Auteur Topic: frequenties wielerwedstrijden  (gelezen 99999 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: frequenties wielerwedstrijden
« Reactie #240 Gepost op: 24 maart 2024, 12:53:16 »
160.10625  tc 141.3 freq. vrouwen

Thx, maar dat zal hier wachten zijn tot het tweede relaisvliegtuig er boven hangt

Online LVK1042

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: frequenties wielerwedstrijden
« Reactie #241 Gepost op: 24 maart 2024, 14:13:13 »

Online LVK1042

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: frequenties wielerwedstrijden
« Reactie #242 Gepost op: 24 maart 2024, 17:33:36 »
Gehoorde frequenties van ploegen tijdens Gent-Wevelgem 2024:

440,0250   tc88,5   Engels/Frans
440,2625   tc127,3   Nederlands
440,4875              Engels
441,1125   tc71,9   Engels
441,1375              Italiaans
441,1500   tc110,9   Engels
441,2250      
441,2625   tc94,8   
441,9625   tc94,8   Engels
442,1250   tc123   Engels
442,2750      
442,4750   tc136,5   Engels
442,5625      
442,5750   tc127,3   Nederlands
442,6500   tc151,4   Engels
442,6750   tc67      Engels
442,7375   tc203,5   Engels
442,7500   tc100   Nederlands/Engels
442,7750   tc91,5   Frans
442,7875   tc114,8   Engels/Frans
442,8000   tc94,8   Nederlands
442,8625   tc110,9   Engels
442,8750   tc100   
442,9125   tc127,3   Engels
442,9625   tc107,2   Engels
443,4625   tc67           Engels
445,2375   tc91,5   Frans
445,9750              Frans

Offline RFHF1234

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: frequenties wielerwedstrijden
« Reactie #243 Gepost op: Gisteren om 21:20:15 »
Voor wie geïnteresseerd is in de technische werking van het broadcasten van wielerwedstrijden in België geef ik  graag een woordje uitleg:

Meestal wordt er gewerkt met een 3/4-tal videomoto's, 1 radioreporter en 1 tv-reporter en 1 cinéflexheli (genoemd naar de camera die er onder hangt).

De moto's zijn uitgerust met 4 UHF-antennes vooraan: DIR (RX regisseur), GPS (TX GPS-gegevens), TALLY (RX: rode lampjes als camera op antenne is) en SPARE (reserve)
Achteraan heb je nog een VHF-antenne (RX Radio Tour) en uiteraard de zender van het videosignaal (dat witte ronde blokje). Naast het videosignaal worden hier ook 4 kanalen audio embedded meegestuurd: L en R van de Mic, talkback naar regie en een datakanaal voor o.a. snelheid, temperatuur, status batterijen,...)

Al deze "bronnen" zenden hun gegevens naar het vliegtuig (een Beechcraft B200 van Aero Sotravia) Deze is uitgerust met een pod onderaan de romp waarin er een 8-tal autotrack antennes zitten. Aan deze antennes wordt een ID toegewezen en kan er per antenne worden ingesteld welke bron (Moto's, heli) er moet worden gevolgd. Zo'n antenne kan in alle richtingen bewegen en "trackt "zijn bron op basis van GPS-gegevens (die de bronnen uitsturen via die UHF-antenne zoals eerder gezegd). In het vliegtuig wordt er dan een MUX (multiplex) gemaakt van al deze streams video/audio/data) en deze wordt dan verzonden op 2 verschillende carriers op een verschillende frequentie (redundantie): 1 via een autotrack antenne in dezelfde pod waar de ontvangstantennes zich bevinden en een andere via een uitklapbare mast onderaan de romp van het vliegtuig (ook autotrack). Die 2 MUX'en worden ontvangen door 2 autotrack parabool antennes op een kraan aan de aankomst (die zich ook richten naar het vliegtuig op basis van zijn GPS gegevens) De data van de parabool-antennes wordt dan via fiber naar de kar van EMG Connectivity geleid. Dan wordt er commentaar en titels/graffics (BOOST) bijgevoegd en het afgewerkt signaal wordt dan via de VRT-mast naar Brussel gestuurd.

Indien iemand nog aanvullingen heeft... Shout!