Auteur Topic: Hallo daar.  (gelezen 2002 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arthemis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Hallo daar.
« Gepost op: 10 september 2020, 13:58:50 »
Hallo daar allemaal.

Na 5 jaar dit forum mee te lezen wordt het eens tijd om mij voor te stellen. Mijn verhaal loopt analoog met veel mensen die zich hier voorstellen, namelijk:  Een oude liefde weer hervinden en oppakken.

Eerste helft jaren 70 van de vorige eeuw een kristalscannertje gekocht, een Puma-8, en sparen voor de benodigde kristalletjes. Gevoed door een beltrafo met brugcel en afvlakelco op een plankje. Omstreeks die tijd bezat ik ook een 27MHz bak een Pony CB-78 met een DV-27 op een metaalplaat op zolder. De aardigheid was hier na een tijd af.
Het scannerluisteren ging door en het materiaal wat ik hiervoor gebruikte evolueerde met de stand van de techniek mee. Heb ze allemaal nog staan en er werden nog wat wezen langs gebracht. “Want er was niks meer te horen” maar misschien heb jij er nog wat aan, werd er bij verteld. En het klopte, in het begin van het nieuwe millennium werd het erg stil op de scanner.
Enkele jaren daarvoor stopte mijn lijfblad ook nog eens een keer, dat begon als “Break,Break” en eindigde als RAM, Radio Amateur Magazine.  Andere zaken kregen en namen mijn aandacht.

Maar nu ik weer wat meer tijd krijg voor hobby’s, heb ik weer wat zaken opgepakt. De 27MHz weer eens geprobeerd maar die is hier in de regio zo dood als een pier en de squelch moet een eind omhoog om de moderne man made noise, lees oa storingen van zonnepanelen en huishoudelijke apparatuur, te onderdrukken. Was geen succes.
Mijn “meest recente scanners”, een Pro-2005 en Pro-2006, heb ik de afgelopen jaren voorzien van nieuwe lichtfolie en back-up batterij en vervolgens vol geklopt met civiele- en militaire luchtvaartfrequenties en marifoon kanalen. Vond wat ik nodig had in de AIP-, milAIP lijsten en de lijst van Robert en database van Johan.

Na de frequentie transitie van 5 december 2019 had ik het wel gehad met het opnieuw inkloppen van frequenties na eerst weer Excel lijsten aangemaakt te hebben. En het elke keer het kanaalnummer vergelijken met de lijst om te kijken wie wat zegt. De meest gebruikte frequenties herken je uiteindelijk dan wel, maar toch. In het vroege voorjaar een 125XLT met software aangeschaft. Dat is een goede aanschaf gebleken en zeer comfort verhogend.

Zoals vermeld luister ik het meest naar luchtvaart met de nadruk op de militaire kant, en dat komt goed uit. Ik woon 10 km oostnoordoost van Vliegbasis Leeuwarden dus kan het vliegverkeer aardig volgen van de basis en de oefengebieden boven de Noordzee en Vliehors.
De hobbytafel in de mancave staat nu nog (te) vol met 1x Handic-0050, 1x Pro-2005, 2x Pro-2006 en een 125XLT. Op zolder 2x Diamond X30N, Wilson Little Will op een plaat en een Sirio GL-27.
De laatste 2 antennes werken verbazend goed voor het doel waarvoor ze nu gebruikt worden.

Veel kennis heb ik te danken aan dit forum en sta open voor vragen en commentaar via het forum maar PM’en mag ook.

Vriendelijke groet,
Rein uit de Trynwalden.
2x UBC125XLT, 2x PRO-2006, 2x X-30N, zelfbouw exp. antennes

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Hallo daar.
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2020, 15:02:03 »
Hoi Rein,

Dank voor het voorstellen, leuk dat je de scannerhobby weer hebt opgepakt.

Veel luisterplezier!

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hallo daar.
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2020, 15:07:43 »
Welkom Rein. Na het plaatsen van 10 berichten wordt voor jou de chatbox zichtbaar met onder andere een luchtvaart gedeelte. Leeuwarden komt daarin zeer vaak aan bod.
Veel luisterplezier.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hallo daar.
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2020, 15:53:38 »
Rein, welkom ! Veel plezier met de hobby en dit forum. Groet, Werner.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Hallo daar.
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2020, 17:39:43 »
welkom

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 440
Re: Hallo daar.
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2020, 19:15:01 »
Welkom op dit mooie forum
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Hallo daar.
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2020, 19:26:15 »
Leuk en herkenbaar verhaal Rein. Van harte welkom!

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Hallo daar.
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2020, 05:48:18 »
Welkom aan boord Rein.
Luisterspulletjes :)

Offline Pim10

  • Pensionado
  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
    • kiekoproden
Re: Hallo daar.
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2020, 10:17:44 »
Beste Rein,
van harte welkom op dit mooie forum.


Pim
Roden
UBC125XLT, Daimond RH-771, Daimond X-30N en Aircell 7 kabel

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Hallo daar.
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2020, 14:28:41 »
Welkom Rein  :)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter / Conmar SLR350N. Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline tomo-dj

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 106
    • 112PERS
Re: Hallo daar.
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2020, 14:59:54 »
Welkom! :-)
Je eigen P2000 monitor? https://112PERS.nl
Lifeliners volgen? https://lifeliners.nl
Incidenten via Telegram? https://t.me/incidenten


Offline Arthemis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Hallo daar.
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2020, 18:07:58 »
Bedankt ieder voor dit welkom.
Rein.
2x UBC125XLT, 2x PRO-2006, 2x X-30N, zelfbouw exp. antennes