Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 178401 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline xfiles69

  • Procesoperator
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
  • UBCD 3600xlt nxdn,Uniden125xlt, BCT15x, Div.sdr
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #195 Gepost op: 15 november 2019, 12:14:14 »
Zoek een goede antenne voor mijn 3600.
Dus gewoon op de scanner zelf voor als ik lopend onderweg ben of bij bv vlb. Leeuwarden ben.
Marifoon is ook wel interessant.
Dus met name luchtvaart en marifoon.

PS ik ben de lijst van PC5E aan het omzetten naar de 3600 met de butel software.
Wat ik wil proberen is deze lijst actueel te houden.
Maar is nog een klusje. zo snel als hij er meld ik dit.
Ik zit ook op de facebookgroep van 3600 gebruikers.

m.v.g,
Ronald Heine

Offline Vin

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #196 Gepost op: 16 april 2020, 22:31:44 »
Beste scanner radio luisteraars,

Onderstaand bericht ook in de sectie ‘even voorstellen’ geplaatst, helaas zonder enige feedback :(, dus bij deze mijn nieuwe poging om hulp te krijgen..

Mijn naam is Vincenzo, 39 jaar oud, woonachtig in Ede en eigenlijk al mijn hele leven heb ik een fascinatie voor de radio gehad (jaren 80 op de ouderwetsere radio’s toch nog aparte signalen oppikken enzovoorts). Ben overigens totaal niet technisch, maar al doende leer je wel en dat spreekt mij aan.

Ben sinds kort eigenaar van een Uniden 3600XLT (NXDN) en ben nogal onervaren in het luistervak. Hiervoor was ik vooral met SDR bezig, maar dat heeft mij getriggerd om de 70cm/2m frequenties te willen horen, digitaal, dus daarom de keuze om een 3600XLT te kopen.

Kortom, dit mooie apparaat nu bijna een week in bezit en moet zeggen dat al doende en vloekende, de scanner steeds beter wordt begrepen.

Uiteindelijk ontvang ik tot nu toe luchtvaart (mede dankzij de reeds gemaakte bestanden die ik op de Facebook pagina voor 3600 gebruikers) kerk radio’s (tja Ede = grens Bible Belt) en warempel portofoon connecties van naar ik vermoed het ziekenhuis in Ede (porto). Maar waar ik helaas nog niet in ben geslaagd is het ontvangen van een van de dichtstbijzijndste repeaters ten opzichte van Ede, dus PI2ANH (438.0625) en PI2UTR (. Heb inmiddels meerdere sprietjes gekocht van Diamond (SRH940, SRH999 en SRH77, allen origineel) maar geen van allen krijgt het voor elkaar om het digitale signaal te ontvangen, misschien zie ik iets over het hoofd qua instellingen (Color code heb ik telkens op search staan o.a. Time slot misschien?.

Mijn vraag aan jullie (ervarene luisteraars);

- Alles precies gedaan zoals in de voorbeelden eerder in deze topic, echter geen succes, welke Repeater zou ik met een van de eerdergenoemde  binnenantennes moeten kunnen ontvangen vanuit Ede? Je zou verwachten Arnhem, maar helemaal niets...

- misschien iemand uit (de buurt van) Ede / Veenendaal / Arnhem, die een voorbeeld setting voor in de 3600XLT met mij wil delen van een wel werkende verbinding met een repeater (digitaal)?

Mijn dank is groot alvast en sorry voor deze wellicht domme vragen, maar ik ben nog niet zo ervaren met het luisteramateurisme (scanner).

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #197 Gepost op: 17 april 2020, 10:46:46 »
Allereerst, welkom Vincenzo !

Met “sprietjes” zul je weinig, digitaals, kunnen ontvangen of je moet binnen een kleine straal van de gebruiker zitten.
Een buitenantenne is onontbeerlijk in deze.
Ik heb buiten de hekken van dierenpark Amersfoort gestaan met een Diamond spriet en kon met moeite de DMR porto’s ontvangen.

Met een buiten antenne, vanuit Amersfoort, ontvang ik moeiteloos de handhavers van Almere.

Of kijk in de frequentiedatabase alhier waar in jouw buurt een digi gebruiker is en ga er op de stoep staan en dan proberen met search en/of close call signalen te ontvangen.
Als je dan tevens de opname functie aanzet kun je de ontvangen gegevens nog eens nalezen als het signaal te kort was om te noteren.

