Auteur Topic: handscanner  (gelezen 3258 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline koos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
handscanner
« Gepost op: 12 oktober 2019, 14:36:54 »
Hallo allemaal ik ben nieuw hier op dit forum en ben een leek wat scanapparatuur betreft, maar ik heb een vraag. Ik woon op 27 kilometer van de Nieuwewaterweg (nabij de maasvlakte) en nu zou ik willen meeluisteren met het scheepsverkeer, is dit mogenlijk met een handscanner.

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: handscanner
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2019, 22:31:45 »
Hoi en welkom.

Je zou even kunnen googelen naar het merk en type van de scanner en zet er frequentiebereik bij.

Dus b.v.   "Bearcat UBCD3600XLT frequentiebereik".

Als de VHF band van ± 150 tot 170 MHz er bij zit, dan kun je de VHF marifoonband beluisteren.

De frequenties vind je vervolgens op "www.frequentiedatabase.tk"

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: handscanner
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:10:51 »
Met alleen het juiste frequentiebereik van de handscanner ben je er nog niet. Ik vraag mij af of dat ook überhaupt de vraag was. De vraagsteller geeft de afstand aan tot de Nieuwe Waterweg, dus ik denk dat hij zich afvraagt of dat niet te ver weg is.

Er zijn diverse dingen van invloed:

Woon je hoog in een flat of niet?
Heb je ruimte om een buitenantenne of antenne op zolder te plaatsen?
Wil je de wal of het schip beluisteren op de marifoonband?

Houd er rekening mee dat marifoons vaak beperkt bereik hebben, om geen overlap te veroorzaken met andere sluizen en doorgangen op hetzelfde marifoonkanaal. Soms wordt er zelfs met richtantennes gewerkt. Dus hoe het ontvangst bij Koos thuis is, durf ik niet te zeggen.

Offline koos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: handscanner
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:08:22 »
Ruud en Remon dankjewel voor het reageren, ik ga de adviezen onderzoeken :)

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: handscanner
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2019, 15:58:34 »
Dag Koos

Welkom op het Forum.
Vanuit Brielle is het mogelijk om heel veel van het marifoonverkeer te volgen.
Zoals Remon al zij, veel zitten met richtantennes om andere gebruikers op hetzelfde kanaal niet te storen.
Voor het beste ontvangstresultaat is een buiten antenne onontbeerlijk en dan liefst zo hoog mogelijk.
Kies dan ook voor goede coax zeker als je erg grote lengtes coax moet gebruiken.
Zelf woon ik in Maassluis en ik mag zeggen dat ik heel veel marifoonverkeer hoor.
De groeten van Bob.

Offline koos

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: handscanner
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:15:47 »
Dat is wel te doen want ik heb een hoekhuis en ben al een beetje bezig om me te orienteren, als de frequentie van 156.5500 of er boven maar bereikt kan worden heb ik begrepen met de scanner. Op het forum bij vraag en aanbod zag ik ook wat staan.

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: handscanner
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:33:53 »
Natuurlijk heeft Remon gelijk, en is een buitenantenne het beste.
Maar hij zegt nabij de Maasvlakte te wonen, en daar zitten voldoende schepen om naar te luisteren.

Vaak begint iemand met een handscanner, om er vervolgens achter te komen dat het bereik beperkt is.
Daarna gaat men zoeken naar betere ontvangst, en dan is een buiten antenne onontbeerlijk.

En als je dan toch een buiten antenne hebt, dan is een mobiel of basisscanner natuurlijk ook geweldig.
Want een buitenantenne op een porto is niet echt OK.
Een porto kan namelijk niet tegen al te sterke zenders (op de buitenantenne, die meer signaal geeft).

@Koos: Heb je al een porto, of andere scanner?
Als je interesse hebt, kun je mij een mail sturen, ik heb nog wel wat overcompleet.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: handscanner
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2019, 01:12:27 »
Een Uniden Bearcat 355CLT is ook leuk om mee te beginnen als je er alleen thuis mee wilt luisteren. Het is een basisscanner op netvoeding (geen gedoe met batterijen), de marifoonkanalen zijn voorgeprogrammeerd en er zit een telescoopantenne bij welke vaak beter is dan een korte rubberduck (edit: ook een raamantenne met zuignappen zie ik nu, geen idee of deze goed werkt). Deze scanner heb je nieuw voor ongeveer €80.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: handscanner
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:46:55 »
Tip voor een goede buitenantenne: Diamond X-50N. Dit is een zendantenne met uitstekende ontvangst eigenschappen op de marifoonband. Suc6 met het verder onderzoeken

Gr, Sven