Auteur Topic: UNIDEN SDS200e  (gelezen 4910 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jadzya

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
UNIDEN SDS200e
« Gepost op: 19 november 2020, 14:24:35 »
Hallo allemaal.
Ben al jaren met de hobby bezig maar nu eindelijk eens lid geworden omdat ik met een probleempje zit met mn nieuwe ''speeltje''.
Heel mooi ding die SDS200e alleen jammer dat ie maar gedeeltelijk geschikt is voor NL gebruik vanwege de USA en Canada firmware. dat is du ook het probleem, veel funkties werken daarom niet, zoals ''auto en manual locate'' ook een NL postcode herkent ie niet dus, ik weet ook dat de scanneer hobby in NL sinds C2000 een flinke duw heeft gehad ja, neerwaards helaas, dus zal Uniden in deze niet zo snel een NL firmware voor Europa en voor ons NL-ers ontwikkelen, de importeur geeft ''niet thuis'' en wordt je naar ,ook weer een Engels of USA forum op FB geloodst waar je dus ook niks aan hebt, dus ja... wie weet hier raad mee? zonde van het geld voor een apparaat wat maar voor de helft werkt!!!
Alvast bedankt voor een reactie.

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2020, 15:25:40 »
Beste forum collega,

Niet zo somber. Op dit forum is genoeg gedeeld over deze scanner. Tevens zijn er mede hobbyisten op dit forum die jou graag verder helpen met jou vragen.  
Dus ik zou eens door het forum heen wandelen en is gaan lezen. En tja, het blijft een bijzonder apparaat die SDS200e en zal je moeten ontdekken.
Succes   ;)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter / Conmar SLR350N. Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2020, 19:59:16 »
Hallo Jadzya,

De SDS200 is inderdaad een scanner die hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt is gezien o.a. het gebruik van postcodes, dit werkt helaas niet buiten Amerika en zal ook niet gebeuren.
Neemt niet weg dat je er niks mee kan, in tegendeel zelfs. Mogelijkheden genoeg als Digitaal ontvangst etc. en genoeg te ontvangen maar uiteraard ligt dit er wel aan waar je woont.

Neem ook eens een kijkje op het Amerikaanse forum Radioreference, hier is best veel te vinden over de SDS200.

Succes!
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2020, 23:50:25 »
Ik heb ook een SDS200 en vind het heel leuk om naar te luisteren. Geen politie helaas, maar wel geouwehoer van mensen die denken dat niemand meeluistert. Je moet echter wel even door de zure appel heen wat betreft het leren hoe hij werkt. Was bij mij ook even schrikken, maar dankzij de lui hier op het forum is het me gelukt om het te snappen. In welke regio probeer je te luisteren?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2020, 12:46:07 »
Terminologie:
Favorietenlijst - Lijst waar Systemen in geprogrammeerd worden
Systeem - Lijst waar Departments en Sites in geprogrammeerd worden
Department - Lijst waar kanalen in geprogrammeerd worden
Site - Lijst met frequenties voor het desbetreffende Systeem (alleen digitale Systemen)

Download en installeer om te beginnen het programma Sentinel voor de SDS200E via http://www.uniden.co.jp/english/product/Scanners/sentinel_uehp_sds100e.html

