Van buitenaf bekeken dus eerst de dakpannen, raggelwerk, plastic folie, isolatie en dan een houten plaat van ik denk 1 cm dik. Geen beton, aluminium, ijzer etc.

Vraag is nu dus welke antenne moet ik nemen? Welke Gain is in mijn situatie belangrijk om aan te houden?

Ik denk zelf aan 1 van deze bijvoorbeeld maar hoor graag jullie meningen over welke ik zou kunnen nemen.

1: Goedkoop en klein, geen Gain aangegeven > https://www.truckerswereld.nl/moonraker-skyscan/
2: Goedkoop en klein, Gain is 0.05 dBi > https://www.truckerswereld.nl/moonraker-scanking-discone/
3: Duurste en groot, Gain is 4.5 dBi > https://www.truckerswereld.nl/moonraker-royal-discone-2000/

De ene dus geen, de andere veel en de andere weer erg weinig gain.

Ik hoor graag. Alvast bedankt.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2021, 14:19:33 »
Waar wil je naar gaan luisteren? Dat is belangrijk om te weten zodat je kan bepalen welke antenne nodig is om alles naar behoren te kunnen ontvangen.

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2021, 14:36:56 »
Waar wil je naar gaan luisteren? Dat is belangrijk om te weten zodat je kan bepalen welke antenne nodig is om alles naar behoren te kunnen ontvangen.

Hi Hans,

Deze vraag had ik natuurlijk al kunnen zien aankomen. Ik wil eigenlijk het bereik van mijn scanner aanhouden. Dat is tussen de 25 en 1200 mhz geloof ik. Gaat om een uniden ubc125xlt.

Dus eigenlijk een zo breed mogelijk ontvangst met 1 antenne. Ik weet dat dat een utopie is :)

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2021, 15:04:06 »
Dan zou ik de moonrakers links laten liggen en kijken naar een Sirio D1300n.

Die doet het over ongeveer heel de banden wel redelijk.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2021, 16:04:33 »
Ik heb hier o.a. een Diamond D130J in gebruik, bevalt prima over het hele ontvangstbereik.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2021, 17:33:05 »
Dan zou ik de moonrakers links laten liggen en kijken naar een Sirio D1300n.

Die doet het over ongeveer heel de banden wel redelijk.

Ik ga er naar kijken Thx voor de info.

Ik heb hier o.a. een Diamond D130J in gebruik, bevalt prima over het hele ontvangstbereik.

MVG
Peter

Ik zie dat deze 1,7m hoog is. Klopt dat?

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2021, 19:01:45 »
Dat klopt.

Als je naar een afbeelding van deze antenne kijkt, dan zie je dat er op de top een sprietantenne staat. Deze is , als ik het goed heb, bedoeld voor de 27 MC . Je zou er voor kunnen kiezen deze weg te laten, dan kom je op een hoogte van circa een meter.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Charlie

  • IBS Service engineer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
  • Een banaan kan alleen maar krom staan......
    • HAM radio PA1CD
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2021, 11:57:34 »
Ik gebruik deze diamond D-190 discone antenne op zolder, en bevalt mij uitstekend. Mooie niet al te grote antenne en met uitstekende resultaten.
Zie link waar deze o.a. te koop is
https://www.portofoonweb.nl/diamond-d-190-discone-antenne-100-t-m-1500-mhz
Uniden UBC125XLT, UBCD3600XLT, Uniden SDS-100e en 200e, Icom IC-R30, 3x Uniden UBC760XLT, UBC9000XLT, AOR DV1, Whistler TRX1 en 2, inverted V 40,20, 17. Beam 6m, 2m, 70cm. High-end fed RX. High-end fed 20m, 2x Discone AOR en Diamond, Wellbrook active mag Loop, AOR LA400

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2021, 20:38:49 »
Ik heb sinds kort een Sirio D-190 Discone antenne klein maar erg compact, antenne loopt van 100 mhz tot 1500 voor militaire luchtvaart is het ontvangst goed te noemen
maar werkt uitstekend op de korte golf voor een kleine antenne in de lagere frequenties.

Uitstekende antenne

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2021, 22:24:02 »
Ik gebruik deze diamond D-190 discone antenne op zolder, en bevalt mij uitstekend. Mooie niet al te grote antenne en met uitstekende resultaten.
Zie link waar deze o.a. te koop is
https://www.portofoonweb.nl/diamond-d-190-discone-antenne-100-t-m-1500-mhz

Thx, paar vragen:

- Heb jij hem ook vlak tegen je nok?
- Deze doet van 100 mhz tot 1500 mhz. Ontvangt hij helemaal niks tussen de 25 en 50? of is onder de 50 een andere antenne gewenst en zal deze ook wel wat kunnen ontvangen?
- Op de website geven ze aan: "geleverd inclusief 10 meter RG58 coax kabel met voor gemonteerde PL pluggen". Houd dit in dat er 1 extra PL plug bij zit? Andere kant van de kabel moet ik een bnc connector op zetten toch? Of moet er een PL > BNC converter tussen?

Ik heb sinds kort een Sirio D-190 Discone antenne klein maar erg compact, antenne loopt van 100 mhz tot 1500 voor militaire luchtvaart is het ontvangst goed te noemen
maar werkt uitstekend op de korte golf voor een kleine antenne in de lagere frequenties.

Uitstekende antenne

Kan er niet veel over vinden. Google komt terecht bij de diamond D-190 :/
Heb je een link?

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Welke antenne voor in zolder vlak tegen het nok aan
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2021, 09:08:26 »
Ik bedoelde inderdaad de de Diamond D-190 mijn opstelling is op een balkon in een flat antenne wordt compleet geleverd