P2000 / C2000 > P2000
Alarmeringen brandweer steeds vaker alleen via 4G
Remon:
Eerder door mij in de chatbox geplaatst, maar nu ook hier met een aantal aanvullingen en vragen:
Het valt mij en anderen op dat de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) steeds vaker enkel of gedeeltelijk via 4G alarmeert. Niet alles gaat meer via P2000.
Zo lijkt de TS van Vianen (09-5731) helemaal niet meer via P2000 te worden gealarmeerd na een periode van gedeeltelijk via zowel 4G als P2000. Even dacht ik dat het op capcode gebaseerd was, want enkel meldingen voor de hoogwerker (09-5751) gingen nog via P2000. Maar momenteel staat er een reservevoertuig op de post (09-8035) en na bijna een maand werd de capcode voor het postalarm weer gebruikt en gaan de meldingen weer over P2000.
De TS van brandweer Hagestein lijkt nu in de periode te zitten van gedeeltelijk 4G/P2000. Getuige het feit dat niet alle uitrukken via P2000 zichtbaar zijn.
Vanmorgen was er een melding bij mij in de wijk, waarbij ook de HW van Vianen is ingezet: nu ook niet via P2000 gealarmeerd.
De 09-8035 die ook was gealarmeerd (samen met de TS van Nieuwegein-Noord) reed weer met prio 1 weg naar een andere melding: niks te zien op P2000.
Wat voor beleid voert de VRU? Ik vraag mij af of wat voor gevolgen dit heeft voor de pers en hoe zit het met de betrouwbaarheid? Biedt 4G wel voldoende binnenshuisdekking en dan met name in kelders, ondergrondse parkeergarages, woningen met HR glas en dakisolatie (kooi van Faraday). Het P2000 signaal dringt zelfs door in oude bunkers. Heeft ook te maken met de lagere frequentie denk ik? 169 MHz versus 800 tot 2600 MHz.
Ook zijn de ramen van de post Vianen sinds kort dichtgeplakt met folie zodat je het scherm (met daarop alarmeringen) niet meer kan zien. Zijn ze een beetje doorgeslagen bij de VRU?
Hoe het zit bij andere posten weet ik niet.
Discriminator:
--- Citaat van: Remon op 17 juni 2025, 13:41:17 ---Het P2000 signaal dringt zelfs door in oude bunkers. Heeft ook te maken met de lagere frequentie denk ik? 169 MHz versus 800 tot 2600 MHz.
--- Einde van citaat ---
Dat, en het zendvermogen van de P2000-zenders.
Dani2001:
Maar wat het ook is, als je - zoals in 2019 - een landelijke storing hebt van telefonie / 4G dan werkt ook dat hele systeem van 4G alarmeren niet meer.
Of ze moeten een speciaal separaat 4G/5G netwerk hebben ervoor maar dat lijkt mij sterk op dit moment.
Nou is de kans natuurlijk wel heel klein dat zo'n storing zoals in 2019 voorkomt maar ik kijk er niet gek van op als het wel nog een keer gebeurt.
En opzich, ik heb niks tegen 4G/5G alarmering, want het levert ook aanzienlijke tijdswinst op in sommige gevallen en het kan ook op bijv de telefoon ontvangen worden, maar om nou op dit moment enkel dit netwerk (4G/5G) te gaan gebruiken voor alarmering,
ik zou het echt dom vinden van de VRU.
jeroen31:
De Vru gaat gecodeerd alarmeren via de nieuwe pagers. Dus er komen ook weer huisnummers in en alles gaat via het 4G netwerk. Dus de meldingen voor Utrecht gaan langzaam maar zeker verdwijnen.
paolo:
--- Citaat van: Dani2001 op 17 juni 2025, 18:49:38 ---Maar wat het ook is, als je - zoals in 2019 - een landelijke storing hebt van telefonie / 4G dan werkt ook dat hele systeem van 4G alarmeren niet meer.
Of ze moeten een speciaal separaat 4G/5G netwerk hebben ervoor maar dat lijkt mij sterk op dit moment.
Nou is de kans natuurlijk wel heel klein dat zo'n storing zoals in 2019 voorkomt maar ik kijk er niet gek van op als het wel nog een keer gebeurt.
En opzich, ik heb niks tegen 4G/5G alarmering, want het levert ook aanzienlijke tijdswinst op in sommige gevallen en het kan ook op bijv de telefoon ontvangen worden, maar om nou op dit moment enkel dit netwerk (4G/5G) te gaan gebruiken voor alarmering,
ik zou het echt dom vinden van de VRU.
--- Einde van citaat ---
p2000 alarmeren kan ook via de mobiel. Zoals bij Precom kan je ook netjes op de telefoon op opkomen of afwijzen drukken en is eigenlijk net zo snel als de pager. De Precom berichten zelf zijn op de telefoon weer sneller als op de pager.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie