Auteur Topic: In welke landen mag je niet naar luchtvaartcommunicatie luisteren?  (gelezen 389 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Vaak ben ik zeer tevreden over de antwoorden van ChatGPT, maar deze keer niet. Wie heeft het antwoord?
ChatGPT antwoordde namelijk:

Het luisteren naar luchtvaartcommunicatie, zoals ATC (Air Traffic Control) frequenties, is gereguleerd door verschillende wetten en regels die per land kunnen verschillen. Hier zijn enkele landen waar het luisteren naar luchtvaartcommunicatie doorgaans verboden is:

1. **Nederland**: Het is niet toegestaan om naar luchtvaartfrequenties te luisteren zonder vergunning van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
  
2. **België**: Luisteren naar luchtvaartfrequenties is verboden zonder expliciete toestemming van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).

3. **Duitsland**: Het luisteren naar luchtvaartfrequenties zonder een specifieke licentie of toestemming is illegaal volgens de Duitse telecommunicatiewet.

4. **Frankrijk**: Het luisteren naar luchtvaartfrequenties is verboden zonder toestemming van de Franse overheid.

5. **Verenigd Koninkrijk**: Het is illegaal om zonder vergunning naar luchtvaartcommunicatie te luisteren volgens de Wireless Telegraphy Act 2006.

6. **Australië**: Het luisteren naar luchtvaartfrequenties zonder toestemming van de Australische Communicatie- en Media-autoriteit (ACMA) is verboden.

7. **Japan**: Het luisteren naar luchtvaartfrequenties is illegaal zonder toestemming van de Japanse overheid.

In veel andere landen kan het luisteren naar luchtvaartcommunicatie ook verboden zijn of aan strikte regels onderhevig zijn. Het is altijd belangrijk om de lokale wetgeving te raadplegen voordat je naar luchtvaartcommunicatie luistert om te voorkomen dat je de wet overtreedt.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 479
  • Rotterdam
Re: In welke landen mag je niet naar luchtvaartcommunicatie luisteren?
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2024, 22:49:52 »
Het wordt inderdaad tijd dat ik mijn luisterlicentie even bij de ACM vernieuw, dank voor de reminder! ;D

Alle gekheid op een stokje, ChatGPT is in mijn ervaring bijzonder slecht in het geven van informatie over juridische onderwerpen. Vaker wel dan niet citeert het wetgeving of arresten die compleet ergens anders over gaan.

In West-Europa en Scandinavië zit het uit mijn hoofd een beetje zo (maar houd me er niet aan--dit is gebaseerd op mijn incomplete onderzoek de afgelopen jaren en veel Google Translate):

Toegestaan (je mag alles ontvangen, maar het niet doorvertellen): Denemarken, Nederland, ik meen Noorwegen, Zweden.

Niet toegestaan (je mag alleen bepaalde 'publieke' zaken ontvangen): België, Duitsland, Finland, IJsland, Italië, Oostenrijk, Portugal, Spanje, UK.

Grijs gebied: Frankrijk, Ierland.

Zwitserland past ook in die tweede groep, met de kanttekening dat luchtvaart expliciet wel beluisterd mag worden. In de UK zijn er plekken die je feitelijk de toestemming geven die je nodig hebt om legaal mee te luisteren, zoals het spotterspark bij Manchester Airport. Sowieso zal de handhaving van land tot land verschillen.

Meestal staat er wel iets over in de telecomwetgeving of het strafwetboek van een land. Ik heb ergens wel wat bronnen m.b.t. bovenstaande landen opgeslagen voor mezelf. De Engelstalige Wikipediapagina over scanners heeft wel een aardig overzicht met hier en daar zelfs referenties naar wetsartikelen.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: In welke landen mag je niet naar luchtvaartcommunicatie luisteren?
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2024, 00:16:11 »
Tnx. Net bedacht ik me dat er misschien ook wel iets in het boek Air Traffic Control van Smith over zou staan. UK blijkt inderdaad illegaal. Had ik niet verwacht gezien de publicaties uit dat land. Volgens het boek wordt het blijkbaar gedoogd, want op spottersplaatsen en bij airshows wordt er gewoon geluisterd.

Online Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 767
Re: In welke landen mag je niet naar luchtvaartcommunicatie luisteren?
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2024, 07:02:00 »
Het wordt inderdaad tijd dat ik mijn luisterlicentie even bij de ACM vernieuw, dank voor de reminder! ;D



Grijs gebied: Frankrijk, Ierland.



