Auteur Topic: HTM Tetra netwerk  (gelezen 24161 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2022, 11:18:32 »
In het rood zie ik het woord Received met een waarde van 100%
Bjj Net Info is alles leeg.

Wel zie ik;
MCC:204
MNC:707
LA:103
Color:40

Vervolgens daaronder ene vakje met;
Voice.
Daaronder een vinkje bij Auto.
Dan zie ik Timeslot 1/2/3/4 waarbij Timeslot 1 blauw gekleurd is.

Bij Net Info komt nu net wat aan regels in beeld.
Maar horen doe ik nog niks.

Ik kan ook nog op Config klikken en dan zie ik een vernster met 3 tabbladen waaronder TTT.
Daar staat geen vinkje bij TTT mode enable.

dat moet wel aangevinkt zijn en je volume bovenin hoger zetten

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2022, 11:27:32 »
Nog iets met de Bandwith?

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #47 Gepost op: 26 juni 2022, 11:49:10 »
Nog iets met de Bandwith?

ff mee spelen johan je kan de schuif breder maken en smaller dat is aan jou

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #48 Gepost op: 26 juni 2022, 11:50:06 »
In het rood zie ik het woord Received met een waarde van 100%
Bjj Net Info is alles leeg.

Wel zie ik;
MCC:204
MNC:707
LA:103
Color:40

Vervolgens daaronder ene vakje met;
Voice.
Daaronder een vinkje bij Auto.
Dan zie ik Timeslot 1/2/3/4 waarbij Timeslot 1 blauw gekleurd is.

Bij Net Info komt nu net wat aan regels in beeld.
Maar horen doe ik nog niks.

Ik kan ook nog op Config klikken en dan zie ik een vernster met 3 tabbladen waaronder TTT.
Daar staat geen vinkje bij TTT mode enable.

Zo te lezen staat alles prima ingesteld. Om te testen of de audio werkt zou je even kunnen afstemmen op een sterke C2000-site (er zouden meer dan genoeg pieken moeten staan tussen de 390-396 MHz). Mits bij Config 'Ignore encrypted data' en 'Listen only clear speech' niet zijn aangevinkt zou je dan vrij snel een hoop (duidelijk versluierd) geluid moeten horen. Je gaat er geen wijs uit worden wat er gezegd wordt, maar je weet dan tenminste dat het probleem niet bij de audio ligt. Dit werkt overigens alleen als TTT mode uitgeschakeld staat en er een vinkje bij 'Auto' staat.

Verder even in de gaten houden wat er bij Net Info allemaal verschijnt. Sommige dingen zijn niet zo relevant voor ons, maar als er een oproep gestart wordt zie je ineens een vrij lange regel met daarin dingen als 'D_Setup', 'Transmission Granted_to_another_user', dingen over Clear Speech, etc. Ook kan er bij een call informatie bovenaan in het 'Calls'-tabblad verschijnen, zoals op de screenshot van robje76. Als er zoiets langskomt maar je hoort nog steeds niks, kun je even kijken of er links of rechts van de carrier waar je nu naar luistert nog een piek staat met dezelfde MNC (707) maar alle vier de slots vrij (er staat dus nergens 'MCCH') en hetzelfde getal onder 'Main'. Dat is de secundaire carrier van de site waar je naar luistert en misschien zit de daadwerkelijke voice daarop. TTT schakelt automatisch als dat gebeurt, de plugin los (zonder TTT en zonder vinkje bij TTT mode enable) doet dat niet.

Daar staat geen vinkje bij TTT mode enable.

dat moet wel aangevinkt zijn en je volume bovenin hoger zetten

Maar natuurlijk alleen als Johan TTT gebruikt, anders niet. De plugin kan los werken of samen met het TTT-programma. Als je hier een vinkje zet dus ook even het aparte programma tetra_trunk_tracker openen, wat als het goed is in hetzelfde mapje staat als SDRSharp. Dan bepaalt dat programma wat de plugin doet. Ook het volume, wat in het programma onder P > VC Volume staat (waarde tussen de 0 en 60). Wanneer er geen oproep actief is staat de audio in SDRSharp op mute.

Nog iets met de Bandwith?

