Auteur Topic: Graag advies weet het even niet meer.  (gelezen 6625 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wolfhound

• Top Lid
Re: Graag advies weet het even niet meer.
« Reactie #60 Gepost op: 11 juli 2024, 11:49:50 »
Of close call gebruiken.
De 3600 is best een scanner met een steile leercurve.
Succes!!
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #61 Gepost op: 11 juli 2024, 11:51:07 »
Zoiets ontvang je als je geluk hebt in de winkel zelf, meestal zijn dat van die metalen dozen inderdaad waardoor het buiten vrijwel niet te ontvangen is.
Bij mij in de regio luister ik op zondag naar repeaters van zendamateurs, die hebben vaak een ronde, dat geeft je enigszins een beeld wat je kunt verwachten qua ontvangst van de grotere netwerken. Ik ontvang Venlo op  +/- 30km in de ruis

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #62 Gepost op: 11 juli 2024, 11:56:02 »
Dus even voor mij beeld, dit zijn digitaal oortjes met een zendvermogen van 500mW. Dus als ik in de buurt (binnen +- 100mtr) sta en laat mijn scanner zoeken tussen de frequenties 445 en de 447 dan zal ik deze in principe moeten kunnen ontvangen.

Hier is niets digitaals aan, er wordt gewoon gebruik gemaakt van de PMR446 frequenties.
https://www.frequentiedatabase.eu/zoekfreq.php?zoek=pmr446

Offline lopaz123

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #63 Gepost op: 11 juli 2024, 12:13:43 »
Of close call gebruiken.
De 3600 is best een scanner met een steile leercurve.
Succes!!

Hahahah ja krijg het in de gaten pfffffff
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline lopaz123

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 11 juli 2024, 12:14:53 »
Dus even voor mij beeld, dit zijn digitaal oortjes met een zendvermogen van 500mW. Dus als ik in de buurt (binnen +- 100mtr) sta en laat mijn scanner zoeken tussen de frequenties 445 en de 447 dan zal ik deze in principe moeten kunnen ontvangen.

Hier is niets digitaals aan, er wordt gewoon gebruik gemaakt van de PMR446 frequenties.
https://www.frequentiedatabase.eu/zoekfreq.php?zoek=pmr446

Ooh oke dank je.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2024, 07:43:54 »
Over de (on)gevoeligheid van de 3600XLT is op dit forum en in dit draadje al genoeg geschreven. Zeker op UHF laat de 3600XLT het, t.o.v. ander scanners, afweten. En laat die door de winkelmedewerkers gebruikte PMR446 frequenties nou net in de UHF zitten. De korte reikwijdte van laagvermogen PMR446 porto’s en de verminderde gevoeligheid van de 3600XLT stapelen in dat geval het effect. Ook met een andere, gevoeligere, scanner heb je hier al snel last van. Zeker in verstedelijk gebied.

Het ziet er naar uit dat je hier je verwachtingen in bij moeten stellen. Maar het bijstellen van verwachtingen is niets nieuws voor de gemiddelde scanner luisteraar.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline lopaz123

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 12 juli 2024, 08:34:46 »
Over de (on)gevoeligheid van de 3600XLT is op dit forum en in dit draadje al genoeg geschreven. Zeker op UHF laat de 3600XLT het, t.o.v. ander scanners, afweten. En laat die door de winkelmedewerkers gebruikte PMR446 frequenties nou net in de UHF zitten. De korte reikwijdte van laagvermogen PMR446 porto’s en de verminderde gevoeligheid van de 3600XLT stapelen in dat geval het effect. Ook met een andere, gevoeligere, scanner heb je hier al snel last van. Zeker in verstedelijk gebied.

Het ziet er naar uit dat je hier je verwachtingen in bij moeten stellen. Maar het bijstellen van verwachtingen is niets nieuws voor de gemiddelde scanner luisteraar.

Oei dat is wel erg jammer, heb hem net een aantal weekjes, misschien toch iets anders zoeken dan.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #67 Gepost op: 12 juli 2024, 09:45:24 »
Oei dat is wel erg jammer, heb hem net een aantal weekjes, misschien toch iets anders zoeken dan.

