Auteur Topic: Kazerne-alarm versus lichtkrant  (gelezen 539 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Gepost op: 23 januari 2024, 20:53:22 »
Hallo,

Ik heb wat losse diverse vragen;

1. Wat is een kazerne/korps-alarm? Letterlijk een geluid in de kazerne/post? Welke term is correct? En wat doet het dan?
2. Als een P2000-melding van de brandweer met "P 1" begint, gaat er dan altijd een kazerne/korps alarm af?
3. Als het een "P 2" melding is, gaat er dan nooit een kazerne-alarm af?
4. Gaat er zowel bij "P 1" als "P 2"/"P 3" altijd een bericht naar de lichtkrant van de kazerne?
5. Zit er nog een verschil tussen onbemande posten of kazerne's met beroeps in alarm/lichtkrant?

De reden dat ik het vraag is omdat ik verschillende P2000 berichten zie waarbij ik nog even niet de logica snap wanneer een kazernealarm en/of lichtkrant aangeroepen wordt. Soms geen van beide, zo lijkt.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2024, 21:05:29 »
De "labels" kazerne alarm / lichtkrant worden door de 112-Websites er zelf aan gekoppeld.
Kan dus zijn dat men daarmee zelf niet consequent is, ik zou daar niet teveel waarde aan hechten.

Daarnaast is het per regio/kazerne anders geregeld. Daar is geen regelgeving voor.
In het algemeen is de lichtkrant, het scherm welke in de ontspanningsruimte, kleedkamer, remise hangt. Hierop staat o.a. de melding.
Bij Precom zie je gelijk de indeling van de manschappen, of er voldoende opkomst is etc.
Kazerne alarm kan van alles zijn, lichtkrant, omroepinstallatie etc.
Vrijwilligers en beroepsposten is ook weer verschillend per regio. Er zijn ook vrijwilligers posten met dagdienst bezetting.

Ook zijn er regio's met monitorcodes. Daarop zie je ook de afmelding van een OMS, en die komt soms niet op de lichtkrant / kazerne alarm.
Er zijn ook regio's met andere CAP-codes voor P1/P2 meldingen.
In de regel is dit bedoeld om de pagers een ander geluid te geven.

Er gaan ongetwijfeld nog veel reacties komen, daaruit zul je kunnen afleiden dat het overal anders is.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2024, 21:05:59 »
Je stelt heel wat vragen die soms wel, maar soms ook niets met elkaar te maken hebben. P1 en P2 zijn gewoon de prioriteit, dat heeft niets te maken met kazernealarm, of welk alarm dan ook. Dat kan ook een P3 of P5 (test/proefalarm) zijn.

Elke regio hanteert zijn eigen systeem en dat kan per kazerne verschillen. Sommige regio's hebben in de kazerne een lichtkrant hangen. Kazernealarm is eigenlijk een heel vaag begrip waar (onder hobbyisten) vaker discussie over is. Alleen als een kazerne bemand is, kan deze bemanning gealarmeerd worden. Maar soms wordt deze term ook gebruikt om alle leden van een kazerne (vanuit huis) te alarmeren.

In de basis gaan gewoon de piepers af. Soms zie je Kazernetechniek waarmee (het woord zegt het al) bepaalde techniek in de kazerne wordt geactiveerd. Dit kan echt van alles zijn en kan overal anders zijn. Denk aan verlichting, een gong, inbraakalarm zou eraf kunnen gaan, slagboom open, etc, etc, etc, dat is echt per kazerne in te vullen.

Je vragen zijn echt heel erg algemeen en hier is bijna geen uniform, sluitend antwoord op te geven omdat dit echt overal anders kan zijn. Een capcode heeft een ontvanger en de ontvanger kan zelf bepalen wat hiermee gedaan wordt. Zo simpel is het eigenlijk.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2024, 21:14:02 »
Super bedankt voor de snelle antwoorden. En jullie lijken beide aan te geven dat het gewoon heel divers is, overal anders ook. En dat je er eigenlijk weinig over kan zeggen. Zeker niet op basis van alleen een capcode, waar toch eigenlijk al weinig aan af te leiden valt behalve een regio en dienst. Nou ja, als de derde een 0 is dan brandweer, 1 poltie, 2 ambulance, en 4-8 ook weer brandweer?