Frankrijk weet ik toevallig, mogen scanners gewoon verkocht worden. Je kan dus gewoon meeluisteren. Geen idee wat er gebeurt als je min of meer in de openheid met je scanner bij een Frans vliegveld mee staat te luisteren....

Weel weet ik dat de Franse overheid actief optreedt tegen hobbyisten die luchtvaarcommunicatie (en denk ook andere vormen van communicatie) streamen naar bijvoorbeeld LiveATC.net. Daarom zie je daar geen streams van Franse vliegvelden.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 479
  • Rotterdam
Re: In welke landen mag je niet naar luchtvaartcommunicatie luisteren?
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2024, 20:28:41 »
Tnx. Net bedacht ik me dat er misschien ook wel iets in het boek Air Traffic Control van Smith over zou staan. UK blijkt inderdaad illegaal. Had ik niet verwacht gezien de publicaties uit dat land. Volgens het boek wordt het blijkbaar gedoogd, want op spottersplaatsen en bij airshows wordt er gewoon geluisterd.

Ik denk dat het ook deels te maken heeft met het feit dat hulpdiensten tegenwoordig over het algemeen versleutelde systemen gebruiken. Dit soort regels bestaan vaak al heel lang (zijn vaak tenminste ten dele afkomstig uit internationale afspraken als de ITU Radio Regulations), maar worden tegenwoordig schijnbaar minder gehandhaafd omdat de 'interessante' dingen toch niet meer te horen zijn. Ik denk dat de instanties wel belangrijker dingen te doen hebben. Sowieso is deze hobby vrij privé van aard en moet je het vaak wel bont maken wil je dat ze komen aankloppen. Niettemin is het raadzaam in sommige landen uit te kijken.

Frankrijk weet ik toevallig, mogen scanners gewoon verkocht worden. Je kan dus gewoon meeluisteren. Geen idee wat er gebeurt als je min of meer in de openheid met je scanner bij een Frans vliegveld mee staat te luisteren....

Weel weet ik dat de Franse overheid actief optreedt tegen hobbyisten die luchtvaarcommunicatie (en denk ook andere vormen van communicatie) streamen naar bijvoorbeeld LiveATC.net. Daarom zie je daar geen streams van Franse vliegvelden.

Zover ik weet zit het apart en vaag in elkaar in Frankrijk. Scanners zijn vrij verkrijgbaar en worden in (de reglementen horende bij de) Code Penal specifiek uitgesloten van de vergunningsplicht die normaal geldt voor productie, import, tentoonstelling, aanbieden, verhuur en verkoop van bepaalde apparatuur. Echter is voor het verkrijgen en houden van een scanner die niet-publieke zaken kan ontvangen nog steeds expliciet toestemming nodig. Zie voor beide gevallen deze bekendmaking en de artikelen waarnaar die verwijst. Dit alles leidt terug naar de basis van deze regeltjes, het gedeelte van de Code Penal zelf dat over schending van privacy, incl. afluisteren met elektronische apparatuur, gaat.

Ooit is er een rechtszaak geweest waarin niet alleen beslist werd dat soortgelijke beperkingen op verkoop strijdig waren met EU-regels omtrent vrij verkeer van goederen, maar ook dat überhaupt niet vaststaat dat de signalen die scanners kunnen ontvangen bescherming genieten onder het relevante gedeelte van de Code Penal.

Of dit onderscheid tussen vrije verkoop en bezit alleen met toelating verenigbaar is met de relevante EU-richtlijnen (o.a. R&TTE/RED) en andere EU-regelgeving is een discussie op zich, maar dit lijkt dus de huidige situatie te zijn, mits dit de afgelopen 22 jaar niet verder uitgewerkt is in de jurisprudentie.

Ik zie vrijwel zeker van alles over het hoofd omdat ik verder weinig ervaring heb met Frans recht, dus ik houd het er maar op dat het een grijs gebied is. De vraag blijft nog steeds in hoeverre dit in de praktijk nog gehandhaafd wordt en of Franse autoriteiten net als ik zo getikt zijn voor een vliegtuigspotter met een stuk CE-gemarkeerde consumentenelectronica zo diep in deze materie te graven. Ik mag hopen dat het antwoord daarop 'nee' is.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))