Maar ....
Hoe is het ontvangst van andere frequenties zoals luchtvaart dan?
Dat zou toch geen enkel probleem moeten opleveren gezien je afstand tot bv Eindhoven.
Of heb je de scanner alleen gekocht om winkel berichtjes te ontvangen  :)
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline lopaz123

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 12 juli 2024, 09:49:34 »

Maar ....
Hoe is het ontvangst van andere frequenties zoals luchtvaart dan?
Dat zou toch geen enkel probleem moeten opleveren gezien je afstand tot bv Eindhoven.
Of heb je de scanner alleen gekocht om winkel berichtjes te ontvangen  :)

Vliegtuigen komen hier wel binnen met een lichte ruis er doorheen.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #69 Gepost op: 12 juli 2024, 09:52:31 »
Ik zie dat je ook een UBC125 hebt. Sluit die eens aan op de buitenantenne en kijk dan eens of je verschil merkt.
Ondanks vele negatieve berichten heb ik vorig jaar ook een UBCD3600 aangeschaft.
Bij mij werkt die uitstekend op de basisantenne en ik merk geen verschil met mijn basisscanner.
Niet zo gauw opgeven en er rustig de tijd voor nemen.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #70 Gepost op: 13 juli 2024, 06:57:20 »
Ik heb zelf ook een 3600XLT en aangesloten op een buitenantenne vindt ik hem meestal beter presteren dan mijn SDS200e. Het enige waar de 3600XLT minder presteert is op de UHF. In mijn situatie, luisteren naar militaire luchtvaart (UHF), heb ik dit een beetje kunnen compenseren door met een signaalversterker te werken. Maar een signaal dat de antenne helemaal niet ontvangt (Winkelpersoneel op PMR466) kan een signaalversterker niet ineens laten horen. Helaas zitten wij ook aan de beperkingen van de natuurkundige wetten vast.

Zoals Johan Beck zegt, het is zoeken naar werkbare oplossingen. Er staat een ton aan informatie op dit forum. Met een klein beetje zoeken vindt je daar soms erg handige tips of reviews tussen. Dat kost niks, alleen een beetje tijd maar het kan je wel veel geld besparen.

Doe verder eens gek en probeer eens wat anderen al een paar keer roepen; hang die antenne met je goede kabel zo hoog mogelijk en maak op de 3600XLT gebruik van de Close Call en de Search functies. Kijk dan eens wat er gebeurd. Dat geeft je veel meer inzicht in wat je in jouw situatie kan ontvangen en hoe goed je 3600XLT precies werkt. Frequenties die je ontvangt kan je meestal opzoeken in de frequentiedatabase. Dat geeft je naast een naam ook inzicht in de afstand. De steile leercurve van de 3600XLT slaat vooral op het programmeren van de frequenties en zeker niet op de CloseCall en Search functies. Die staan, naar mijn mening, best duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing 😉
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline lopaz123

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 13 juli 2024, 09:13:34 »
Ik heb zelf ook een 3600XLT en aangesloten op een buitenantenne vindt ik hem meestal beter presteren dan mijn SDS200e. Het enige waar de 3600XLT minder presteert is op de UHF. In mijn situatie, luisteren naar militaire luchtvaart (UHF), heb ik dit een beetje kunnen compenseren door met een signaalversterker te werken. Maar een signaal dat de antenne helemaal niet ontvangt (Winkelpersoneel op PMR466) kan een signaalversterker niet ineens laten horen. Helaas zitten wij ook aan de beperkingen van de natuurkundige wetten vast.

Zoals Johan Beck zegt, het is zoeken naar werkbare oplossingen. Er staat een ton aan informatie op dit forum. Met een klein beetje zoeken vindt je daar soms erg handige tips of reviews tussen. Dat kost niks, alleen een beetje tijd maar het kan je wel veel geld besparen.

Doe verder eens gek en probeer eens wat anderen al een paar keer roepen; hang die antenne met je goede kabel zo hoog mogelijk en maak op de 3600XLT gebruik van de Close Call en de Search functies. Kijk dan eens wat er gebeurd. Dat geeft je veel meer inzicht in wat je in jouw situatie kan ontvangen en hoe goed je 3600XLT precies werkt. Frequenties die je ontvangt kan je meestal opzoeken in de frequentiedatabase. Dat geeft je naast een naam ook inzicht in de afstand. De steile leercurve van de 3600XLT slaat vooral op het programmeren van de frequenties en zeker niet op de CloseCall en Search functies. Die staan, naar mijn mening, best duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing 😉

Dank je voor de tips, ik ga de volgende keer de scanner meenemen naar een winkelcentrum of bouwmarkten om te kijken of de close call wel wat kan ontvangen en inderdaad dan weet ik ook gelijk waar hiervan de afstand is.
UBCD3600XLT
UBC125XLT