Start Sentinel en ga naar Edit - Favorite List en klik op   New Favorite List, vul een naam in voor de lijst en klik OK.
Je ziet nu links de list die je net maakte. Klik opnieuw Edit - Favorite List en selecteer de juiste gemaakte list en klik OK.
Klik op op het groene plussymbool en bedenk een naam voor het Systeem. Zet daaronder het type op Conventional en klik OK.
Klik links op het juiste gemaakte Systeem en daarna op de groene plus en maak een Department. Pas eventueel de naam van het Department aan.
Klik links op het juist gemaakte Department en druk op de groene plus. Er wordt een kanaal aangemaakt waar je de parameters naar wens kan instellen. Maak op deze manier meerdere kanalen aan in dit Department.
Als je klaar bent klik linksboven op File - Save en sla de gegevens op. Daarna rechtsboven op het kruisje om het venster te sluiten.
Links zie je nu de Favorite List met een plusje ervoor die je open kan klappen en de gegevens kan controleren.
Ga nu naar Edit  Edit - Profile. Op het eerste Tabblad zie je je Favorite List staan en daar achter moeten Monitor en Download op  ON worden gezet. Als dat gedaan is moet je de 2 vinkjes boven in het venster uitzetten als die aangevinkt zijn.
Ga naar het tabblad Service types en vink daar alles aan.
Ga naar tabblad Close Call en zet Close Call Mode op  OFF.
Sluit het venster nu met het kruisje rechtsboven.
Je bent nu weer in het hoofdscherm en klik daar File - Save.
Sluit de scanner met de usb kabel aan op je PC, zet de scanner aan en wacht tot je een keuze in het display krijgt. Kies dan met de toets E(Yes) voor Mass Storage.
Ga in Sentinel naar Scanner - Write to Scanner en klik OK. Je juist geprogrammeerde instellingen worden nu naar de scanner gekopieerd.
Als dat klaar is haal dan de kabel uit de scanner en hij zal opstarten en je kanalen scannen.

Je weet nu hoe je kanalen kan programmeren op een SDS200E. Je kan favorietenlijsten gaan maken voor b.v. Luchtvaart, Maritiem etc. Er zijn ook kant-en-klare lijsten te downloaden, maar ik raad je aan om er eerst even zelf een paar kanalen in te zetten dan weet je ook hoe je gedownloade lijsten naar eigen wens in kan stellen.

De scanner is wel met locatie te gebruiken maar niet om automatisch bij de eerste keer aanzetten een database van je omgeving geprogrammeerd te krijgen zoals in de USA. Je kan de scanner programmeren en aan elk Systeem een locatie toekennen en de straal (in km) van ontvangst instellen. Je kan de gps-ontvanger aansluiten en als je dan gaat rijden dan zoekt de scanner in alle Systemen wat er in die straal voorkomt. Maar wie rijdt er nu rond met zo'n grote scanner aan boord?

Zeer uitgebreide info over de SDS200E: http://new.marksscanners.com/SDS/100_200.shtml

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2020, 13:53:39 »
Halllo ,

Bedenk bij dit deel van de keurige beschrijving :

Sluit de scanner met de usb kabel aan op je PC, zet de scanner aan en wacht tot je een keuze in het display krijgt.
Kies dan met de toets E(Yes) voor Mass Storage.
Ga in Sentinel naar Scanner - Write to Scanner en klik OK.
Je juist geprogrammeerde instellingen worden nu naar de scanner gekopieerd.
Als dat klaar is haal dan de kabel uit de scanner en hij zal opstarten en je kanalen scannen.

Dat de instelling bij TOOLS , de scanner op sds200 staat voordat je naar de scanner schrijft !
Veel plezier met de sds200!
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2021, 18:42:00 »
Tot sinds kort werkte de Butel-software ARC536 Pro prima op mijn SDS200E. Nu ging hij na het ontvangen van een ontvangst na zeven seconden verder met scannen en bleef daarna 'hangen'. Dit na het updaten van de Butel-software. Zonder die update werkt alles prima. Het ligt dus niet aan de ontvanger. Dit voor degene die misschien tegen ditzelfde probleem stuiten.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline Tijmen

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2021, 15:59:18 »
Hoi,

** Weet niet of dit het juiste topic is, maar daar kom ik wel achter denk ik **

Afgelopen week veel tijd gehad om mij wat verder te verdiepen in de verschillende scanners om een antwoord te vinden.
Alleen is hierbij mijn inzicht wat veranderd, en zo ook mijn vragen.

Ik zit hier in een flatje wat natuurlijk niet heel erg bevorderlijk is voor het ontvangst zonder degelijke buiten antenne.
(Ik woon hier niet alleen wat mijn mogelijkheden een beetje beperkt, maar daar kan ik best mee leven)
Ik heb dan ook diversen antennes aangeschaft en geprobeerd.

