Een voordeel van de 3600 is de dynamische aard van het geheugen. In de 125 kan je 500 kanalen kwijt, verspreid over 10 banken van elk 50 kanalen. Dat kan scannen in sommige gevallen lastig maken, omdat je soms misschien alleen een specifieke groep frequenties wil horen (bijvoorbeeld de objectportofoon van de brandweer). Als je dan een bank wil maken met alleen die 16 kanalen, laat je 34 kanalen onbenut. Dat zal geen probleem zijn als je je alleen richt op een beperkte groep kanalen die je meestal samen wil scannen, maar als je veel groepen frequenties gericht wil scannen is het niet optimaal.
Bij de 3600 is het geheugen verdeeld in een soort mapjes, een beetje net als op een computer. Bovenaan staat de Favorites List, daaronder de Group en daaronder weer de Department met daarin de kanalen. Als je bijvoorbeeld alleen de towerfrequenties op Schiphol wil horen, kun je het als volgt structureren:
Luchtvaart (Favorites List)
Schiphol (Group)
TWR (Department, met daaronder de frequenties met tag)
Naast de Department 'TWR' kun je natuurlijk ook een Department 'APPROACH' maken, of een Department 'Ground', of allebei--of geen van beide
Onder de Favorites List 'Luchtvaart' kun je daarnaast ook andere Groups maken (bijvoorbeeld Rotterdam of Eindhoven) en daaronder weer aparte Departments. Een Favorites List, Group, of Department is in principe zo klein of groot als je wil (al is er volgens mij wel een limiet aan hoeveel Groups in een Favorites List en hoeveel Departments in een Group passen). Als je dat wilde zou je alle kanalen van Schiphol in een enkele Department kunnen zetten, maar als je een Department wil met maar een paar kanalen kan dat ook, zonder daarbij geheugen onbenut te laten. Alle Favorites Lists, Groups en Departments zijn individueel aan en uit te zetten, dus je kan heel erg gericht scannen. Ik zou het niet per se moeilijk noemen. Je moet het gewoon even doorhebben en niet in banken 'denken'. In die zin is er inderdaad een beetje een leercurve. Ik gebruik graag Quick Keys om te selecteren waar ik naar wil luisteren, maar er zijn andere manieren.
Daarnaast kan de 3600 ook gesprekken opnemen, als je dat leuk vindt. En vergeet niet dat de gronddiensten en bedrijven op sommige luchthavens onderling DMR of NXDN gebruiken (en er staat me zelfs iets bij over P25p2 op Schiphol), wat de 125 ook niet aankan.
Kortom, voor wat meer overzicht, gerichter scannen, en een beetje meer 'toekomstproofheid' tegenover een steilere leercurve is de 3600 een goede keus. Heb je echt alleen interesse in luchtvaart en scheepvaart en wil je een simpeler te bedienen apparaat, dan zal de 125 prima werken.