Frequenties > HF
Deadliest catch
counterstrike:
Gisteravond zat ik weer vol ontzag te kijken naar de Deadliest catch op Discovery Channel. Voor de mensen die niet weten waar dit programma over gaat: Hierin worden een aantal vissersboten gevolgd op de Bering Sea die in een bepaalde periode op de King Crab vissen. Het betreft hier één van de gevaarlijkste vormen van visserij door de vaak erbarmolijke omstandigheden.
In de afleveringen is vaak te zien en te horen dat men onderling contact heeft, vaak klinkt het signaal als een kortegolf USB signaal , wat naast satelliet verbindingen, heel logisch zou zijn gezien de onderlinge afstanden.
De vraag is natuurlijk of iemand wel eens een frequentie/frequenties zijn tegengekomen die door deze mannen wordt gebruikt. Ik heb zelf al gezocht maar buiten algemene lijsten hier nog niks over kunnen vinden (concrete frequenties).
Alle info is welkom.
Meer info o.a. scheepsnamen: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadliest_Catch
Groeten,
Peter
bubo bubo:
Als men geen onderling contact heeft op VHF radio, zal men gebruik maken van de midden- of kortegolf maritieme banden.
Een actuele lijst van middengolf frequenties ( 300 kHz tot 3 MHz) voor scheepvaart stations vind je op volgende link als PDF bestand:
http://www.coastalradio.org.uk/freqlists/coastmf.pdf
Zoek in deze lijst naar de onderlinge simplex frequenties.
Voor actuele Amerikaanse scheepvaart frequenties de volgende link:
http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/hig ... efault.htm
Zoek op deze pagina naar de simplex frequenties.
In het algemeen zal men tijdens dit soort visacties op de 2 MHz werken in simplex USB mode. Hoewel de bovengenoemde lijsten enige houvast geven wat frequenties betreft, is het voor dit soort stations erg eenvoudig om zelf een frequentie te kiezen die niet in deze lijsten staan. Hoewel niet onmogelijk, zal het erg onwaarschijnlijk zijn dat je dit soort 2 MHz onderling verkeer hier in Nederland zult ontvangen.
Bubo bubo
jomaco:
--- Citaat van: "bubo bubo" ---In het algemeen zal men tijdens dit soort visacties op de 2 MHz werken in simplex USB mode. Hoewel de bovengenoemde lijsten enige houvast geven wat frequenties betreft, is het voor dit soort stations erg eenvoudig om zelf een frequentie te kiezen die niet in deze lijsten staan. Hoewel niet onmogelijk, zal het erg onwaarschijnlijk zijn dat je dit soort 2 MHz onderling verkeer hier in Nederland zult ontvangen.
--- Einde van citaat ---
Denk dat de Beringzee inderdaad toch wel erg lastig is te ontvangen op 2-3 Mhz, pad moet in donker/schermerzone zijn. Op de Beringzee zal voornamelijk in de zomerperiode(donkerperiode kort/veel static) worden gevist, dat maakt het allemaal nog veel lastiger.
Amerikaanse/Canadese oostkust kun je wel makkelijk ontvangen, zeker 's-winters in de vroege morgen, heb in het verleden al heel wat kuststations/schepen gelogd, tot Midden Amerika aan toe, b.v. Paramaribo op 2182 kHz.
counterstrike:
Allereerst Bubo Bubo bedankt voor de lijsten, ik was eigenlijk op zoek naar concrete frequenties waar ze op waren gehoord, maar alle info is welkom.
Het Red King Crab seizoen begint elk jaar op een vaste datum, namelijk 15 oktober. Daarnaast vist men ook op Opilio Crab, dat seizoen start officieel ook op 15 oktober, maar vanwege ecologische redenen start men hiermee in januari.
Het zal inderdaad niet meevallen om deze signalen hier te ontvangen, maar dat zie ik als een uitdaging.
Groeten,
Peter
exLid057:
Ik zal rond de tijd ook eens proberen te luisteren of ik wat aan deze kant wat kan ontvangen, ik had wel eens in een blik een freq gezien in de hut van zo schip, maar het ging me te snel..
Verder een mooi progamma om naar te kijken, tot nu toe alles gevolgt
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie