Auteur Topic: PDW met SDR via Virtual Audio Cable  (gelezen 11388 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

spy-master

  • Gast
PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Gepost op: 28 mei 2011, 07:54:43 »
Ik maak al jaren gebruik van PDW via een scanner/ontvanger.
Maar tegenwoordig verdwijnen hier steeds meer scanner`s naar de achtergrond en worden vervangen door SDR ontvangers.
Erg leuke materie, alleen loop ik wel tegen nieuwe software probleempjes aan.

Nu probeer ik al een tijdje om via een sdr ontvanger PDW te laten meeschrijven.
Hetgeen wat niet wil lukken.
Ik maak gebruik van Virtual Audio Cable om de link tussen mijn sdr en mijn decodeer software te maken.
Met alle andere programma`s lukt dat wel ( multipsk-pchdfl-planeplotter-code300-skysweeper), maar met PDW krijg ik het niet voor elkaar.
Ik kan wel de virtual cabel1 selecteren en de sample rate en de custom instelling , maar wat ik ook probeer ik lees niets mee.
Het metertje zie ik wel flauw uitslaan af en toe , maar niet op een data signaal.

Heeft iemand anders wel PDW draaien via sdr of via Virtual Audio Cable ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2011, 08:25:12 »
Met alle andere programma`s lukt dat wel ( multipsk-pchdfl-planeplotter-code300-skysweeper), maar met PDW krijg ik het niet voor elkaar.

Die programma's verwachten allemaal een audiosignaal. FSK wordt vertaald in verschillende toonhoogtes voor enen en nullen (b.v. '1' is 1800 Hz, '0' is 1200 Hz). PDW verwacht geen tonen, maar een blokgolfachtig signaal zoals dat uit een discriminatoruitgang komt.

Wat voor SDR gebruik je?

spy-master

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2011, 08:54:03 »
De PMSDR wil ik hier voor gebruiken , afgezien ik voor HF Acars al een vaste Soft66lite heb draaien.
Ik gebruik soms dus ook PDW voor acars , maar ik wou eens weer meeschrijven met p2000 .

spy-master

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2011, 09:15:40 »
Beetje vreemd dat ik geen edit knop kan vinden ?

Ik moet er wel even bijvertellen dat ik natuurlijk ook wrplus (of sdr-radio) gebruik en  als uitgang de virtual cable selecteer.
Anders word het natuurlijk niet gedemoduleerd het audio .

Leen Ansems

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2011, 10:34:19 »
Je moet ook geen bewerkt audio aan PDW toevoeren, maar geheel onbewerkt zoals het door een discrimatoruitgang zou zijn geproduceerd. Je biedt ook geen tonen aan, maar een puur digitaal signaal.

spy-master

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2011, 10:52:00 »
Leg dit eens nader uit.

Acars word toch ook via de koptelefoon plug aangesloten met PDW ?
Ik weet in een donker grijs verleden dat ik ook pdw gebruikte via een koptelefoon uitgang om p2000 mee te schrijven.
Oke dit werkte niet feilloos , maar ik las wel behoorlijk wat berichten mee.

Met code300 schrijf ik wel flex mee.
Dus in principe zou pdw dit ook moeten kunnen.

Maar gebruiken jullie zelf ook een sdr Ontvanger ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2011, 13:05:33 »
Leg dit eens nader uit.

Acars word toch ook via de koptelefoon plug aangesloten met PDW ?

ACARS gebruikt een toon van 1800 Hz, die met een shift van 1200 Hz en 2400 bit/s in fase wordt gemoduleerd (MSK - minimum shift keying). Het signaal dat ontstaat valt keurig in de audiodoorlaatband van een AM-ontvanger (300-3000 Hz).

Leen Ansems

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2011, 13:45:12 »
Leg dit eens nader uit.
Ik weet in een donker grijs verleden dat ik ook pdw gebruikte via een koptelefoon uitgang om p2000 mee te schrijven.
Oke dit werkte niet feilloos , maar ik las wel behoorlijk wat berichten mee.

Eigenlijk geef je zelf al het antwoord: het kan op die manier niet. Flex en ERMES zijn 2-level en 4-level digitale signalen. Dat het klinkt als toontjes uit je speaker is een ander verhaal. Met audiobewerking breng je de vorm van het signaal finaal om zeep en daarom zal het niet of zeer slecht werken. Het enige wat ik voor kan stellen om te proberen je ontvanger in te stellen voor ontvangst van digitale data met 9600 Baud uitgezonden. Dat signaal kan je weer op je audiokaart van je pc aansluiten. Als je een scoop bezit, moet er een blokgolf te zien zijn op de uitgang van je ontvanger.

spy-master

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2011, 14:30:31 »
Oke, bedankt Rene en Leen.

Ik zie met PDW heel soms een bericht op Acars ,terwijl ik met planeplotter bijna elke packet mee lees.
Dat zou aan de kwaliteit van PDW kunnen liggen.
Niet raar bedoeld , maar daar is PDW nooit op nooit door ontwikkeld.

Dat houd ook in dus dat ik nooit een SDR op Flex/Ermes kan laten meeschrijven dus .
Ik wou daar een funcube dongle later voor gebruiken , maar dat kan ik dus uit mijn hoofd zetten .

Goed ik weet genoeg , prettig weekend. ;)

Leen Ansems

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2011, 18:53:41 »
Dat het niet met SDR kan, zou ik niet keihard willen beweren. Het is een dusdanig nieuwe techniek dat nog maar weinig mensen het naadje van de kous weten.
In principe is het een brok hardware die met software allerlei dingen voor je gaat doen. Dat het je nu even niet mee zit om PDW te koppelen wil absoluut niet zeggen dat het een slecht programma is. Als je bewering waar zou zijn ,dan had dit forum bol gestaan. Overigens is het een programma van Peter Hunt en hier met een rode jas op het forum te vinden ;)

spy-master

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2011, 20:10:29 »
Dat het je nu even niet mee zit om PDW te koppelen wil absoluut niet zeggen dat het een slecht programma is. Als je bewering waar zou zijn ,dan had dit forum bol gestaan. Overigens is het een programma van Peter Hunt en hier met een rode jas op het forum te vinden ;)

How, Ik zeg absolute niet dat PDW een slecht programma is.
Ik zeg , op het gebied van acars is Peter nooit doorgegaan door het gebrek aan kennis van het acars protocol.

Leen Ansems

  • Gast
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2011, 21:14:12 »
How, Ik zeg absolute niet dat PDW een slecht programma is.
Ik zeg , op het gebied van acars is Peter nooit doorgegaan door het gebrek aan kennis van het acars protocol.

Excuses, ik had het verkeerd begrepen. Je kan het aan Peter zelf vragen of hij daar nog iets aan kan doen. Ik heb ACARS zelf ooit een keer gebruikt, maar verder niet meer naar omgekeken.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2011, 07:26:16 »
De discussie zo volgende is het naar mijn idee een opeenstapeling van oorzaken waardoor SDR op een PC met virtuele audio kabel niet werkt. P2000 via PDW verwacht een juist signaal zoals Leen en Rene al omschrijven. Indien je dat al met SDR zou kunnen genereren, zou je dat signaal volgens mij aan PDW moeten toedienen (een aparte software interface dus). Meer dan de kwaliteit van een gewoon audio signaal via de geluidskaartinterface van PDW kun je dan niet verwachten.
In dit geval gooit virtual audio cable het helemaal door de war. Die intrduceert altijd een zekere tijdsvertraging, welke ook nog eens niet linear is. Voor bv. BPSK31, RTTY of CW geen probleem (uit ervaring) maar PDW kan er dan niets meer mee.

Rene van Zon

Offline Dick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 18
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2012, 10:43:52 »
Vandaag PDW v3.1 met een FUNcube en Virtual Audio Cable aan de praat gekregen.
Alleen ERMES doet het niet, Flex an POCSAG wel.

gegroet,
Dick

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW met SDR via Virtual Audio Cable
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2012, 10:47:48 »
Vandaag PDW v3.1 met een FUNcube en Virtual Audio Cable aan de praat gekregen.
Alleen ERMES doet het niet, Flex an POCSAG wel.

ERMES kun je met PDW alleen decoderen als je een 4-levelinterface gebruikt.