Houd die maar op 25 kHz. Dan past het signaal er precies in.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #49 Gepost op: 26 juni 2022, 11:56:58 »
Het aparte programma tetra_trunk_tracker heb ik niet dus hoef ik daar ook geen vinkje te plaatsen neem ik aan.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #50 Gepost op: 26 juni 2022, 12:10:45 »





Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #51 Gepost op: 26 juni 2022, 12:48:20 »
Zo te zien zijn er wel voice calls, maar vinden ze plaats op een andere carrier. Hij staat nu op carrier 1019, waar op slot 1 het controlekanaal staat dat de mobiele stations aanstuurt. In dit geval wordt daarop (in data) geroepen: porto's en mobi's op carrier 1019 en op GSSI (TG/kanaal) 7090025, schakel naar timeslot 4 van carrier 1055 voor een oproep. Het programma TTT zou dit zien en direct meeschakelen naar carrier 1055 om daar het gesprek te volgen, maar als je de plugin los gebruikt moet je dit soort dingen dus heel goed in de gaten houden en handmatig schakelen naar carrier 1055 als de carrier met daarop het controlekanaal dit zegt (die niet al te ver boven 1019 die je nu monitort zou moeten staan--gewoon even de frequentie naar rechts schuiven en het getal onder 'Current' in de gaten houden). Na het gesprek moet je dan ook weer handmatig terugschakelen naar carrier 1019.
Voor de duidelijkheid: het controlekanaal is niet een hele eigen frequentie zoals bij SmartNet of MPT1327 zo was. Het neemt alleen de ruimte in van 1 timeslot op een carrier. Elke timeslot is immers een datastroom, en daar kan naast voice ook controle-informatie overheen gaan.

Als je overigens de Net Info-venstertje wat breder maakt, kun je de SDS-tekstberichten die soms gestuurd worden meelezen. Op de foto zie ik er al twee.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #52 Gepost op: 26 juni 2022, 12:50:41 »
Ik reageer even omdat ik alles voor Johan heb geinstalleerd:

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit optimaal met SDRSharp mee kan luisteren?
Het is door iemand voor mij ingesteld en ik zie ook de MCC en MNC maar heb tot op heden nog geen spraak gehoord.

De busmaatschappij in mijn regio zit op Entropia. Vooral héél vroeg in de ochtend en rond middernacht is er radioverkeer te horen. Of als er controles op zwartrijders zijn. Of bij calamiteiten.

Verschijnen er wel verkeersgegevens en calls in het 'Net Info'-dialoogje? Zo ja, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de audio. Wat ik soms heb is dat ik vergeet dat ik de geluidsoutput van SDRSharp nog op mijn interne audiokabel heb staan, omdat ik net met DSDPlus of PDW bezig ben geweest. Dan hoor je natuurlijk niks, tot je hem terugschakelt naar je speakers of koptelefoon  ;D

Ik weet verder niet precies wat de set-up is, maar als je het nog niet gebruikt is het voor veel netwerken handig TETRA Trunk Tracker te gebruiken. Sommige sites (waaronder tenminste sommige van de HTM) hebben meerdere carriers (frequenties) en soms begint een nieuwe oproep op de secundaire carrier, terwijl het controle-'kanaal'  dat de software volgt op de primaire carrier staat (te herkennen aan het label 'MCCH' (Main Control CHannel) bij een van de slots in de TETRA Demodulator-plugin in SDRSharp). Dit heb ik bij de site van de RET in Rotterdam centrum volgens mij nog nooit gezien, maar bij Entropia en de paar sites van de HTM die ik kan ontvangen gebeurt het regelmatig. TTT werkt samen met de plugin en wisselt in zo'n geval direct naar de juiste frequentie; de plugin zelf kan dat geloof ik niet. Het klinkt misschien een beetje technisch als je nieuw bent in de TETRA-wereld, maar eigenlijk is TTT sowieso altijd fijner, alleen al omdat je dan de verschillende ISSI's (stations) en GSSI's (groepen/TG's/kanalen) kan labelen. Grote kans dat je het al hebt als je ook de TETRA Demodulator-plugin hebt; kijk even of tetra_trunk_tracker(.exe) tussen de bestanden van je SDRSharp-mapje kan vinden. Als je het al gebruikt heb ik natuurlijk niks gezegd.

Johan hoeft niet te schakelen tussen audio outputs om andere decoders (zoals DSD+) aan te sturen, omdat hij gebruik maakt van de MPX Output plugin. Ook draait de plugin stand-alone en heeft hij TTT (nog) niet geinstalleerd. Is nogal complex m.b.t. het meeschakelen en het moet sowieso in het zichtbare bereik van de SDR zitten. Hij kan niet meeschakelen als het buiten dit bereik ligt en TTT is dan ook geoptimaliseerd om met twee SDR's te werken, nog complexer dus.

Ik heb in het begin ook wat zitten aanrommelen met tetra maar inmiddels werkt hij lekker.

Zo staat ie bij mij ingesteld:

Mijn fout was dat ik de gain niet open had staan. Die heb ik nu op 33.8 staan


Zorg dat je bij radio de bandwidth op 25.000 heb staan. Die stond bij mij verkeerd. Kwam er niks binnen.


Ook ff checken of je audio goed staat inderdaad. Bij mij staat ie op windows direct soud (maar kan bij iedereen anders zijn)


Staat er ook 100% bij received?


