Auteur Topic: Kwaliteit JIM antenneversterkers  (gelezen 2104 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PA2HP

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
Kwaliteit JIM antenneversterkers
« Gepost op: 13 september 2009, 11:17:08 »
Ik lees weleens wat over Jim antenneversterkers,wat ik me hierbij afvraag,versterken ze echt het "zwakke"station zoals bijv. de grondstations op Schiphol,of versterken ze alleen de ruis en dus gewoon meer herrie?

Ik snap dat de beste versterker de antenne en antennehoogte is,maar al is de winst met een '"JIM",redelijk,dan overweeg ik er 1 aan te schaffen.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Kwaliteit JIM antenneversterkers
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2009, 12:11:22 »
Het mooiste is natuurlijk als je een antenne versterker wilt, om deze direkt achter de antenne te plaatsten, dan wordt het signaal al versterkt voordat het je kabel ingaat.
Ik heb zelf ook de Jim antenne versterker bij m'n scanner zitten, voor mij is het een prima oplossing. Ik ontvang vanuit Hoogvliet diverse ground stations van Schiphol. Het voordeel van de Jim antenne versterker is dat deze bepaalde gebieden kan versterken. Voor de luchtvaart staat de versterker bij mij op 108-185 Mhz, hierdoor heb ik een stuk minder last van allerlei omroep storing e.d. Verder is de versterking regelbaar.

Ik heb overigens de JIM 75 gekocht bij Jacobs in Breda.

Al met al ben ik er zeer tevreden over. Ik heb in het verleden ook een Dressler ARA 1500 actieve antenne gehad met regelbare versterking. Dit was ook een heel goede antenne en de versterker zit bij deze antenne wel in de antenne zelf verwerkt. De versterking is via een kastje waar ook de voeding ingaat te regelen. Bij deze antenne wordt overigens de sterkte van het signaal zelf verzwakt en niet de voedingsspanning naar de antenne versterker.
Een ander merk antenne versterker voor in de mast is de SP2000, hier heb ik geen ervaring mee maar naar wat ik gelezen heb is dit ook een prima versterker.

groet en succes....  John R

Offline PA2HP

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
Re: Kwaliteit JIM antenneversterkers
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2009, 15:13:56 »
Nu heb ik twee 780's inmiddels en 1 JIM versterker.
Ik neem aan dat ik met deze splitter,
http://www.rf-systems.nl/sp-3.html
twee scanners kan voorzien van de JIM?

PD1EU

  • Gast
Re: Kwaliteit JIM antenneversterkers
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2009, 15:41:27 »
Ja,maar die is wel prijzig... ;)

-Ed

Offline PA2HP

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
Re: Kwaliteit JIM antenneversterkers
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2009, 16:06:46 »
Ja klopt...net zo duur als de Jim (99 euro bij Dolstra althans)