Ik heb zelf ook een 3600XLT en aangesloten op een buitenantenne vindt ik hem meestal beter presteren dan mijn SDS200e. Het enige waar de 3600XLT minder presteert is op de UHF. In mijn situatie, luisteren naar militaire luchtvaart (UHF), heb ik dit een beetje kunnen compenseren door met een signaalversterker te werken. Maar een signaal dat de antenne helemaal niet ontvangt (Winkelpersoneel op PMR466) kan een signaalversterker niet ineens laten horen. Helaas zitten wij ook aan de beperkingen van de natuurkundige wetten vast.
Zoals Johan Beck zegt, het is zoeken naar werkbare oplossingen. Er staat een ton aan informatie op dit forum. Met een klein beetje zoeken vindt je daar soms erg handige tips of reviews tussen. Dat kost niks, alleen een beetje tijd maar het kan je wel veel geld besparen.
Doe verder eens gek en probeer eens wat anderen al een paar keer roepen; hang die antenne met je goede kabel zo hoog mogelijk en maak op de 3600XLT gebruik van de Close Call en de Search functies. Kijk dan eens wat er gebeurd. Dat geeft je veel meer inzicht in wat je in jouw situatie kan ontvangen en hoe goed je 3600XLT precies werkt. Frequenties die je ontvangt kan je meestal opzoeken in de frequentiedatabase. Dat geeft je naast een naam ook inzicht in de afstand. De steile leercurve van de 3600XLT slaat vooral op het programmeren van de frequenties en zeker niet op de CloseCall en Search functies. Die staan, naar mijn mening, best duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing 😉