Auteur Topic: De Lijn openbaar vervoer België  (gelezen 147060 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Leen Ansems

  • Gast
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #120 Gepost op: 21 mei 2010, 20:00:35 »
TEA1 is mag nog aan bedrijven geleverd worden. Ze moeten wel de nodige papieren invullen, maar toch...
TEA2 krijgen ze niet. Voor een eigen systeem betaalt de Lijn geen meerprijs voor het gebruik van encryptie zoals bij Astrid.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #121 Gepost op: 20 september 2010, 17:25:18 »
Hallo

Vergeef me op voorhand dat dit geen strikte scannervraag is, maar een forum dat meer in de buurt komt zal ik niet vinden.

Om voertuigen van De Lijn beter te laten doorstromen krijgen ze vaak bepaalde voordelen in het verkeer: verkeerslichten worden bijvoorbeeld sneller en/of langer groen wanneer een voertuig aankomt. Hiervoor dient er gedifferentieerd te worden tussen voertuigen van De Lijn en voortuigen niet van De Lijn. Voor zover ik begrijp wordt dit gerealiseerd door de ProData apparatuur aan boord van het voertuig van De Lijn, die op een bepaalde frequentie een zwak signaal uitzendt dat opgepikt wordt door inductielussen in de grond.

Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?

Mvg
Bart

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #122 Gepost op: 20 september 2010, 18:53:38 »
Dat is een laagfrequent signaal, dat inductief wordt overgebracht.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #123 Gepost op: 20 september 2010, 23:09:13 »
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?

Het gaat hier niet over aparte busbanen, het gaat over rijstroken waarin een inductielus ligt waar zowel auto's, vrachtwagens als bussen over rijden, en waarbij de inductielus dus het verschil moet kunnen maken tussen auto en bus (van De Lijn).

Dit om te kunnen differentieren, elk voertuig die over een inductielus rijdt wordt gedetecteerd door die lus, maar om te weten dat het over een voertuig van de Lijn gaat (die doorstroming moet krijgen) zou naar ik begrijp de meetapparatuur van de inductielus bijkomend over de mogelijkheid beschikken om het signaal uitgezonden door ProData aan boord van de bus te detecteren. Enkel voertuigen van De Lijn zenden dit signaal uit, waardoor de lus meteen weet dat het een bus van De Lijn is en de verkeerslichten beïnvloed mogen worden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #124 Gepost op: 21 september 2010, 07:22:00 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?

Ik heb soortgelijke toepassingen gezien in de Rotterdamse haven (selectieve toegangsverlening) die rond 110 kHz werkte. Zal eens zoeken of ik daar nog documentatie van heb.

Leen Ansems

  • Gast
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #125 Gepost op: 21 september 2010, 08:54:06 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Bart_Vb"
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?

Ik heb soortgelijke toepassingen gezien in de Rotterdamse haven (selectieve toegangsverlening) die rond 110 kHz werkte. Zal eens zoeken of ik daar nog documentatie van heb.

Brandweervoertuigen en AMBU`s in NL hebben ook zo`n transponder, maar volgens technische mensen zouden er inderdaad verschillende soorten van bestaan. (de naam VETAG komt boven uit het stof van mijn grijze massa :wink:  )

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #126 Gepost op: 21 september 2010, 17:16:46 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Het zou kunnen dat ik het verkeerd voor heb, maar ik dacht dat het echt over een bepaalde frequentie ging?

Wordt bij mijn weten ook gebruikt in de Antwerpse premetro om via de lijninformatie in ProData de wissels per tram goed te leggen al naargelang bestemming.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #127 Gepost op: 27 september 2010, 22:30:56 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?

Wat wil je daar mee bereiken? Zelf altijd groen licht krijgen?  :lol:

Er worden op de frequentie nog data meegezonden.
Alleen voertuigen met juiste data kunnen de verkeerslichten beinvloeden.

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #128 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:36:17 »
Citaat van: "kevin"
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen

om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #129 Gepost op: 2 oktober 2010, 23:01:18 »
Citaat van: "K-Ray"
Citaat van: "kevin"
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen

om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende

Wat zijn die redenen? Oostende controlecentrum Kusttram? Heeft elke dispatching dezelfde provinciale frequenties te zijner beschikking of zijn er aparte voor, bijvoorbeeld, de Kusttram?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #130 Gepost op: 3 oktober 2010, 15:14:53 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "palmke"
Ik hoor De Lijn Limburg op onder andere de frequentie 424.900

De Lijn Vlaams-Brabant hoor ik op oa 424.9125

Eigenaardig vind ik echter dat ik op de frequenties van de lijn Vlaams Brabant beide partijden hoor (zowel dispatching als bestuurders) terwijl ik op de frequenties van Limburg alleen maar de dispatching hoor. Ikzelf bevind me in Limburg, dus ontvangst zou geen probleem mogen zijn. Zitten de bussen zelf misschien op een andere frequentie? Of wordt er een apart systeem gebruikt voor de spraak vanuit de bus naar de dispatching?

Ikzelf zit vlakbij de dispatching van de De Lijn Vlaams-Brabant. Ik hoor enkel de dispatching en de bussen niet. Wat ik wel hoor aan de andere kant zijn de inspectieploegen van De Lijn. Dan hoor je de spraak wel in twee richtingen. Vreemd....

