Auteur Topic: ARRISat-1  (gelezen 20419 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bramvnl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
Re: ARRISat-1
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2011, 21:52:26 »
ik heb nu af en toe een signaaltje maar nog geen signaal nog van een plaatje
Ik luister mee, zenden doe ik niet

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:36:11 »
ik heb nu af en toe een signaaltje maar nog geen signaal nog van een plaatje

Hallo Bram,

ARISSat-1 kun je nu onmogelijk ontvangen, hij is nog niet binnen bereik.
Hier onder de overkomststijden in Ned. tijd (UTC +2):

04 Aug 11   om:   01:46 uur     duur: 00:08
04 Aug 11            03:21           duur: 10:08
04 Aug 11            04:57           duur: 10:23
04 Aug 11            06:33           duur: 10:21
04 Aug 11            08:09           duur: 09:33
04 Aug 11            09:46           duur: 04:32
05 Aug 11            00:50           duur: 06:16
 
Voor verdere informatie zie:
http://www.amsat.org/amsat-new/tools/predict/index.php
en deze:
http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/satInfo.php?satID=136&retURL=/satellites/status.php

Mogelijk lukt de ontvangst met een verticale rondstraler, nog beter is een 1/4 golf groundplane antenne vanwege zijn 30 graden openingshoek en blijft de ontvangst slecht dan heb je toch een richtantenne (Yagi) nodig met rotoren om de sat te volgen.
Hoe sterk het signaal zal zijn weten we pas na de 1e overkomsten/ontvangsten.

Succes.
Groeten,
Hans

Offline bramvnl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
Re: ARRISat-1
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:43:59 »
dan is het mss een heel zwak vals signaal
Ik luister mee, zenden doe ik niet

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:45:03 »
High power/Lowpowergebruik.

Bron: ARISSat

"The ARISSat-1/KEDR space craft was deployed from the ISS at 1843Z on August 3 after a hold based upon questions about the 70cm antenna. Congratulations to the ARISSat-1/KEDR team! Now bring on those reception reports.
The satellite will be in High power mode (continuous transmission) when in the sun and go to Low power (40 seconds transmit/2 minutes idle) mode when in eclipse."
Groeten,
Hans

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:51:46 »
dan is het mss een heel zwak vals signaal

Hallo Bram,

Is goed mogelijk. Tussen 145.900 en 145.960 MHz zitten downlinks van amateursatellieten.
Mogelijk dat je daar wat van hebt gehoord.
O.a. VO-52 heeft een downlink tussen ca. 145.900 - 145.920 MHz in USB. Zo ook AO-7  ca. 145.945 - 145.960 MHz USB
Verder zitten er nog wat bakens op van amateursatellieten.
Groeten,
Hans

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: ARRISat-1
« Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2011, 03:37:20 »
Bij de overgang om 03.28 L.T. signaal van de Arissat-1 ontvangen.
Vrouwenstem met temp. data en identificatie, daarna in het Chinees(?)
gevolgd door data.
Zat behoorlijk wat fading in het signaal.
Antenne-VHF discone 32 elements.
Ontvanger-AOR SR-2000A V. 904C
Bye.
Sigint
http://imageshack.us/clip/my-videos/194/12k.mp4/
"Monitoring till 12 GHz"

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2011, 09:10:28 »
Vanmorgen de overkomst van ARISSat-1 beluisterd om 09:46 uur.
Dit was de laatste hoorbare overkomst van vandaag  met een elevatie van maar 3 tot 0 graden.
Signalen op 145.950 MHZ FM waren goed te ontvangen op de richtantenne die met de sat meedraaide.
Wel veel fading door rotatie van sat zelf.
Na "Hello, this is Arissat-1 .... etc. in Engels werd het herhaald in Chinees en Russisch. Daarna getallen, waarschijnlijk frequenties, toen een rus die vertelde over Gagarin en daarna SSTV signalen in Robot 36. SSTV beeld was redelijk te ontvangen, met tekst RS0IS.
Wel veel ruisbalken in het beeld door de rotatie v.d. sat.
Ontvanger: Kenwood TS790   Antenne: 7 elem Yagi   Rotoren voor azimuth en elevatie.
Ontvangst met een Yaesu ontvanger op een discone was slecht en van korte duur, maar dit komt vanwege het zwakke signaal bij deze lage elevatie.
Groeten,
Hans

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 396
  • COMSPEC
Re: ARRISat-1
« Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2011, 21:43:06 »
Ondanks het ontbreken van de UHF yagi antenne,
die bij de deployment beschadigd of verdwenen is
kan er toch via de transponder worden gewerkt
zoals op de video te zien en te horen is. :)
Bye.
Sigint
 
"Monitoring till 12 GHz"

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2011, 23:48:13 »
Ondanks het ontbreken van de UHF yagi antenne,
die bij de deployment beschadigd of verdwenen is
kan er toch via de transponder worden gewerkt
zoals op de video te zien en te horen is. :)
Bye.
Sigint
 