Voor de warmte van de RTL-SDR heb ik een cooler gemaakt. Nu blijft ie lekker koud ;)


ff checken of er data bij netinfo staat



Het enige wat bij mij nog niet lekker werkt is de frequency scanner. Hij scant niet of scant door als er verkeer is. Dat is nog wel een uitdaging.

Offset Tuning alleen gebruiken als je een SDR hebt met E4000 tuner. Als je een aangepaste SDR driver gebruikt zoals Johan dan schakel je hiermee spanning op de antenne-ingang. Heb je een DC shorted antenne (zoals de X50 die Johan op het dak hebt staan) dan sloop je de SDR.

Bandwidth moet op 26000 staan en Order op 1000. Order is de zogenaamde "filter slope". Bij 250 is de bandwidth breder dan de opgegeven waarde. Vooral bij signalen die dicht bij elkaar zitten geeft een lage Order waarde problemen. Bij analoog zou je dan gespetter horen van een naburige frequentie, bij Tetra krijg je problemen met de lock op het signaal. 1000 is de hoogste waarde, waarmee je een zeer strak filter hebt.

Zoals gemeld in reactie op Mose is geluidsinstelling niet van toepassing voor Johan. Gain instelling is voor iedereen ook anders natuurlijk.

SDR's worden warm. Dit geeft enkel problemen om een frequentielock te krijgen rond de 1700 MHz. Het frequentiebereik zakt dan naar bijvoorbeeld 1650 MHz. Ook niet van toepassing voor Johan.

Frequency scanner in combinatie met Tetra zal nooit goed werken. Het ombouwen van het signaal (om een lock te krijgen) vergt nou eenmaal wat tijd.

20 is ruim voldoende, 15 eigenlijk ook al.

Ik speel weinig met SDR, maar als ik het een keer doe heb ik 'm meestal op,18 á 19 staan.

AOR is met een van de vorige firmware update voor de DV1 van 15 naar 20 gegaan voor Tetra.

De maker van de plugin adviseert 26 kHz filterbreedte. Als je hem lager hebt staan dan staat de filter slope in de "Order" instelling niet op 1000 zoals uitgelegd in mijn reactie op robje76.

De werkelijke bandbreedte is volgens mij 25 kHz volgens de ETSI standaard. Dit hoef je niet uit te testen, want een SDR is immers geen porto waarin veel betere filters zitten.

In het rood zie ik het woord Received met een waarde van 100%
Bjj Net Info is alles leeg.

Wel zie ik;
MCC:204
MNC:707
LA:103
Color:40

Vervolgens daaronder ene vakje met;
Voice.
Daaronder een vinkje bij Auto.
Dan zie ik Timeslot 1/2/3/4 waarbij Timeslot 1 blauw gekleurd is.

Bij Net Info komt nu net wat aan regels in beeld.
Maar horen doe ik nog niks.

Ik kan ook nog op Config klikken en dan zie ik een vernster met 3 tabbladen waaronder TTT.
Daar staat geen vinkje bij TTT mode enable.

Dat staat allemaal goed. De MCC, MNC, LA en Color info die hij laat zien betekent niet dat er spraak is, maar dat je als het ware een soort van ingelogd bent op het signaal.

Als je een gesprek ziet opbouwen in Net Info en niks hoort dan kan dat 2 dingen betekenen: of het is encrypted (niet van toepassing bij HTM) of ze zitten op een "neighbor channel". In de praktijk betekent dat je dan even handmatig naar het tweede even sterke signaal moet gaan.

TTT (Tetra Trunk Tracker) staat uit omdat je TTT niet hebt geinstalleerd. Zoals in reactie op Mose is die software geoptimaliseerd om met 2 sticks te gebruiken (een op controller kanaal en de andere schakelt mee met het netwerk).

dat moet wel aangevinkt zijn en je volume bovenin hoger zetten

Johan heeft geen TTT.

ff mee spelen johan je kan de schuif breder maken en smaller dat is aan jou

Staat nu geoptimaliseerd op 26 kHz met filter order op 1000. Ik gebruik dit na jaren verschillende waardes te hebben getest en dit is ook de aanbevolen waarde door de maker van de plugin zelf.

Houd die maar op 25 kHz. Dan past het signaal er precies in.

Zet toch maar op 26 kHz..

Om er toch even dieper op in te gaan voordat ik in herhaling treed: Als het filter precies past en de filter order staat op een andere waarde dan 1000, dan kijkt het filter breder dan wat je ziet. Exacte gegevens heb ik niet, maar stel je zet de filter order op 100 en de filter width (bandbreedte) op 25000 (25 kHz), dan is de bandbreedte in werkelijkheid veel groter (bijvoorbeeld 50 kHz).

