Auteur Topic: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy  (gelezen 1634 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline livemodes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • live miltitary mode-s
Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Gepost op: 19 maart 2023, 16:59:01 »
Beste mensen,m

Iemand ervaring met een lange usb kabel voor de airspy?

Groet,

Albert

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2023, 19:33:27 »
Lang is een relatief begrip. Een lengte in meters geeft wat meer beeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet wel dat een USB-kabel niet zomaar onbeperkte lengte kan hebben. Vanaf een bepaalde lengte (5 meter ?) moeten ze meestal m.b.v. een batterij versterkt gaan worden. Daarnaast zal je de USB-kabel waarschijnlijk met ferriet bronnen moeten ontstoren om de ontvangst van de signalen niet te verstoren.

Ik heb ergens gelezen dat geadviseerd wordt om de sdrplay/airspy ontvanger zo dicht mogelijk bij de computer te hebben staan. Ik kan het alleen even niet terugvinden.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline livemodes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • live miltitary mode-s
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 14:42:50 »
Dank je.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2023, 21:51:39 »
Ik heb er een 5m USB 3.0 kabel aan hangen. Zodra het signaal eenmaal USB is maakt storing etc niet uit, want het is USB en geen hoogfrequent meer. Vanaf de stick naar de PC zijn het nulletjes en eentjes. Je hebt verbinding met de stick, of niet. Je kunt niet een beetje verbinding hebben zoals bij RF. Het zou eerder kunnen dat de kabel stoort op de ontvanger (Al heb je dan wel echt de allergoedkoopste dropveter die je kan krijgen)

Het kan inderdaad zo zijn dat langere kabels actief moeten zijn om lengte te halen, voor USB 2.0 kabels is die lengte korter dan voor USB 3.0 kabels. Exacte getallen moet ik je schuldig blijven, maar er staat me wat van bij dat zo vanaf de 5 meter het wel meer gemeengoed wordt. Soms voed je de kabel door een extra USB plugje in te steken, of een los adaptertje. Kabels op batterijen ben ik nog nooit tegengekomen. (Wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan)
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2023, 06:09:10 »
Mogge heren, ik heb bij een aantal Britse medegebruikers gecheckt. Een aantal van hen gebruikt een onversterkte 5 meter USB-kabel om het R2 aan de PC te hangen en dat gaat daar prima. Hoop dat je hier wat mee kunt.
Luisterspulletjes :)

Offline livemodes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
    • live miltitary mode-s
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2023, 19:05:58 »
Een ieder bedankt voor jullie reactie en alvast een goed weekend!

Offline PD0ADL

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2023, 19:27:45 »
Als je nog langer wil gaan dan is er een USB over Ethernet RJ45 Extender Adapter te koop.

Offline De Engineer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: Ervaringen met lange usb kabel voor een airspy
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2023, 19:44:47 »
Als je nog langer wil gaan dan is er een USB over Ethernet RJ45 Extender Adapter te koop.

Daar heb ik ook heeeeele goede ervaringen mee. Not!
Doe maar niet! USB is gewoon niet voor lange afstand geschikt.
Een paar meter langere antennekabel geeft veel minder problemen. Hou je usb kabel gewoon korter dan 5 meter.