Auteur Topic: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780  (gelezen 7113 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Gepost op: 12 juni 2005, 21:16:57 »
Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een UBC780XLT. Uiteraard beschik ik over de laatste versie van ARC780 (1.173) en de pc kabel. Echter wat ik ook doe, hoe ik alles ook instel, snelheid en zo, de software ziet de scanner niet. Ik heb dit geprobeerd op een pc met XP en op een pc met W98. De kabel lijkt goed te zijn, deze heb ik namelijk gebruikt als verlengkabel voor een andere applicatie en dat werkt wel gewoon. Snelheid in scanner en software staan beide dus op 19200 en de compoort is ook juist ingesteld. Op de scanner staat ook RMT, van Remote. Wie heeft raad?

Paul

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2005, 22:22:38 »
Ik zou toch de kabel even goed nakijken , een verlengkabel is anders dan een verbindingskabel. Zitten op beide connectoren de zelfde kleur draadjes op dezelfde pin nummers (Belangrijk!!!!).

Succes Paul.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2005, 22:27:35 »
Citaat van: "Paul"
Zitten op beide connectoren de zelfde kleur draadjes op dezelfde pin nummers (Belangrijk!!!!).

Dat weet ik niet, de pluggen zitten geheel dicht gelast.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2005, 22:28:12 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Paul"
Zitten op beide connectoren de zelfde kleur draadjes op dezelfde pin nummers (Belangrijk!!!!).

Dat weet ik niet, de pluggen zitten geheel dicht gelast.

Wat ook een mogelijkheid is dat de kabel een null-modem kabel is, of een gekruisde kabel.

De enige kabel die werkt is een 1-op-1 kabel zoals Paul al vertelde in het bericht hierboven.

Even doormeten met een universeelmeter, als de meetpennen niet passen in de female connector, even gebruik maken van een naald/speld die je aan de meetpen vasttaped. (of vastbindt met een stukje koperdraad.)

Paul

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2005, 23:03:34 »
Citaat
De kabel lijkt goed te zijn, deze heb ik namelijk gebruikt als verlengkabel voor een andere applicatie en dat werkt wel gewoon.

Ik zou het inderdaad in de kabel zoeken, want een verbindingskabel is geen communicatiekabel, je zult niet de eerste zijn die hiermee een vergissing maakt. Hier een leuke en interesante website met alles over de RS232 communicatie en met de daarbijbehorende kabelverbindingen http://www.lammertbies.nl/comm/nl_index.html

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2005, 06:18:46 »
Ik heb hier ook probemen mee gehad met m'n AOR 8600, de scanner en computer herkennen erkaar wel maar er kan geen data heen en weer verzonden worden.
Bij Conrad worden o.ade juiste kabels verkocht. Computer zaken hebben ze vaak niet op voorraad r omdat er maar weinig meer met RS 232 kabels gewerkt wordt, dit is tegenwoordig meer voor hobbyisten. Zo werd mij destijds verteld bij Alternate, niets de minste zaak in de regio qua assortiment.  

Ik bedenkt mij nu dat ik in december een lange (5 mtr)  RS 232 kabel bij Informatique in Bergschen Hoek besteld heb.

groeten John R

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2005, 09:31:52 »
Ik vind bij Conrad dergelijke kabels. Alleen de verbindingskabel heeft aan beide zijden een male connector. De verlengkabels die ze hebben zijn wel voorzien van een male/female connector. Helaas si de batterij van mijn multiemeter leeg (zal je altijd zien) maar ik kon nog gauw meten dat in beide connectors pen 6 overeen kwam.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2005, 12:48:38 »
De aanschaf (en uiteraard ook het aansluiten) van een nieuw kabeltje bleek de oplossing. Een ieder bedankt voor zijn inbreng.

Offline Iceboy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2005, 16:45:33 »
Citaat van: "Johan Beck"
Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een UBC780XLT. Uiteraard beschik ik over de laatste versie van ARC780 (1.173)

Welkom bij de club en Van harte gefeliciteerd Johan, kunnen we mooi *.mem bestanden uitwisselen waarbij die van jou natuurlijk uit jouw omvangrijke database komen.  ;)
Stay Tuned

Een Hartelijke Groninger Groet (EHGG)  ,  Iceboy

UBC 780 XLT * UBC 92 XLT Close Call * YUPITERU MVT 7100 * KENWOOD TM-D700 E

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2005, 17:27:06 »
Citaat van: "Iceboy"
Welkom bij de club en Van harte gefeliciteerd Johan, kunnen we mooi *.mem bestanden uitwisselen waarbij die van jou natuurlijk uit jouw omvangrijke database komen.  ;)

Ja dank je wel hoor. Er staat echter nog niet zoveel in hoor. Schiphol Twr/App/Ground, Companyfrequenties, Dutch Mil en Bandbox. En dat in 4 banken, de rest moet ik nog opvullen. Maar dat gaat helemaal goedkomen hoor  ;)

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2008, 22:37:15 »
Dag Johan,

Hetzelfde gedonder is ook mijn deel geworden deze dag. Pas een leuke UBC780XLT gekocht en wilde vandaag de verbinding leggen tuusen de scanner en ARC780. Wilde vandaag een nieuwe RS232 kopen met aan de ene kant een mannetje en aan de andere kant een vrouwtje. Deze hadden ze helaas niet, wel een met aan beide kanten een vrouwtje met als oplossing een verloopplug zijnde een mannetje. Dus dat kwam allemaal weer goed (dacht ik) Mooi niet dus. Ook bij mij ziet het programma de scanner niet. Is dan deze kabel toch niet goed? Welke kabel moet ik dan precies hebben. Je wordt er een beetje moedeloos van.

Klaas

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2008, 22:40:53 »
Tja verloopjes hoeven dus kennelijk niet altijd goed te werken. Ook kan het zijn dat je toch de verkeerde kabel hebt. Het moet echt 1 op 1 zijn en geen zogenaamde "nul modem" kabel.

Gert Jan

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2008, 22:52:21 »
Volgens mij moet je ook eerst de scanner vertellen dat je hem met de pc wilt programmeren, uit mijn hoofd was dat een seconde of 5 de E toets ingedrukt houden..

woort080

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2008, 22:59:05 »
Dat heb ik gedaan Gert Jan. De E-toets 2 seconden vasthouden, dan verschijnt RMT, Remote.  Ik neem aan dat je dit bedoeld?

groetjes Klaas

Gert Jan

  • Gast
Re: ARC780 krijgt geen verbinding met de UBC780
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2008, 23:36:26 »
Citaat van: "woort080"
Dat heb ik gedaan Gert Jan. De E-toets 2 seconden vasthouden, dan verschijnt RMT, Remote.  Ik neem aan dat je dit bedoeld?

groetjes Klaas

Ja, die bedoelde ik.
Komt de boudrate van de 780 ook overeen met wat in de software staat?