Bij een waarde van 1000 ziet het filter er zo uit: | |
Bij een lage waarde ziet het filter er zo uit: / \
Bij een hele lage waarde ziet het filter er daadwerkelijk zo uit: /    \






Het gesprek vindt plaats op carrier 1055 terwijl je afgestemd ben op carrier 1019.

Er moet vast ergens een lijstje zijn met bijbehorende frequentie. Het werkt als volgt: als stapgrootte van 6.25 kHz wordt gebruikt, dan vindt het gesprek 36 * 6.25 = 225 kHz hoger plaats.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #53 Gepost op: 26 juni 2022, 13:23:19 »
Houd die maar op 25 kHz. Dan past het signaal er precies in.

Zet toch maar op 26 kHz..

Om er toch even dieper op in te gaan voordat ik in herhaling treed: Als het filter precies past en de filter order staat op een andere waarde dan 1000, dan kijkt het filter breder dan wat je ziet. Exacte gegevens heb ik niet, maar stel je zet de filter order op 100 en de filter width (bandbreedte) op 25000 (25 kHz), dan is de bandbreedte in werkelijkheid veel groter (bijvoorbeeld 50 kHz).

Bij een waarde van 1000 ziet het filter er zo uit: | |
Bij een lage waarde ziet het filter er zo uit: / \
Bij een hele lage waarde ziet het filter er daadwerkelijk zo uit: /    \

Interessant, dank voor de informatie. Volgens de documentatie stelt TTT SDRSharp standaard automatisch op 25 kHz af, dus ik heb altijd aangenomen dat dit optimaal was.

Ook het volume, wat in het programma onder P > VC Volume staat (waarde tussen de 0 en 60). Wanneer er geen oproep actief is staat de audio in SDRSharp op mute.

Correctie: 25 en 60.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #54 Gepost op: 26 juni 2022, 14:23:33 »
HTM wil nog niet zo lukken maar dat komt allemaal nog wel.
Morgen als het wat drukker in de ether is maar even de beveiliging van het Shell hoofdkantoor hier vlakbij beluisteren.
Die zitten ook op Tetra met 1 zender.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #55 Gepost op: 26 juni 2022, 14:34:28 »
HTM wil nog niet zo lukken maar dat komt allemaal nog wel.
Morgen als het wat drukker in de ether is maar even de beveiliging van het Shell hoofdkantoor hier vlakbij beluisteren.
Die zitten ook op Tetra met 1 zender.

Leuk speelgoed, toch Johan.. ;D
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2022, 14:52:08 »
Interessant, dank voor de informatie. Volgens de documentatie stelt TTT SDRSharp standaard automatisch op 25 kHz af, dus ik heb altijd aangenomen dat dit optimaal was.

Klopt dat dit gebeurd, maar of het optimaal is? Je kan het aanpassen gelukkig. De maker van TTT en de aangepaste plugin gaat slecht enkel van zijn eigen situatie (in Australië) met eigen instellingen (filter order) uit. Het is een persoonlijk project welke hij beschikbaar maakt voor iedereen. Sommige dingen heeft niemand om gevraagd en zijn slechts toegevoegd of aangepast aan zijn persoonlijk voorkeuren. Voorbeeld: dat het volume omlaag gaat bij het afsluiten van de plugin. Of dat het lastiger is geworden om een lock te krijgen op zwakke signalen.

De originele plugin kwam uit Rusland. Ontstaan rondom het WK voetbal in 2018 aldaar. Daarna is er niet veel meer met het project gedaan en heeft hij het (de broncode) overgenomen.

In vergelijking met Australië zitten de signalen hier veel dicht op elkaar, dus een strak filter met de juiste breedte is essentieel.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #57 Gepost op: 29 juni 2022, 14:48:22 »
Ondertussen is het mij gelukt om naar de HTM te luisteren.
Is het zo dat je op 1 frequentie van een bepaalde zender alles hoort?
Dus de bus, tram, controleurs.
Heb nu via de zender Scheveningen alleen een test van Koning en Hartman met de CVL gehoord en een chauffeur die per ongeluk een oproep deed.
Voor de rest is het vrij rustig.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #58 Gepost op: 29 juni 2022, 15:13:02 »
Probeer de 425.15625 en/of de 426.35625 eens, die zouden wat drukken moeten zijn.

En ja.....in principe hoor je alles door elkaar.....maar alles zit natuurlijk wel gegroepeerd in diverse GSSI's.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: HTM Tetra netwerk
« Reactie #59 Gepost op: 29 juni 2022, 16:02:49 »
De porto of mobi van de bus/tram/controleur zoekt automatisch het sterkste controller kanaal (kan ook via GPS) en vraagt via die zender verbinding aan. De zender wijst vervolgens een timeslot toe, wat op dezelfde of een andere frequentie kan zijn. Het kan zijn dat je de tegenpartij niet hoort omdat deze een andere frequentie zit.