Auteur Topic: ISS volgen op mobiel?  (gelezen 10525 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Charles-98

  • Gast
ISS volgen op mobiel?
« Gepost op: 7 mei 2020, 21:15:22 »
In de app-store (android versie) zie ik diverse apps waarmee het mogelijk is om het ruimtestation ISS te volgen. Daar zullen ongetwijfeld verschillen tussen zijn, dus is mijn vraag: welke is een aanrader? Het mooiste is natuurlijk real-time de positie van ISS op een kaart zodat je kan zien of ie overkomt :) Er zijn gratis apps en apps waarvoor je een klein bedrag moet betalen. Voor mij geld vooral te weten en zien wanneer ISS overkomt, want dan zou je ook de amateurs kunnen horen op 145.800. Op die frquentie zijn ze te horen, maar alleen op het moment dat ISS boven je is.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2020, 21:54:45 »
Ik gebruik zelf Look4Sat voor o.a. ISS en NOAA en Meteor satellieten.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2020, 06:57:04 »
Ik heb ISS Detector op mijn telefoon staan. Doet alleen ISS, maar wel met alarmen als'ie overkomt en zo.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Charles-98

  • Gast
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2020, 13:26:40 »
Twee reacties met twee verschillende antwoorden.
Hopelijk reageren nog meer mensen. Zoveel keuze in de google play store...
Dat is gelijk het probleem: is er geen keuze dan klaagt men dat er geen keuze is en is er wel genoeg keuze dan klaagt men dat het weer teveel is en men niet weet welke de goede is. ::) En dat is dus idd mijn vraag.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2020, 14:59:44 »
Ik gebruik Heavens Above. Zit een soort radar in waarmee je hemel kunt bekijken. Laat sterren, satellieten en het Iss zien.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2020, 17:17:39 »
Is dat een app oid  en is gratis of niet  :D  lijkt mij  ook wel wat alleen  even de frequentie opzoeken en programeren en luisteren maar  bedankt voor de info

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2020, 18:51:42 »
Heavens Above is gratis, je kunt ook kiezen voor radio satellieten, dan staat de frequentie er ook bij.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Charles-98

  • Gast
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2020, 14:40:08 »
Ik heb ISS Detector op mijn telefoon staan. Doet alleen ISS, maar wel met alarmen als'ie overkomt en zo.

Daar staan heel veel reviews onder en de meesten zijn goed. Er staan ook enkel slechte ervaringen en daarover word gezegt dat het aan de instellingen ligt. Hebbie daar meer info over?

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2020, 15:20:36 »
Ik gebruik ISS Detector ook al een paar jaar, maar eigenlijk vooral om het ISS in het donker te spotten en daarvoor werkt hij uitstekend. Je kan de app instellen om vijf minuten voor-ie overkomt een notificatie te sturen en tijdens een pass 'tekent' hij uit waar aan de hemel het ISS nu is met behulp van het kompas in je telefoon (wel even hoesjes met magneetsluiting wegleggen).
Tijdens SSTV-events kijk ik altijd op deze site om in een oogopslag alle relevante data te zien, ook voor overdag. Ik denk dat de app het ook op zich wel overdag doet als je 'm goed instelt, maar ik vind dit wel makkelijk werken.
Ik heb eigenlijk nog nooit een contact gehoord. Tenzij je elke keer als hij overkomt wil monitoren is je beste kans waarschijnlijk om deze pagina in de gaten te houden en te monitoren als er een ingepland contact is in Europa.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Charles-98

  • Gast
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2020, 19:36:05 »
Dank voor je reactie. Ja, die site is goed en als ik klik op live tracking dat zie ik perfekt waar ISS is. En er staat ook bij hoelang het duurt voordat het hier overkomt. Als dat hetzelfde is als de app op mijn foon...

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2020, 22:39:55 »
Ik zou me niet blindstaren op het kaartje (letterlijk ;)). De tabel geeft precies aan wanneer en waar hij aan de horizon verschijnt, wanneer hij op zijn hoogst is, en wanneer en waar hij weer verdwijnt. Afhankelijk van het soort omgeving waarin je woont en hoe 'hoog' je horizon is, is er een window van een paar minuten waarin je hem goed zal kunnen ontvangen. In mijn geval (net buiten dichtbebouwd Rotterdam centrum) is dat van de optimale 10-12 minuten (van een horizon naar de ander) meestal 5-6 minuten. Het luistert redelijk nauw en een kaartje zegt in dat opzicht niet heel veel.


Als je het ISS echt voorbij wil zien komen, raad ik ISS Detector om de eerdergenoemde redenen wel aan trouwens. Het verbaast me steeds weer hoe goed en helder je hem aan de lucht kan zien. Heb je dan net geluk en is er een crewmember bezig met de amateurradio, dan kan je de signaalsterkte zien afnemen terwijl het lichtpuntje zakt.  :D
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Charles-98

  • Gast
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2020, 15:21:20 »
Citaat van: Mose
Als je het ISS echt voorbij wil zien komen, raad ik ISS Detector om de eerdergenoemde redenen wel aan trouwens. Het verbaast me steeds weer hoe goed en helder je hem aan de lucht kan zien. Heb je dan net geluk en is er een crewmember bezig met de amateurradio, dan kan je de signaalsterkte zien afnemen terwijl het lichtpuntje zakt.  :D

Dank voor de info!
Ik zie dat die app wel veel instellingen heeft en dat je ook extensies erbij kan kopen. Is er ergens een uitleg te vinden over al die instellingen wat die doen?

Charles-98

  • Gast
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2020, 21:49:24 »
Nou, ISS Detector staat op mijn mobiel :)
En heb gelijk het gehele pakket erbij gekocht en alles aangevinkt. Het is niet te geloven hoeveel er boven je hoofd hangt....
Duidelijk is tog dat de app vooral voor de ISS is te laten zien.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2020, 06:21:15 »
Het is niet te geloven hoeveel er boven je hoofd hangt....




Real-time: http://stuffin.space/

Offline MikeG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
  • UBC125XLT - AirSPY R2
Re: ISS volgen op mobiel?
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2020, 15:15:14 »
Nou, ISS Detector staat op mijn mobiel :)
En heb gelijk het gehele pakket erbij gekocht en alles aangevinkt. Het is niet te geloven hoeveel er boven je hoofd hangt....
Duidelijk is tog dat de app vooral voor de ISS is te laten zien.

Hier ook de ISS Detector app geïnstalleerd (betaalde versie), werkt zeer mooi, zodra hij overkomt even uitluisteren op 145.200 en 145.800 FM.