Hallo Sigint,

Bedankt voor de info. Ik had al iets gelezen op internet maar had zo mijn twijfels.
Nu met de door jou getipte youtube filmpje zet mij toch aan het denken.
Dus, morgenvroeg zal ik een poging wagen om over de lin. transponder te komen.
Groeten,
Hans

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:06:33 »
Vanavond tijdens de overkomst van 22:50 uur over de lineare transponder gewerkt. Mijn eigen signaal was goed te beluisteren. 435 MHz LSB up en 145 MHz USB down. Ik heb een poging gedaan om contact te krijgen met IW6OVD maar helaas. De sat werkt steeds intermiterend. Paar seconden actief en dan weer 2 minuten uit. Erg moeilijk om een QSO te maken. Vooral omdat er ongeorganiseerd geroepen wordt door amateurs die duidelijk geen operating-practice hebben op lineare transponders. Dit werkt wel even anders dan AO-51.
Maar goed, de transponder werkt en we wachten een volgende poging af.
Groeten,
Hans

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:42:22 »
Vannacht om 24:20 uur opnieuw gewerkt met ARRISat-1 via de lin. transponder.
1 kort QSO kunnen maken met Dariuz, SP9TTX. Zeer irritant is de intermiterende werking van de sat tijdens afwezigheid van zonlicht. Steeds is de sat in zijn 2 min. stille mode, dus moet men goed opletten wanneer de 2 min. om zijn en de transponder weer actief is voor ? seconden.
Nee, in deze "nightshift" is de sat haast niet te werken. Maar ik verwacht overdags, als de sat in het zonlicht, dus in normale mode is, dat er leuk overheen gewerkt kan worden. Signalen zijn prima en de 70 cm ingang doet het ook goed, met of zonder  :-\ :-\ :-\ 70cm antenne.
Groeten,
Hans

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: ARRISat-1
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2011, 20:02:17 »
Net de arissat-1 met me pocket scanner goede ontvangst was een rus die wat zei ik weet niet wat(mijn rus is niet zo best :) ) de volgende is om
http://www.amsat.org/amsat-new/tools/predict/satloc.php
de volgende is om 18:21:40 UTC
dus heren kijk en luisteren maar

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: ARRISat-1
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2011, 13:01:48 »
Een flink poosje stil geweest in deze topic maar wordt hier nog wat mee gedaan ?
Ik had hier zelf nog maar zelden naar geluisterd maar omdat ik nu steeds bezig ben met het
Andre Kuipers ISS project ontvang ik ook regelmatig signalen van de RS01S.
De ARISSAT-1 of Radioscaf-B is prima te volgen met Orbitron en zend tijdens overkomst
(eigenlijk continu maar alleen tijdens overkomst te ontvangen) onder andere uit op
145.9500 FM. Het begint met een Engeltalige vrouwenstem (Hey, this is ARISSAT-1
amateur satellite RS01S), herhaald in andere talen, verder wat technische informatie,
gevolgd door groeten in verschillende talen. Daarna wordt een SSTV plaatje verstuurd wat
goed te ontvangen is met MMSSTV.
Het SSTV signaal is een stuk zwakker dan wanneer de ISS een plaatje verstuurd maar het beeld
is toch wel redelijk te ontvangen.
Al met al toch wel leuk om af en toe eens naar te luisteren.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 254
Re: ARRISat-1
« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2011, 22:45:35 »
Nou Jan,

Geniet nog maar van Arissat want hij daalt steeds verder naar beneden en de intreding in de dampkring (verbranding) wordt komende 2 maanden verwacht en dan is het voorbij  :'( :'(

Bron: Arissat.org
 "Reminder that if you have been putting off working through the ARISSat-1 repeater, receiving SSTV pictures, or submitting telemetry, the next few weeks will be your last opportunity to be a part of this satellite's history.  Since deployment in August, ARISSat-1 has descended about 60 km, and is currently losing more than 1.5 km per day.  The rapid rate is partially the result of the recent solar activity on the atmosphere, significantly increasing the drag.  The predictions by several individuals and groups are all converging toward a reentry in January or February, 2012.

Heating will become significant before then. Remember, good telemetry in this period provides invaluable information to the engineering team, to be used in future projects.

The orbit period changes about 30 seconds per day, and that will increase steadily. Be certain to update your tracking program Keps from Space-Track or CelesTrak before each pass. They issue revised versions 3-5 times daily. As the descent continues, this will become even more critical to copying the telemetry beacon, especially unattended.

73s,

Alan
WA4SCA
"
Groeten,
Hans

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: ARRISat-1
« Reactie #29 Gepost op: 30 december 2011, 17:15:45 »
Jan, Hans,

Kan één van jullie hier een actuele TLE van ARISat-1 neer plempen, ik kan geen actuele vinden, of ik zoek niet goed  ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k