Succes,

Bert
Never grow up ‼️

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #198 Gepost op: 17 april 2020, 11:02:02 »
Ha Vincenzo en Bert, ik heb wel gemerkt dat het in 'gevoeligheid' (eerder detectiesnelheid) scheelt als je een DMR frequentie als 'Digital Only' programmeert. Zelfs simplex DMR lijkt eerder te worden opgepikt. Mogelijk is de digitaal/analoog-detectie een vertragende factor? Ik pik PI1DFT (DMR Delft) met gemak op binnenshuis, op de standaard rubber duck en ik zit daar 25KM+ vandaan. Eerst was ik ook aan het vloeken op de gevoeligheid van de scanner, maar ik heb gemerkt dat dat helemaal niet tegenvalt en vooral afhankelijk is van instellingen. De Diamonds die je noemt zijn, zover ik kan zeggen, prima sprietjes voor draagbaar gebruik.
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #199 Gepost op: 17 april 2020, 11:20:21 »
Questor,

ALS je de frequentie weet is dat een prima manier van opslaan vandaar mijn tip om bij een “zekere hit” wat dingetjes uit te proberen.

Diamond sprietjes zijn zeker good ‘on the move’.
Ik ben trouwens ook uitermate tevreden met de 3600.
Never grow up ‼️

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #200 Gepost op: 17 april 2020, 11:26:50 »
Trouwens Airantennas.com levert, niet goedkoop, antennes op maat.
Maar zeker interessant voor de UBCD3600 zijn de OPBLAAS ANTENNES.

Ik lees daar erg goeie recensies over .
Never grow up ‼️

Offline Vin

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #201 Gepost op: 17 april 2020, 19:35:30 »
Allen bedankt zover voor de reacties!! Ik blijf proberen, maar ik vermoed dat een buitenantenne de volgende stap gaat worden... nu de moed verzamelen om het dak op te gaan (hoogtevrees) of wellicht naar een antenne kijken die ook op de grond (met zo’n tegelvoet) geplaatst kan worden.... suggesties voor het laatste?

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #202 Gepost op: 17 april 2020, 19:42:19 »
Allen bedankt zover voor de reacties!! Ik blijf proberen, maar ik vermoed dat een buitenantenne de volgende stap gaat worden... nu de moed verzamelen om het dak op te gaan (hoogtevrees) of wellicht naar een antenne kijken die ook op de grond (met zo’n tegelvoet) geplaatst kan worden.... suggesties voor het laatste?

HELAAS voor jou, hoe hoger hoe beter.........
Never grow up ‼️

Offline Vin

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #203 Gepost op: 17 april 2020, 20:15:46 »
Ik vrees het ook inderdaad  :-[

Offline Florisflr

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #204 Gepost op: 17 april 2020, 22:10:08 »
Beste Allemaal,

Hoeveel verschil zit er tussen de programma's ARC536 BASIC en ARC536 PRO? Is het mogelijk met de pro via het programma de frequenties in te stellen? Ik heb de Uniden3600xlt net een paar dagen en kom er eerlijk gezegd nog niet uit. Ik heb als basisscanner de uniden BCT15X met bctool plus alle frequenties van de benulux erin en dat werkt voor mij geweldig. Ik zou dat met mijn 3600xlt ook graag willen. Wie kan mij helpen?

^Floris

Offline PD0PCI

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #205 Gepost op: 18 april 2020, 11:21:07 »
Hallo
Heeft er iemand ervaring met een UBCD3600XLT Scanner.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #206 Gepost op: 18 april 2020, 11:31:03 »
Hallo
Heeft er iemand ervaring met een UBCD3600XLT Scanner.

FB groep met info en voorbeeldbestanden: https://www.facebook.com/groups/2592847507607357/

Zeer uitgebreide uitleg van Uniden: http://new.marksscanners.com/536/436_536.shtml

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #207 Gepost op: 18 april 2020, 16:23:48 »
Hallo
Heeft er iemand ervaring met een UBCD3600XLT Scanner.

Om te beginnen zou ik eerst eens helemaal BOVEN AAN DIT ITEM starten, ervaringsdeskundigen beantwoorden hier de meeste valkuilen al.
Never grow up ‼️

Offline marco1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #208 Gepost op: 14 mei 2020, 19:18:46 »
goede dag is er iemand uit nijmegen met een Uniden Bearcat UBCD3600XLT. zo ja kan die mij dan een prive bericht sturen.
UNIDEN 3600XLT- RTL Dongel -Diamond X50N

Offline marco1980

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #209 Gepost op: 8 juni 2020, 12:41:06 »
Hoi is er iemand zo vriendelijk om mij vertellen hoe ik een frequentie handmatig in arc536 pro kan zetten
UNIDEN 3600XLT- RTL Dongel -Diamond X50N