Auteur Topic: Uitleg over frequenties  (gelezen 3245 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MCB

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Uitleg over frequenties
« Gepost op: 13 oktober 2011, 09:38:21 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Na veel zoekwerk op de scanner en weinig resultaat heb ik toch maar besloten me aan te melden op dit forum.

Ik zou graag wat willen weten over  de frequenties op een scanner. Ik maak gebruik van een Realistic PRO-2042. Er zit gewoon het standaard ''sprietje'' op als antenne.

Over het algemeen luister ik naar de luchtvaart. Nu wil het geval dat op internet veel freq. te vinden zijn van Schiphol. Ik woon er te ver vanaf om die te ontvangen. Wel ontvang ik veel vliegtuigen in de lucht.
Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies met die freq. ziet? Het loopt van 108 tot 137 Mhz. Maar niet in alle gebieden is actieve luchtvaart te luisteren. Ik heb nu zo'n 60 kanalen ingesteld staan waar ook echt wat op te horen is.

Ook de scheepvaart wil ik graag ontvangen. Ik zit op een kleine 10 kilometer van een grote rivier. Je zou haast zeggen dat er wel wat van de marifoon op te pikken moet zijn. Als ik het gebied af zoek waar de marifoon op zit ontvang ik helemaal niets.

Hetzelfde met de militaire luchtvaart. Ik ontvang in die gebieden helemaal niets. terwijl ik vliegtuigen die approachen boven Schiphol soms glashelder door krijg. Ik zit net zo ver van Schiphol als van Eindhoven dus ik zou verwachten dat er wel wat militaire luchtvaart voorbij zou moeten komen.

Wie kan mij helpen? Eventueel een specifieker frequentiegebied ofzo?

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: Uitleg over frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2011, 10:16:52 »
Allereerst welkom,

Zie: http://www.frequentiesonline.nl/ daar is heel veel te vinden mbt frequenties.
Op dit forum zijn ook diverse discussie te vinden over frequenties.
Maar het andere forum is meer de database.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......