Afijn, ik probeer me er echt in te verdiepen. Maar ik begrijp dat het gewoon niet te doen is dan. Alleen de eigenaar van een capcode weet waar ie voor is dan, zo lijkt haha.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2024, 21:18:46 »
Zeker niet op basis van alleen een capcode, waar toch eigenlijk al weinig aan af te leiden valt behalve een regio en dienst. Nou ja, als de derde een 0 is dan brandweer, 1 poltie, 2 ambulance, en 4-8 ook weer brandweer?

Ook de logica van capcodes is al lange tijd losgelaten. Regio's die binnen 1 meldkamer opereren gebruiken steeds vaker capcodes in elkaars range en als je kijkt naar de capcodes van Brandweer Brabant Noord dan zul je zien dat daar enorm grote reeksen gebruikt worden, gewoon omdat het kan. In Groningen gebruiken medische functionarissen capcodes in de brandweer reeks en zo zijn er echt veel meer uitzonderingen.

Simpelweg was er ooit een basaal capcodeplan, maar daar kun je echt niet blind meer op varen.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2024, 21:27:53 »
In Groningen gebruiken medische functionarissen capcodes in de brandweer reeks en zo zijn er echt veel meer uitzonderingen.

Ja, het was mij opgevallen dat er medische oproepen vallen in de XX0XXXX-reeks, die voor brandweer zou kunnen zijn oorspronkelijk.

Ik heb mij ook een avond rot gelezen op wat hier allemaal verteld wordt: https://nipv.nl/standaarden/#pagerteksten

Om mij daarna er over te verbazen dat de gemiddelde MK centralist daar zich niet aan houd, of erger nog, typfouten maakt die soms zelfs het bericht onbruikbaar maken.

Ach ja, "waar mensen werken" ;-)

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2024, 06:14:29 »
In Groningen gebruiken medische functionarissen capcodes in de brandweer reeks en zo zijn er echt veel meer uitzonderingen.

Om mij daarna er over te verbazen dat de gemiddelde MK centralist daar zich niet aan houd, of erger nog, typfouten maakt die soms zelfs het bericht onbruikbaar maken.
Ach ja, "waar mensen werken" ;-)

Daarom is Woordherkenning in een pager of software ook niet 100% betrouwbaar, ik zie soms meldingen met typefouten in straat of plaatsnaam.

Offline PD7AC

  • Alarmerings functionaris
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 344
    • PD7AC
Re: Kazerne-alarm versus lichtkrant
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2024, 14:54:27 »
In Groningen gebruiken medische functionarissen capcodes in de brandweer reeks en zo zijn er echt veel meer uitzonderingen.

Ja, het was mij opgevallen dat er medische oproepen vallen in de XX0XXXX-reeks, die voor brandweer zou kunnen zijn oorspronkelijk.

Ik heb mij ook een avond rot gelezen op wat hier allemaal verteld wordt: https://nipv.nl/standaarden/#pagerteksten

Om mij daarna er over te verbazen dat de gemiddelde MK centralist daar zich niet aan houd, of erger nog, typfouten maakt die soms zelfs het bericht onbruikbaar maken.

Ach ja, "waar mensen werken" ;-)

Zal je uit de brand helpen, er zijn i.d.d. richtlijnen voor pagergebruik, geen een meldkamer doet hier iets mee en verzinnen zelf iets. De centralist is nog steeds vrij om zelf iets te verzenden in de pager.
Jammer maar helaas, er mag wel eens een duidelijk afspraak gemaakt worden, ondanks deze er al is.

Na mijn 10 jaar als centralist kan ik je wel zeggen dat dit een bodemloze put is.