zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen
om bepaalde redenen zijn er in WVL 3 dispatchings: kortrijk - brugge - oostende
Wat zijn die redenen? Oostende controlecentrum Kusttram? Heeft elke dispatching dezelfde provinciale frequenties te zijner beschikking of zijn er aparte voor, bijvoorbeeld, de Kusttram?
Nee de freq van Oostende doet ook bussen. Maar de Kusttram heeft de meeste "operationele problemen" en is het actiefst op die frequentie. Alle voertuigen met nummer 60xx is Kusttram. Ze regelen soms zelfs enkelspoortrajecten volledig via dispatching radio. Dan dient de bestuurder op te roepen alvorens een enkelspoor te betreden. Je kunt je voorstellen dat dat nogal wat verkeer veroorzaakt tijdens de 10 minuten frequentie in de zomer. Sowieso is Oostende dankzij de Kusttram al de drukste van de 3 frequenties.
Kortrijk, Brugge en Oostende zijn van oudsher de 3 "regio's" geweest van de NMVB - De Lijn in West-Vlaanderen. Oostende is eigenlijk "regio kust". Ik vermoed dat dat zelfs oorspronkelijk nog uit de private voorgangers van de NMVB zal voortgevloeid zijn. Vroeger hadden die veel autonome bevoegdheden, allemaal met eigen dispatching, nu is er al veel meer gecentraliseerd in Oostende, maar de eigen dispatchings zijn er nog steeds. Ik weet niet of de andere provincies ook in regio's opgedeeld zijn?
Voertuigen schakelen niet over op een andere dispatching als ze een andere regio binnenrijden, ze blijven bij de dispatching van hun stelplaats. Daarom worden de 3 frequenties over de hele provincie uitgezonden.
Tot voor enkele jaren schakelde de dispatching van elke regio 's nachts over op federale politie Brugge. Voertuigen die 's nachts reden en een oproep deden kwamen rechtstreeks uit bij de federale politie. Nu is dat niet meer het geval (en moet de bestuurder allicht z'n GSM bijhebben in nood :?: ).
Wel nog een rariteit: als dispatching Oostende 's morgens om 4u al open gaat en bijvoorbeeld dispatching Kortrijk nog niet, dan komen oproepen en radiotesten van vroege Kortrijkse bussen in Oostende terecht! Geen idee hoe dit allemaal werkt?
En zelf had ik ook nog een vraagje: klopt het wel dat de voertuigen zogezegd op een frequentie 10 MHz lager dan de Dispatching uitzenden?