Hallo ik hoor De Lijn Vlaams-Brabant ook op 467.8125mhz,hetzelfde als op 424.0125mhz spiegelfrequentie???
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #131 Gepost op: 6 oktober 2010, 16:45:46 »
Ik veronderstel dat inderdaad lijnnummer (in 4 cijfers zoals afgedrukt op Lijnkaart?) wordt meegezonden, voor wissels van trams, maar ook eventueel voor bussen aan kruispunten waar er verschillende lichten zijn voor verschillende richtingen.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #132 Gepost op: 30 november 2010, 23:36:42 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "K-Ray"
Citaat van: "kevin"
zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen

om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende

Wat zijn die redenen? Oostende controlecentrum Kusttram? Heeft elke dispatching dezelfde provinciale frequenties te zijner beschikking of zijn er aparte voor, bijvoorbeeld, de Kusttram?

Nee de freq van Oostende doet ook bussen. Maar de Kusttram heeft de meeste "operationele problemen" en is het actiefst op die frequentie. Alle voertuigen met nummer 60xx is Kusttram. Ze regelen soms zelfs enkelspoortrajecten volledig via dispatching radio. Dan dient de bestuurder op te roepen alvorens een enkelspoor te betreden. Je kunt je voorstellen dat dat nogal wat verkeer veroorzaakt tijdens de 10 minuten frequentie in de zomer. Sowieso is Oostende dankzij de Kusttram al de drukste van de 3 frequenties.

Kortrijk, Brugge en Oostende zijn van oudsher de 3 "regio's" geweest van de NMVB - De Lijn in West-Vlaanderen. Oostende is eigenlijk "regio kust". Ik vermoed dat dat zelfs oorspronkelijk nog uit de private voorgangers van de NMVB zal voortgevloeid zijn. Vroeger hadden die veel autonome bevoegdheden, allemaal met eigen dispatching, nu is er al veel meer gecentraliseerd in Oostende, maar de eigen dispatchings zijn er nog steeds. Ik weet niet of de andere provincies ook in regio's opgedeeld zijn?

Voertuigen schakelen niet over op een andere dispatching als ze een andere regio binnenrijden, ze blijven bij de dispatching van hun stelplaats. Daarom worden de 3 frequenties over de hele provincie uitgezonden.

Tot voor enkele jaren schakelde de dispatching van elke regio 's nachts over op federale politie Brugge. Voertuigen die 's nachts reden en een oproep deden kwamen rechtstreeks uit bij de federale politie. Nu is dat niet meer het geval (en moet de bestuurder allicht z'n GSM bijhebben in nood  :?: ).

Wel nog een rariteit: als dispatching Oostende 's morgens om 4u al open gaat en bijvoorbeeld dispatching Kortrijk nog niet, dan komen oproepen en radiotesten van vroege Kortrijkse bussen in Oostende terecht! Geen idee hoe dit allemaal werkt?

En zelf had ik ook nog een vraagje: klopt het wel dat de voertuigen zogezegd op een frequentie 10 MHz lager dan de Dispatching uitzenden?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #133 Gepost op: 1 december 2010, 02:07:09 »
Hey Bart,

bedankt voor de lokale info!

Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.

Dat gedoe met die doorschakeling naar de federale politie 's avonds laat was meestal een maat voor niets want zo een politieagent kent doorgaans weinig van bustechniek of de geldende tarieven  :roll:  Ik merk hier in de provincie dat de dispatching nu bijna 24/24 bemand is. Ik vermoed tot de laatste bus binnen is gereden? Een dergelijk doorschakelsysteem wordt er vermoedelijk ook toegepast in Kortrijk. Het signaal door de bus verstuurd, wordt wellicht door de meest nabije mast opgevangen en via een vaste lijn doorgezonden naar Oostende.

De busfrequenties zitten inderdaad 10 MHz lager dan die van de dispatching. Nu ik dit schrijf, stel ik mij de vraag hoe het zit met interregionale bussen die over grotere afstanden 2 provincies bedienen. Normaal gezien wordt een hele buslijn door eenzelfde dispatching/provincie gecontroleerd/uitgebaat, ook al ligt deze gedeeltelijk in een andere provincie. Ik vraag mij af wat er gebeurt wanneer een bus in een aangrenzende provincie radiocontact probeert te maken. Hetzelfde principe als hierboven beschreven  :?:
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #134 Gepost op: 1 december 2010, 03:45:08 »
Citaat van: "Asterix900"
De busfrequenties zitten inderdaad 10 MHz lager dan die van de dispatching.

Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt? Zenden die bussen "naar boven" uit ofzo (zoals luchtvaartgrondstations)? Want die antennes van de dispatchings staan ook vrij hoog opgesteld.

Goeie vraag wat betreft de interprovinciale bussen. Er is bijvoorbeeld een lijn tussen Gent en Brugge en die wordt voor zover ik weet volledig uitgebaat door De Lijn Oost-Vlaanderen. De freq van Gent kan men niet meer ontvangen in Brugge en die bus hoor je nooit op de freq van Brugge (enfin, de dispatcher praat toch nooit met zo'n bus, zie paragraaf hierboven). Misschien dat iemand uit Oost-Vlaanderen meer weet?