Auteur Topic: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10  (gelezen 995 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Gepost op: 27 februari 2024, 12:48:41 »
Graag wil ik weten hoe de gevoeligheid is van de Whistler TRX-1 ten opzichte van de Whistler TRX-2 en de AOR AR-DV10 rond 470 MHz.
Het gaat me om ontvangst van DMR.

Op https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=33914.msg325812#msg325812 zag ik dat de selectiviteit van de Whistler TRX-2 wat tegenviel, maar geen vergelijking van de gevoeligheid.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2024, 11:27:33 »
Qua selectiviteit ging het vooral om de luchtvaartband, volgens mij.

Maar ik vind het ook wel een interessante vraag.

Ik heb een UBC3600XLT. Fantastisch ding, vooral bedoeld om naar DMR en NXDN te luisteren. Maar de scanner is wel erg "doof". Zo doof dat ik een beetje haat/liefde verhouding ermee krijg.

Ter vergelijk: er zit een DMR-zender in Leidschendam. Met de 3600XLT ontvang ik die helemaal niet. Zelfs in de squelch geen datasignaal hoorbaar.

Sluit ik mijn Airspy R2 SDR ontvanger op dezelfde antenne aan, dan komt het datasignaal vrij goed binnen (S6-S7 in zendamateurtaal). En kan het DMR-signaal probleemloos gedemoduleerd worden. Sluit ik daarna mijn NooElex SDR ontvangertje (35 euro) aan, dan is de ontvangst weliswaar iets minder (S5-S6) maar ik ontvang het signaal nog steeds probleemloos en kan het probleemloos demoduleren.

Dat alles is wel een beetje frustrerend: een scanner die er voor gemaakt is doet het niet, terwijl een simpel SDR-dongletje het heel veel beter doet.

Dus ik ben ook wel benieuwd hoe die TRX-1 functioneert?

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2024, 14:01:43 »
Uiteraard had ik me aardig suf gelezen op het forum om te zien of ik zo mijn vragen kon beantwoorden voordat ik ze pas hier stelde.
Over de gevoeligheid van de TRX-1 zag ik dat meerdere mensen enthousiast waren.
De gevoeligheid van de TRX-1 werd vergeleken met die van de UBC3500XLT.

Omdat de DMR-zender in Leidschendam elke 30 seconden een datariedel laat horen heb ik in mode FM het volgende vergeleken, in huis bij het raam, met de squelch op 0:
UBC3500XLT met Retevis RHD771
UBCD3600XLT met Retevis RHD771
AR-DV10 met Diamond RH771

Met de UBC3500XLT hoor ik de datariedel heel zwak.

Met de UBCD3600XLT hoor ik elke 30 seconden de ruis wat minder worden, maar er is niet echt een datariedel te horen.

Met de AR-DV10 hoor ik alleen maar ruis. Echter toen ik de AR-DV10 horizontaal hield, een meter van het raam, om hem weg te leggen, hoorde ik de datariedel heel zwak. Dat was een kleine meter verder van de zender.

Er rest me de vraag of ik de TRX-1 ga kopen of beter een TRX-2, met andere woorden, welke is gevoeliger?

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2024, 14:19:26 »
Volgens de specificaties van de TRX-1 en de TRX-2 zou de gevoeligheid gelijk zijn:
…UHF/UHF-T 406-512 MHz: 0.4 μV

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2024, 14:40:27 »
Ik gebruik de AOR DV10 en Whistler TRX1, dus geen vergelijk met de Bearcat's.
Gevoeligheid en selectiviteit van de Whistler is behoorlijk goed in zowel VHF als UHF band, selectiviteit is een van de betere van de scanners die ik tot nu toe gebruikt heb.
De AOR is iets gevoeliger in de lagere UHF band tussen 420-440 MHz, daarboven is het wat minder is mijn ervaring. En zodra er sterke zenders in dezelfde band aanwezig zijn wordt de ontvangst snel minder door oversturing. De TRX1 heeft vooral last van oversturing in het bovenste stuk van de VHF-H band door het P2000 signaal.

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2024, 15:10:25 »
Goede ervaringen met de Whistler trx 1,zeer gevoelig zeker met de juiste rubberduck,ik gebruik de Watson 881 als rubberduck,een fantastische antenne,de antenne is er in 2 variante,sma en  bnc,dus opletten als je hem ergens besteld,de  Watson heb ik uit Engeland
geïmporteerd.
De uniden 3600 is inderdaad wat dovig,ik zal gaan voor de Whistler en dan een goede rubberduck.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2024, 13:34:47 »
Ter vergelijk: er zit een DMR-zender in Leidschendam. Met de 3600XLT ontvang ik die helemaal niet. Zelfs in de squelch geen datasignaal hoorbaar.

Vandaag de Sirio WY 400-6N yagi ontvangen. Met de UBCD3600XLT ontvang ik die zender nu prima. 💪🏻🥳

Dus ik ben ook wel benieuwd hoe die TRX-1 functioneert?

Die wordt me, insha'Allah, morgen geleverd.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2024, 21:15:51 »
Die wordt me, insha'Allah, morgen geleverd.

Welke bedrijf in Nederland verkoopt Whistler scanners?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2024, 21:18:13 »
De mijne (TRX-2) komt bij cbshop vandaan. Avera heeft ze ook op de website staan.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2024, 22:20:24 »
Mijn TRX-1 komt ook van de CBshop voor €575
https://www.radioscanner.nl/index.php?route=product/product&product_id=1541
Kzag 'm elders ook, maar CBshop was het goedkoopste.

Je kunt hem ook bij amazon.nl bestellen, als je de geldpest hebt, voor €1.526,40

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2024, 19:06:24 »
Mijn TRX-1 komt ook van de CBshop voor €575

Je kunt hem ook bij amazon.nl bestellen, als je de geldpest hebt, voor €1.526,40

Ik heb eerder de gebrek-aan-geld pest  :D  :D

Maar..... staat de TRX-1 ondertussen op je buro te shinen? Ben benieuwd naar je bevindingen.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Gevoeligheid Whistler TRX-1 t.o.v. Whistler TRX-2 en AOR AR-DV10
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2024, 21:09:43 »
Ik heb eerder de gebrek-aan-geld pest  :D  :D

Elke gek zijn gebrek. Ik heb juist weer een tijdtekort. Chronisch zelfs.

Maar..... staat de TRX-1 ondertussen op je buro te shinen? Ben benieuwd naar je bevindingen.

Gisteren en vandaag voornamelijk met de UBCD3600XLT bezig geweest. De TRX-1 gisteren ontvangen. Een frequentie ingeklopt. Daarna wist ik niet hoe ik op die frequentie moest luisteren 🤪 Nog geen tijd genomen om er verder mee te spelen. Misschien ga ik eens eerst wat lezen in de handleiding.