Auteur Topic: Multimon-NG en Pagermon via discriminator  (gelezen 1938 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline baymax

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Multimon-NG en Pagermon via discriminator
« Gepost op: 19 februari 2022, 15:22:59 »
Hallo allen,

Ik probeer hier multimon-ng en uiteindelijk Pagermon draaiende te krijgen, echter met gebruik van een discriminator-uitgang in plaats van met een RTL-SDR.
De reden hiervoor is omdat ik twee goede ontvangers heb liggen die hier met PDW uitstekend werken. Dit zou ook moeten schelen in de CPU overhead op de Raspberry Pi. Pagermon biedt een wat meer een server-gebaseerde oplossing met leuke plugins tov van PDW.

Ik draai momenteel de kant-en-klare image voor de 3B+, en installeren was een fluitje van een cent, omdat het meeste al is gedaan. Nu probeer ik in de commandline de USB geluidskaart te openen en deze data raw naar de input van multimon-ng te pipen:
sox -v 0.65 -d -t raw -esigned-integer -b16 -r 22050 - | multimon-ng -t raw -a FLEX /dev/stdin
Ook heb ik in de config van alsa de samplerate aangepast naar 22050hz in:
/usr/share/alsa/alsa.conf
Dit heeft helaas geen effect... Sox samplet nog steeds op 48000hz.
Signalen komen bij sox wel binnen, je ziet de level meter uitslaan in de commandline als ik bovenstand command uitvoer.

En helaas vereist Multimon-NG wel een aangeboden samplerate van 22050hz:
Raw input requires one channel, 16 bit, signed integer (platform-native)
   samples at the demodulator's input sampling rate, which is
   usually 22050 Hz. Raw input is assumed and required if piped input is used.

22050hz is totaal geen probleem met een virtuele geluidskaart als je met RTL-SDRs draait... hier niet echt. Loop trouwens tegen hetzelfde aan op een Debian desktop met ingebouwde geluidskaart

Iemand een idee?

========
EDIT
========

Natuurlijk 5minuten nadat je een draadje opent lukt het om de samplerate aan te passen  >:(

Helaas nog geen soelaas, met het volgende command verwacht ik na een minuut toch wel wat FLEX berichten op m'n scherm te kunnen lezen, maar dat is niet het geval...
sox -v 0.65 -r 22050 -d -t raw -esigned-integer -b16 - | multimon-ng -t raw -a FLEX /dev/stdin