Auteur Topic: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel  (gelezen 4136 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Triple777

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Gepost op: 2 april 2009, 10:42:34 »
Hallo,

Ik heb me een nieuwe PC (Vista) aangeschaft met alleen maar USB poorten op.

Hierop heb ik het programma "remote control center AR-3000A" op geïnstalleerd.

Het probleem dat ik nu verkrijg is dat ik niet kan verbinden met de scanner alhoewel PC de verbinding met kabel ziet (in apparaatbeheer, poorten USB to serial comm port) . Kabel en scanner werd reeds uitgetest op een andere PC met Vista en op een portabele PC (XP) werkt dit via de USB aansluiting. Wanneer ik op de portabele PC de kabel niet inplug verkrijg ik dezelfde foutmelding: "cannot connect to the receiver. Do you want to change the settings".

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Dank bij voorbaat,

Groeten

Jos

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2009, 13:10:12 »
Dit kan een aantal oorzaken hebben:

1. De instellingen van de seriele verbinding op PC en AR-3000 komen niet overeen. Je kunt vaak de snelheid (4800, 9600, 19200 baud) instellen, de bytegroote (7 of 8 bits) en parity aan- of uitzetten.
2. In de remote control software staat de verkeerde poort ingesteld. Elke COM poort heeft een nummer, meestal tussen de 1 en 8. Kijk in apparaatbeheer welke COM poort voor de kabel is toegewezen en stel dit zelfde nummer in de remote control software in.
3. De USB kabel is niet compatibel met uw software. Helaas komt dit nogal eens voor. Ik gebruik zelf altijd USB-Serieel converters van Eminent waarmee ik tot nu toe nooit problemen gehad heb.

Succes!
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2009, 17:37:08 »
Dit heb ik nu ook, op me vaste pc met Vista wil het niet maar op me laptop met XP wel middels normale installering. Nu weet ik wel dat Vista vaker problemen geeft maar dit is wel heel apart.
Ik gebruik het met een icom pcr1000 ontvanger, de poort nummer heb ik goed ingesteld en de kabel schijnt gewoon te werken op de Vista pc.

De software van Pc en ontvanger zijn allebei de laatste versie die Vista compatible moeten zijn, de compoort is in apparaten beheer ook als goed werkend gemeld.
Ik krijg het dus ook niet voor elkaar.

Offline Triple777

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2009, 08:23:09 »
Hallo,

Volgens mij heb ik alles goed ingesteld (meerdere malen nagekeken) Het is toch bizar dat alles goed werkt op andere PC's en op die ene niet.

Ik ga eens een ander kabel kopen om te zien of dit eventueel het probleem zou kunnen zijn. Ik hou jullie alleszins op de hoogte.

Vraag voor Michel: Heeft uw PC ook alleen maar USB aansluitingen en geen seriele?

Groeten,

Jos

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2009, 09:11:23 »
Ja klopt Jos, vele pc's van tegenwoordig hebben al geen compoort meer. ik heb zelf een mini pc kast op me bureau staan en daar past ook niet een losse compoort meer in.

Offline Triple777

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2009, 13:44:24 »
hallo,

Ik heb me een andere kabel aangeschaft (Sandberg) en tot mijn verbazing bleek het te werken (freq worden doorgestuurd naar de scanner), wel verkrijg ik nu na een bepaalde tijd een foutmelding van het  programma: can not connect to receiver. Connection lost or change settings.

Hierna heb ik het eens geprobeerd met de vorige kabel en geloof het of niet ik verkrijg hetzelfde fenomeen als de nieuwe kabel.

Betreffende de foutmelding denk ik dat de soft niet volledig compatible is met Vista want bij het installeren van de soft verschillende foutmeldingen verkregen.

Weet er iemand nog een programma voor AR-3000A dat  onder Vista werkt?

groeten,

Jos

Offline marcelv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2009, 17:37:10 »
Hoi Jos

Heb je al eens geprobeerd rechtsklik op icoon van je software programma en dan als administrator uitvoeren.

Groet Marcel

Offline Triple777

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: AR-3000A verbinden via USB Serial kabel
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2009, 14:41:25 »
Hallo Marcel,

Sorry voor het late antwoord, heb het geprobeerd via administrator maar het resultaat blijft hetzelfde. Na een tijdje verkrijg ik de fout: can not connect to receiver. Connection lost or change settings.


groeten

Jos