Bij mijn onderzoek naar verschillende scanners zag ik al die mogelijkheden zoals DMR, NXDN en Trunking.
Dit is echter allemaal nieuw voor mij. Nadat ik hier over van alles heb gelezen, en de nodige youtube filmpjes heb gekeken werd ik hier wel enthousiast van.
Dit samen met mijn idee om verder te kijken dan een portable scanner vanwege batterij consumptie ben ik nu wel erg gecharmeerd van de SDS200E.

Ik zal echter nog wel even door gaan met mijn onderzoek omdat er wel een behoorlijk prijskaartje aan hangt in combi met GPS module en software.

Nu echter mijn vraag.

Om hiermee te beginnen te experimenteren is dan een SDS200E voldoende?
Waarom SDS200E => Ik wil graag 1 apparaat om alles mee te doen. (En een SDS200E kan ik ook nog eens meenemen in de auto)

Feedback welkom, ook als ik onzin opschrijf.   ;D


Groeten,
Tijmen
UBC125XLT - UBCD3600XLT

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2021, 18:21:20 »
Ik ben ook aan het stoeien met een SDS200E. Copy en paste vanaf mijn BCD536 en gaan.
De SDS200E heeft een extra parameter genaamd FILTER. Op een forum schrijft men er over:
------
It's bandpass. It's the high IF filter at around 250MHz that's 10MHz wide.

At the OFF setting it works as any other filter in Unidens scanners and pass frequencies +/-5MHz around the monitored frequency.
NORMAL are an IF frequency shift of +5MHz in reference to the filters bandpass frequency so that it doesn't pass any frequencies, or only a narrow range, above the monitored frequency, but pass all frequencies 10MHz below.
INVERT are the opposite of that and pass everything 10MHz above the monitored frequency and nothing below it.
WIDE NORMAL only switch the IF filter halfways, so it will pass frequencies within 2MHz above and 8MHz below the monitored frequency.
WIDE INVERT are the possite with passband of 2MHz below and 8MHz above the frequency.

So there is no more narrower or more wider filters, the whole passband are just shifted more or less at either side, a common function in shortwave receivers.

What filter setting that works best to use are dependent of where the strongest interferencies are at the current unique location and are often an excersise of trial and error and are also dependent of what frequencies that are monitored. As the filter settings are defined for a whole site, or department, that might have a wide spread of different frequencies, it could be that one single setting does not work to be used for all frequencies at a site or department.
--------

Ik benoem het omdat ik b.v. op 132.35 MHz niet alleen Dutch Mil ontvang maar ook acar toontjes en de reguliere luchtvaartcommunicatie op andere frequenties door elkaar heen. Op de Uniden BCD536 heeft de AM een bandbreedte van 20 KHz en dat vond ik al irritant, laat staan deze scanner. Ik heb alle filter instellingen geprobeerd en met INVERT (zie hier boven) waren de acar toontjes verdwenen, maar communicatie op 132.325 pakt hij nog wel net mee. Zijn er meer gebruikers die dit ook zo ervaren?

Je kan trouwens een filter zetten op een System en/of een Department.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2021, 23:56:57 »
Op 132.3500 MHz ontvang ik alleen de gewenste communicatie, geen 'bijproducten'.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2021, 09:46:04 »
Op 132.3500 MHz ontvang ik alleen de gewenste communicatie, geen 'bijproducten'.

Ik heb op een ander forum het probleem ook genoemd en er zijn er meer die er last van hebben.

https://forums.radioreference.com/threads/bandwith-am.423298/

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2021, 09:59:46 »
Heb je IFX al eens geprobeerd op die frequentie?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UNIDEN SDS200e
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2021, 10:01:00 »
Heb je IFX al eens geprobeerd op die frequentie?

Jazeker. En die IFX verandert ook al als je een filter instelt, zoals ik heb gedaan.