Auteur Topic: Aarding antenne  (gelezen 2881 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Aarding antenne
« Gepost op: 3 juni 2020, 13:09:41 »
Om zowel een beveiliging te hebben alsook zo weinig mogelijk storing wil ik mijn antenneopstelling (aluminium buis van 6m in een tegelraam op de grond) laten aarden met een eigen aardpen.
Daar zijn verschillende typen van zag ik. Overspanningbeveiliging, bliksemgeleing etc.
Van de grondeigenaar heb ik toestemming maar noch de gemeente noch de omgevingsdienst Brabant weet mij te vertellen of ik een omgevingsvergunning moet hebben.
Het bedrijf waar ik informatie heb gevraagd denkt van niet. Zij doen wel een KLIC (Kabel en Leidingen Informatie Centrum) toetsing.
Ik heb twee vragen:
1. Heeft iemand een omgevingsvergunning nodig gehad voor zo'n aarding?
2. Wat voor soort aarding levert het beste resultaat vwb signaal (HF) en veiligheid (welke weerstand)?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Aarding antenne
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2020, 06:13:32 »
Zou eigenlijk niet weten waarom dat zou moeten. Er worden immers ook aardpennen geslagen voor de elektrische installatie in huis.

Kan zijn dat dat met de oplevering geregeld is.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Aarding antenne
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2020, 09:11:14 »
De vraag was of dit onder graafwerkzaamheden wordt gerekend, want daarvoor is een omgevingsvergunning nodig.
Het blijft voor mij vreemd dat de overheid hier geen antwoord op wist te geven.
Inmiddels heb ik van het bedrijf een duidelijk antwoord gekregen dat er géén vergunning nodig is.
De offerte is binnen, daarin is de KLIC melding en de rest inbegrepen. Ik ben er blij mee want nu kan ik daadwerkelijk hiermee vooruit!

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: Aarding antenne
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2020, 17:34:00 »
2 delen koper aansluiten op een waterslang.. die leiding gaat de grond in als boter..   maar voor 6 meter buis? en dan ook nog de gemeente wakker maken..
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Aarding antenne
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2020, 18:31:12 »
Tja, ik houd me gewoon aan de voorschriften. Ik wil geen risico lopen later in conflict te raken hierover of -erger nog- door een leiding heen te gaan. Overigens is bij een wegreconstructie een paar honderd meter verderop een aardpen geslagen die tot 16 (!) meter de grond in moest voordat de meting goed was.
Dat het professioneel wordt aangelegd is een vereiste van de grondeigenaar.
Bijkomend voordeel is de wetenschap dat een eventuele inslag niet via de randaarde van de woning hoeft te worden weggeleid.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Aarding antenne
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2020, 20:34:56 »
Bijkomend voordeel is de wetenschap dat een eventuele inslag niet via de randaarde van de woning hoeft te worden weggeleid.

Wees gerust, bij een blikseminslag is de weg die de energie zoekt erg grillig. Die vindt zijn weg wel. Via de randaarde, de TV-coaxkabel, de telefoonkabel. En misschien zelfs wel een beetje via je aardpen.

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: Aarding antenne
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2020, 22:06:59 »
Tja, ik houd me gewoon aan de voorschriften. Ik wil geen risico lopen later in conflict te raken hierover of -erger nog- door een leiding heen te gaan. Overigens is bij een wegreconstructie een paar honderd meter verderop een aardpen geslagen die tot 16 (!) meter de grond in moest voordat de meting goed was.
Dat het professioneel wordt aangelegd is een vereiste van de grondeigenaar.
Bijkomend voordeel is de wetenschap dat een eventuele inslag niet via de randaarde van de woning hoeft te worden weggeleid.

geen probleem,denk dat het een prijzig mastje gaat worden als je daar een bedrijf voor moet laten komen...
even om terug te komen iets van door kabels heen prikken.. nee dat is het mooie van zelf doen.. je voelt de weerstand dus dat gebeurt niet zo snel
de aardebuis hier is louter voor de aarde voor de miniwhip antenne. dat scheelt een berg in storing vandaar de keuze.. maar heel simpel als jij het wilt lekker doen. en daarna lekker tokkelen .. veel plezier ermee kerel   ;)
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Aarding antenne
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2020, 22:08:21 »
Bijkomend voordeel is de wetenschap dat een eventuele inslag niet via de randaarde van de woning hoeft te worden weggeleid.

Wees gerust, bij een blikseminslag is de weg die de energie zoekt erg grillig. Die vindt zijn weg wel. Via de randaarde, de TV-coaxkabel, de telefoonkabel. En misschien zelfs wel een beetje via je aardpen.

Een directe inslag laat hier in huis weinig heel daar maak ik me geen illusies over.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Aarding antenne
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2020, 22:55:31 »
geen probleem,denk dat het een prijzig mastje gaat worden als je daar een bedrijf voor moet laten komen...
even om terug te komen iets van door kabels heen prikken.. nee dat is het mooie van zelf doen.. je voelt de weerstand dus dat gebeurt niet zo snel
de aardebuis hier is louter voor de aarde voor de miniwhip antenne. dat scheelt een berg in storing vandaar de keuze.. maar heel simpel als jij het wilt lekker doen. en daarna lekker tokkelen .. veel plezier ermee kerel   ;)

Dank je wel! Ik ben zo'n kluns dat ik mezelf niet vertrouw bij een dergelijke klus. De mini-whip heb ik ook en  is ook een reden om voor aarding te gaan. Het is inderdaad een prijzig iets maar het zat al een tijd in de planning dus ik heb ervoor gespaard.
Gebruik jij naast de mini-whip ook nog een galvanische scheiding (zo iets als de AOR GT-1)?

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: Aarding antenne
« Reactie #9 Gepost op: 6 juni 2020, 12:02:56 »
ik heb er idd een scheiding tussen gemaakt... deze ombouw zit nog een deksel op en is 3d geprint.en hangt nu aan de muur waar de whipkabel binnen komt.. H2000 Flex dit was voorheen rg58 maar die nam zoveel  rommel mee de shack in dat ik het gewoon weggegooid hebt.
ook mede omdat ik op vlf uitluister en zo een schoon mogelijk signaal wilde.. en dat is aardig gelukt..

Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)